Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

බලු වන ප්‍රජාතන්ත්‍රය

ලංකාවේ වර්තමානයේ සිදු වන දේවල් හරියට චිත්‍රපට ජවනිකා මෙන්ය. වරෙක හාස්‍යජනකය, වරෙක පිලිකුල්සහගතය, තවත් වරෙක රතු කට්ට පන්නයි... චිත්‍රපටියක හැරෙන්න මෙවැනි හැඟීම් ගොන්නක් එකට දිය හැක්කේ ලංකාවේ දේශපාලුවට පමනි.

ජනපති නීත්‍යානුකූලව රනිල්ගේ අගමැතිකම ඉවත් කර මහින්දට දුන්නේය. කවුරු මොනව කිව්වත් එය ව්‍යවස්ථාවට අනුකූල වේ. එනිසාම රනිල් එය අභියෝගයට ලක් කිරීමට ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණයට නොගියේය. එහෙත් එය ආපස්සට හැරවිය හැකි ක්‍රමයක් හොඳින් පෙනුන බැවින් රනිල් අරලිය ගහ මැදුරෙන් නොගියේය. පාර්ලිමේන්තුව තුල බහුතරය පෙන්වීම එම ක්‍රමයයි. එනිසාම පාර්ලිමේන්තුව යලි කැඳවා ගැනීමට ඔහුට අවශ්‍ය විය. එවිට මහින්දගේ හෙන්චයියන් කොතරම් අපහස උපහස රනිල්ට පැවසුවේද යන්න කවුරුත් දනී. ලැජ්ජ නහරය පාසල් කාලයේදීම රෝයල් එකේ ඩෙස්ක් එක යට සමනල මිතුරන් සමඟම කපා දමාගෙන සිටි රනිල්ට ඒවා ගානක්වත් නැති විය.

දෛවයේ සරදමක් සේ එය දැන් ආපස්සට මහින්දට කැරකීවිත්ය. පැහැදිලිවම රනිල් අද පාර්ලිමේන්තුව තුල බහුතරය පෙන්වීය. පෙරත් අප සටහන් කර ඇති පරිදි ස්ථාවර නියෝග අත්හිටුවා පාර්ලිමේන්තුවේ බහුතරයගේ කැමැත්ත පරිදි වැඩ කිරීමට පාර්ලිමේන්තුවට නීත්‍යානුකූල බලය ඇත. අඩුම තරමේ එය ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණයට හෝ විධායකයට හෝ වැලැක්විය නොහැකිය. ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාවට පසුව රටේ උත්තරීතරම ආයතනය වන්නේ පාර්ලිමේන්තුවයි.

ඒ විතරක්ද නොව, මහින්ද ප්‍රමුඛ ආණ්ඩුවට එරෙහිව විශ්වාස භංගයක්ද ගෙනවිත් එය ජයග්‍රහනය කළේය. එහෙත් අද මහින්දට පුටුව දමා යෑමට බැරිය. තමන්ට අවාසි වන විට ඉතා පැහැදිලි සත්‍යය පවා අසත්‍ය යැයි මේ දෙගොල්ලන්ම මාරුවෙන් මාරුවට පවසයි. මේ පරපුටු අවජාතක පාමයන්ට බොරු කීමට කිසිදු හිරිකිතයක් නැත.

කවුරු හරි වුවත් වැරදි වුවත් රට අරාජිකය. සියල්ල අනාගෙන ඇත්තේ ජනපති විසිනි. ගම්මන්පිල වැනි එවුන්ගේ කියමන්වලට පාර්ලිමේන්තුව විසුරුවා වැඩ අවුල් කර දැම්මේය. එය සපුරා නීති විරෝධි වේ. එහෙත් දැන් ඔහුට කළ හැකි විකල්ප කිහිපයක්ම වේ.

ව්‍යවස්ථාව අනුව අමාත්‍යංශ ගණන හා ඒවායේ විෂය පථයන් තීරණය කිරීමේ අනන්‍ය බලය තිබෙන්නේ ජනපති සතුවය. ජනපති විසින් තීරණය කරපු අමාත්‍යංශවලට ඇමතිවරු පත් කිරීම නම් අගමැති උපදෙස් පිට සිදු කළ යුත්තේය. එනිසා, ජනපති වහාම අමාත්‍යංශ ගණන 10කට පමණ අඩු කළ යුතුය. ඉනුත් ආරක්ෂක හා පරිසර අමාත්‍යංශ 2 තමා සතුව ඇති නිසා ඉතිරි වන්නේ අමාත්‍යංශ 8ක් පමණි. එවිට රනිල් ලෝක අමාරුවක වැටේ. කැබිනට් අමාත්‍යවරු 8කුත් නියෝජ්‍ය ඇමතිවරු 8කුත් පමනක් ලබා දිය යුතුය. තවද, පොලිසිය, රාජ්‍ය මාධ්‍ය හා ජනමාධ්‍ය, නීති ප්‍රතිසංස්කරණ, නීතිපති දෙපාර්තමේන්තුව, මහා බැංකුව වැනි වැදගත් රාජ්‍ය අංශයන්ද ජනපති යටතට ලබා ගත යුතුය. රනිල්ට කිසිවක් කළ නොහැකි තත්වයට පත් කළ හැකිය.

