Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

දේශභ්‍රෂ්ට ජාතිමාමකයෝ

මහනුවර ඇති වී තිබෙන ගැටුම්වලට එක එක අය ලබා දෙන ලේබලය කුමක් වුවත් එය අතිශය ලැජ්ජ සහගත තත්වයකි. පැහැදිලිවම එම සියලු සිදුවීම්වල වගකීම ආණ්ඩුව විසින් ගත යුතුය. මානව වර්ගයාටම බලපාන අයුරින් දිගින් දිගටම සිදුවන අකටයුතුකම්වලදී සන්නද්ධ අරගලයකින් හරි එම මානව-භක්ෂකයන්ව සමූලඝාතනය කළ යුතු යැයි අවංකවම සිතන හා කියන අප හට වුවද ආගම, ජාතිය, කුලය, වර්ගය ආදී ළැඳියාවන් පදනම් කරගෙන සිදු කරන මෙවැනි ගැටුම් පිලිකුල් සහගත වේ.

කෙසේ වුවද, වත්මනෙහි ඇති වී තිබෙන මෙම ගැටුම් සහේතුකද වේ. දැන් කාලයක් තිස්සේ මුස්ලිම් ජනවර්ගයා හා සිංහලයන් අතර දුරස්ථභාවයක් එදිරිවාදිකමක් ඇති වී තිබේ. ඊට හේතුව විමසා ආණ්ඩුව විසින් විද්‍යාත්මකව සුදුසු පියවර ගත යුතුව තිබුණත් කාලක්නි දේශපාලුවන් හා උන්ගේ පදේට නටන "යර්ස් සර් නෝ සර් කියන නීතිය නමා පශ්චාත් භාගයේ ගසා ගෙන සිටින" පොලිසිය මුනිවත රකිමින් සිටිනු දක්නට ලැබුණා. එහෙත් යමක් සිදු වූ පසුව එකවර හීනෙන් නැගිට්ට එවුන් සේ නිදිමරගාතේ දැන් ප්‍රතිචාර දක්වමින් සිටී. සිංහල, දෙමල, මුස්ලිම් භේදයකින් තොරව රට තුල පැන නැඟී ඇති සියලුම ප්‍රශ්නවලට වග කිව යුත්තේ දේශපාලුවන් බව නම් ඉතා පැහැදිලිය.

මුස්ලිම් ජාතිකත්වය පදනම් කර ගත් පක්ෂවල වාසිය ලබා ගැනීමට ඇති ලොල්කම නිසා මෙතෙක් රටේ සිටි සෑම රාජ්‍ය නායකයකුම බදහුදීන්, හකීම් වැනි එවුන්ගේ දාසයන් සේ වැඩකරනු පසුගිය දශකය දෙක තුල අපට දක්නට ලැබුණා. බදහුදීන් කැලෑ පිටින් වනසන විට පරිසර ඇමතිකමද දරන සිංහල ජනපති ඔහේ හිටං බලාගෙන සිටිනවා. ඇත්තටම ඌට හිටං ඉන්නව හැරෙන්නට නායකයකු සේ වැඩක් කරන්නට සක්‍යතාවක් තිබේදැයි සැකයක් ඇත. තවද සිවාජලිංගම් වැනි උග්‍ර ජාතිවාදින් ත්‍රස්තවාදින් මැඬපැවැත්වීමට කොන්දක් රට කරවන බල්ලන්ට නැත. දැන් ලංකාවේ නීතියේ ආධිපත්‍ය ගනිකාවගේ කන්‍යාභාවය මෙනි.

දෙමළ හා මුස්ලිම් ජාතිවාදින් අතලොස්සක් එලෙස හෝල් සේල් එකේ අන්තවාදීව කටයුතු කරද්දී සිංහලුන් සිල්ලරට එය කරයි. මේ සියල්ල මධ්‍යයේ රටේ ජාතික යැයි කියා ගන්නා පක්ෂවල සිටින අවජාතක දේශපාලුවන් හා නායකයන් තමන්ගේ විවිධ දේශපාලන අවශ්‍යතා වෙනුවෙන් ඒවා භාවිතා කරනවා. ටීවී එක ඉදිරියේ බවුන් වඩන සුචරිතවාදී එවුන් තිරයෙන් පිටුපස ම්ලේච්ඡ වනචාරින් මෙනි.

