Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

පුරවැසි සංවිධාන හා ඒවායේ නළුවන්

ඊයේ සිරසේ සටන වැඩසටහන අවසන් භාගය බැලූ විට අපේ පුරවැසි සංවිධාවල තිබෙන කල්ලිවාදය, බටහිරට ඇති ගැතිකම හා බටහිර සංකල්පවලට ඇති වහල්භාවය, කුහකත්වය මොනවට පැහැදිලි වේ.

බොහෝ රටවල පැවති (බොහෝ විට අතීතයේ පැවති) පුරවැසි හෝ සිවිල් සංවිධාන එම සමාජය දේහය විසින්ම සුජාත කරන ලද, තම පුරවැසියාගේම අව්‍යාජ ඕනෑ එපාකම් සපුරනු වස් ඇති වූවත්, ලංකාවේ (මා දන්නා තරමින්) එතෙක් මෙතෙක් ඇති වූ එවැනි සංවිධාන නම් අපට භාහිරින් බලෙන් උගන්වන, අපේ පොලොවට උචිත ලෙස නොව වෙනත් පොලොවක පැල වීමට සුදුසු බීජ වපුරන, අවංකවම තමන්ට නැති මහා දේශපාලන සමාජ ආර්ථික "මහෝෂධ පාණ්ඩිත්‍යයක්" පෙන්වන පුහු මිනිසුන් ගොඩකි.

නව දැනුම නිර්මාණය කිරීමෙහිලා බටහිර රටවලට විශාල ප්‍රශංසාවක් හිමි විය යුතු වුවත්, කිසිම නිවැරදි විචාරයකින් තොරව එවැනි සංකල්ප පරම සත්‍ය ලෙස පිළිගැනීමම එක් එක් පුද්ගලයාට තනි තනිවම ස්වභාව ධර්මයාගෙන් ලැබී ඇති බුද්ධියට කරන නිගාවකි. සන්දර්භයෙන් පිට උපුටා දැක්වීම් හා සංඛ්‍යා ලේඛන දැක්වීමට ඇති වීරත්වය ඔවුන්ගේ ශාස්ත්‍රයන් ඉගෙන ඇති ප්‍රමාණයේ පිළිබිඹුවකි. (මෙය කීමට සිදු වන්නේ, ගාමිණි වියන්ගොඩ මරණ දඬුවම මගින් අපරාධ වැලැක්විය නොහැකියි යනුවෙන් කරපු ප්‍රකාශය හා ඒ ඔප්පු කිරීම සඳහා තමන් ගාව සංඛ්‍යාලේඛන දත්ත ඇති බවට කියූ ප්‍රකාශයයි. ඔහුගේ එම දත්ත අපද කියවා ඇති අතර, එහෙත් ඔහු විසින් නිසි වෙලාවකදී එම දත්ත ඉදිරිපත් කිරීමකදී එම දත්තවල හා දත්ත යොදාගැනීමේදී සිදු කර තිබෙන බරපතල විද්‍යාත්මක වැරදි පෙන්වා දීමට කැමැත්තෙන් සිටිමු.)

අනෙක් පසින්, ගාමිණි වියන්ගොඩ විසින් රතන හිමියන් හා කුඩු අතර සම්බන්ධතාවක් ගොඩනැඟීමට දැරූ අධම උත්සහයද පිළිකුල් සහගතය. රතන හිමිගේ පොදු දේශපාලන භාවිතාව හා දර්ශනයට අප තදින්ම විරුද්ධය. ඒ දෙස මැදහත්ව බලව විට, නැට්ට විසින් බල්ලා වනනු ලබන තත්වයක් සිහි වේ. එහෙත් උන්වහන්සේ රටේ මත් උවදුර හා කෘෂි රසායනික උවදුර සම්බන්ධයෙන් ඉතා විශාල කැපවීමක් කරපු හා තවමත් කරන කෙනෙකි. එයට නිසි ප්‍රශංසාව අනිවාර්යෙන්ම උන්වහන්සේට හිමි විය යුතුය. ළඟදී උන්වහන්සේ සමීපයෙහි සිටි පුද්ගලයකු මත්ද්‍රව්‍ය සම්බන්ධයෙන් අත් අඩංගුවට පත් වීම වෙනමම කාරණයකි. සමහරවිට හෙට වෙලේ සුදා මගදී මුණ ගැසී මා සමග මිතුරු වුවහොත් ඒ කාලකන්නියාගේ හැඩරුව ගැන මතකයක් නැති මට ඔහු සමග කාලය ගත කරනු ඇත. එය මාගේ වරදක් නොවේ. එලෙසම දේශපාලකයකු ළඟට පැමිෙණන ඇසුරු කරන දහස් සංඛ්‍යාත මිනිසුන් ප්‍රමාණයම ගැන සොයා බැලීමට ප්‍රායෝගිකව බැරිය. අඩුම ගානේ ගාමිණි වියන්ගොඩ හෝ වෙනත් කෙනෙකුට මා කියන්නේ තමන්ගේ බිරින්දෑ අනියම් පුරුෂයකු සමග සබඳතාවක් තිබෙනවාද කියා සොයා ගැනීමටත් පහසු නැති බවයි. එය නොදන්නා තරමට වියන්ගොඩ බබෙකු නොවේ. ඔහුගේ සංවිධානය සමග හිටපු සක්කිලි අග්‍රවිනිසුරු සිල්වා සිටීම ගැනත් අපට අවශ්‍ය නම් චෝදනා එල්ල කළ හැකියි. වෙලේ සුදාගෙන් සල්ලිගත් බවට චෝදනලා ලැබූ කලා කරුවන් පිරිස වෙනුවෙන් කතා කරන්නේද වියන්ගොඩගේ සංවිධානයේ ප්‍රධාන පෙලේ සාමාජිකයන්මය. ඒ අනුව කෙලින්ම කුඩු සමග ඔහුට සබඳතාවක් ඇති බවට අපට චෝදනා කළ හැකියි. එහෙත් අප දන්නවා ඔහු කුඩුවලට එවැනි සබඳතාවක් නැති බව. රතන හිමි ගැනත් අපට ඇත්තේ එවැනිම සුපසන් දැනීමක් (කුඩු සම්බන්දයෙන්). එහෙත් වියන්ගොඩගේ ඉතා නිර්ලජ්ජිත ලෙස අත්ලෙන් මුලු නිරුවතම වසා ගැනීමට තැත් කිරීමක් අප ඊයේ සිරස සටන වැඩසටහනේදී දුටුවා.

ඇත්තටම පෞද්ගලිකව මා හට ඔහු සුපිරිසිදු අරහත් වහන්සේ නමක්ද, කට්ට කෛරාටිකයෙක්ද කියා ගැටළුවක් නැත. එහෙත් ගැටළුව වන්නේ, වාසනාවකට හෝ අවාසනාවකට සමකාලීනව ගොඩ නැඟී ඇති පුරවැසි හා සිවිල් සංවිධාන අතරින් නිතර නම කියැවෙන හා සක්‍රීය කාර්ය භාරයක් හිටුකළ සංවිධානයක ප්‍රධානිත්වය ඔහු විසින් දරන නිසා, ඔහුගේ මෙම පෞද්ගලික පහත් හැසිරීම එම සංවිධානය හා එවැනි පුරවැසි සංවිධාන කෙරෙහි මහජනයා ගොඩනඟාගෙන යන විශ්වාසය පළුඳු වීමට හැකියාවක් තිබේ.

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,