තවත් විකල්පයක් නම්, පොදුජන පෙරමුන සහය පළ කළ හැකිය සජිත්ව එජාපයෙන් අගමැති ධූරයට පත් කිරීමට. පොදු පෙරමුනේ 100කට අධික ඡන්ද ගණනක් පවතින නිසා, ඉතා පහසුවෙන් එජාපයෙන්ම ඉතිරිය සොයාගෙන බහුතර කැමැත්ත සජිත්ට තිබෙනවා සේ පෙන්විය හැකිය. එහෙත් එය කිරීම පොදු පෙරමුණ පැත්තෙන් ඇරඹිය යුතුය. එවිටද රනිල්ට යන එනමං නැති කළ හැකිය. ඇත්තටම එජාපය රට කරවීම නොව කාටත් තිබෙන ගැටලුව; රට විකුනන සමනල රනිල් හා උගේ සමනලයින් කිහිප දෙනා විසින් රට කරවීමයි ගැටලුව. එනිසා රනිල් ඉවත් කළ හැකි නම් මේ අවස්ථාවේ එයද රටේ භාග්‍යයකි.

මහජනයාගේ කැමැත්ත පරිදි දේවල් සිදු වීම ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය වුවද, පවතින නීතිය අනුව පළමුව කටයුතු සිදු විය යුතුය. ව්‍යවස්ථා හා නීති අප අනාදිමත් කාලයක සිට පවත්වාගෙන එන්නේද එනිසාමය. එහෙමත් නැතිනම් ජනතා විප්ලවයකින් පවතින නීති කුඩුපට්ටම් කර දමා අලුත් පාලනයක් ඇති විය යුතුය. කවදත් බඩ ගැන හිතන වසර දහස් ගනන් සිට රජුගේ වහලුන් සේ ක්‍රියා කරන සිහලයන්ට නම් කිසිදා විප්ලව සිදු කළ නොහැකිය. ඍජු ඡන්දයකින් ජනපති පත් වුවත්, ඔහුට වඩා විශාල පිරිසක් සිටින පාර්ලිමේන්තුව ඉහලින් සැලකීමට සිදු වේ. එක පුද්ගලයකුගේ තනි තීරණයට වඩා 225 දෙනෙකුගෙන් බහුතරයගේ තීරණය ප්‍රජාතාන්ත්‍රික වේ; සදාචාරසම්පන්න වේ; සාධාරණ වේ. එය තේරුම් ගැනීමට මේ ජඩයන්ට අවශ්‍ය නැත. පක්ෂවල පමනක් ප්‍රජාතන්තවාදී යන ලේබලය සහිත ප* නානායක්කාරලාටද ඒවා මතක නැත.

පසුගිය අවුරුදු දහය පහලොව හෝ ඊටත් වැඩි කාලයක සිට පාර්ලිමේන්තුව තුල හැසිරීම හා වනචර පාමයන්ගේ කතා මතක් කර බලන විට, තට්ටු මාරු ක්‍රමයට එකම කතා පෙල කියැවේ. එකම වෙනස වන්නේ පැති මාරු වීම පමනි. බලය නැති විට කවුරුත් ලේඩි ජස්ටිසියාගේ කන්‍යාබව සුරකින්නෝය. ජනතාවගේ සේවකයෝය. බලයට පත් වූ සැනින් ලේඩි ජස්ටිසාව සමූහ දූෂනය කරන්නෝය. ජනතාව පශු සම්පතක් සේ සලකන්නෝය. ඇත්තටම රටේ මේ පවතින අරාජිකත්වය තුලින් දැන් නැගිටිය යුත්තේ බුද්ධිමත් ජනතාවයි. එහෙත් ඊට අනුබල දීමට එවුන් නැත. විශ්ව විද්‍යාල, වෛද්‍ය, ඉංජිනේරු, සංඝ ආදි සංස්ථාද දේශපාලුවන්ට පිම්පිකම් කරමින්ම සිටී.

Comments

  1. windows 10 1809 ස්ථාපිත පරිගණකයකට ඩොංගලයක් හරහා අන්තර්ජාලයට සම්බන්ධ වී ඇත. සම්බන්ධ වී ඇත.
    අන්තර්ජාල සම්බන්ධය සාමාන්‍ය පරිදි ක්‍රියාත්මක වේ. නමුත් microsoft store ක්‍රියාත්මක කිරීමේදී අන්තර්ජාල සම්බන්ධයක් නැති බවක් පැවසෙයි. එසේම මෙහෙයුම් පද්ධතියේ අප්ඩේට් වීමක්ද සිදු නොවෙයි. මෙයට විසඳුමක්දක්වන්න

    ReplyDelete
  2. https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/6fce8c9c-5ff2-4f74-96eb-d6db038e545d/updated-to-1809-now-store-will-not-load-if-on-domain-network?forum=win10itprogeneral

    ReplyDelete

Post a Comment

Thanks for the comment made on blog.tekcroach.top

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,