තවද, කිසිදු වෛද්‍ය විද්‍යාත්මක පදනමක් නැතිව "වඳ පෙති" සංවාදය තවමත් ජයට යයි. මට පෞද්ගලිකවම ඇති ප්‍රශ්නය වන්නේ වෛද්‍යවරුන්, උගතුන් ආදිය (ඉඳහිට හෝ පැමින) වඳ පෙති කියා දෙයක් නැති බව සපථ කළත් එයම කියව කියවා සිටින සිංහලයන් අන්තර්ජාලය තුල මෙන්ම සාමාන්‍ය ජන සමාජයේත් බහුලව හමු වේ. එහෙත් නිල වශයෙන් රජය මේ ගැන දැනුවත් කිරීමක් ජනතාවට සිදු කර නැත. ඡන්ද කාලයේදී ආණ්ඩුවේ වියදමින් ටීවි ඇඩ් දැමූ එවුන්ට, හැම ඉලව්වකටම දෛනිකවම ප්‍රෙස් කන්ෆර්න්ස් තියන එවුන්ට මේ ගැන ජනතාව දැනුවත් කිරීමට අවශ්‍යතාවක් තිබී නැත. සයිටම් අහෝසි කරන්නට ලෙඩ්ඩු මරන වෛද්‍ය සංගමයට මේ ගැන කිසිදු වගකීමක් නැතිවා සේ උන්ද සිටී.

මහසොන් බලකාය, සිංහලේ වැනි විසුලු නම් (උන් සමහරවිට සිතාගෙන ඇති එවැනි නමක් දා ගත්තහම මිනිසුන් ඇත්තටම මහසෝනට බය වන්නා සේ බය වේවියි කියා) දමාගෙන විවිධ ජාතිවාදීන් බිහි වුවත්, ඒවා මැඬලීමට ආණ්ඩුව අසමත්ය. එවැනිම අන්තවාදී මුස්ලිම් කල්ලි සිටී. අමිත් වීරසිංහගේ දරුණු ජාතිවාදි පනිවුඩයක් මා හිතවත් ඉංජිනේරුවෙකු හරහා පසුගිය දවසක මගේ ෆේස්බුක් මැසෙන්ජර් එකටද ලැබුණි. එහිදී මා උගේ අම්මාගෙන් අවසර ගෙන ඉතා පෙරාපු සිංහලෙන් ඊට පිලිතුරු සැපයීමි. උගත් වුවත් මාගේ අර ඉංජිනේරු මිතුරා වැනි මී හරක්ද එවුන්ගේ වැඩවලට අනුබල දීම ඛේදනීය වේ (මිත්‍රයා වුවත් මී හරකෙක් සේ සිතන විට ඌට මී හරකා නොකියා බැරිය).

ලෝකය දෙස බලන විට මුස්ලිම්වරුන් ඒ බොහෝ ගැටුම්වල පාර්ශ්වයකි. එබැවින් සිංහලයන්ම වැරදි යැයි සිතිය නොහැකිය. ලංකාව තුලද ලෝක ප්‍රවණතා ඉස්මතු වෙනවා විය හැකිය. ඒකට තමයි රටක වෘත්තිමය බුද්ධි අංශ සිටින්නේ. අපේ ආරක්ෂක අංශ මෑතක නිම කළ උතුරේ යුද්ධයේදී දක්ෂතා පෙන්නුවත් සමස්ථයක් වශයෙන් පසුගාමී නොදියුණු ස්වභාවයක් පෙන්වයි. රතුපස්වල සිද්ධිය එය ප්‍රකට කළ එක් අවස්ථාවකි. යම් යම් සිද්ධි වැලැක්වීමට ඔවුන්ගේ ප්‍රථම උපක්‍රමය වන්නේ ඒ දේවල් වහම තහනම් කිරීමයි. ඕන ගොනකුට එය කළ හැකිය. අමුතුවෙන් වෘත්තිමය ආරක්ෂක අංශ ඊට අවශ්‍ය නැත. අමාරු නමුත් ඉතා ඵලදායි ක්‍රමවේදය වනුයේ ඒ ඒ දේවල් භාවිතා කරන්නට ඉඩ සලසා ඒවා මොනිටර් කිරීමයි. ඇත්තටම එමඟින් වරදකරුවන් පහසුවෙන් හඳුනා ගැනීමටද අවකාශය සැලසෙනවා. බොහෝ පිරිසක් යම් රහසිගත ව්‍යාපෘතියක සිටින විට ඉතා ඉක්මනින් හා පහසුවෙන් ඒවා හෙලිදරව් වීම ස්වාභාවිකය. එනිසා තහනම් කිරීමට වඩා වැදගත් වන්නේ ඒවා කරන හා මෙහෙයවන අයව හඳුනාගෙන උන්ට රජ කාලේ දඬුවම් දීමයි. එහෙත් අපේ ආරක්ෂක අංශ මොන්ටිසෝරි ලෙවල් එකේ නිසා සමහරවිට එය කිරිමට බැරිව ඇති.

මේ අල්ල පනල්ලේ රනිල්ගේ ව/මල්ල කරේය...  ඒකාට විරුද්ධව ආ විරෝධය හා විශ්වාස භංගයට වෙච්ච දෙයක් නැත. පුංචි ඡන්දෙන් රජයට මතක් කර දුන් පාඩම් දැන් ආයෙත් උන්ට අමතක වේවිද? මහා බැංකු හොරා අර්ජුන් මහෙන්ද්‍රන් ගැන වචනයක් කියවෙන්නේ නැත.

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,