Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

දෛශික (vectors) - 15 (Tensor)

ඉහත රටාව හඳුනාගත්තා නම්, දැන් ඔබට හැකියි ඕනෑම ගනයක ටෙන්සරයක් එකවර ලියන්නට (එනම් එම ටෙන්සරයේ සංරචක ගොන්න එකවර ලියන්නට). තර්කනය පෙර සේම වේ. ගනය එකින් එක වැඩි වන විට, "පදනම් දෛශික සෙට්" එක බැඟින් එකතු වෙනවා යැයි සිතිය යුතුය. එලෙස පදනම් සෙට් එකක් එකතු වන විට, එහි එක් එක් පදයකින් ඊට පෙර ගනයේ ටෙන්සරයේ සංරචක සියල්ල ගුණ විය යුතුය. තවද, සංරචකයට පසුව තිබෙන යටකුරු/උඩකුරු ගණන පදනම් දෛශික සෙට් ගණනට සමාන වේ. උදාහරණයක් ලෙස, තෙවැනි ගනයේ කොන්ට්‍රවේරියන්ට් ටෙන්සරයක් පහත දැක්වේ. දෙවැනි ටෙන්සරයට වැඩිපුර එකතු වූ පදනම් දෛශික සෙට් එක හඟවන උඩකුර මා කොල වර්ණයෙන් දක්වා තිබෙනවා.

        T111, T211, T311, T121, T221, T321, T131, T231, T331
        T112, T212, T312, T122, T222, T322, T132, T232, T332
        T113, T213, T313, T123, T223, T323, T133, T233, T333

සටහන
ටෙන්සරයක තිබෙන යටකුරු/උඩකුරු ගණනින් කියන්නේ ටෙන්සරයේ ගණයයි. උදාහරණයක් ලෙස, සිව්වැනි ගනයේ ටෙන්සරයක යටකුරු/උඩකුරු 4ක් තිබේ. ඒ කියන්නේ එකිනෙකට ස්වාධිනව පදනම් දෛශික සෙට් 4ක් තිබේ.

ඉහත දක්වා තිබෙන කොන්ට්‍රවේරියන්ට් ටෙන්සරයත්, ඉහත දක්වා නැති කෝවේරියන්ට් ටෙන්සරය හා මිශ්‍ර ටෙන්සර දෙකත් සමේෂන් ක්‍රමයට අනුව අනුපිලිවෙලින් පහත ආකාරවලින් නිරූපණය කළ හැකිය. මිශ්‍ර ටෙන්සරය ලිවිය හැකි ආකාර දෙකක් දැන් තිබේ; ඒ කියන්නේ මිශ්‍ර ටෙන්සර් වර්ග දෙකක් ඇත.

        Tjkl        Tjkl        Tjkl        Tjkl

පහත දැක්වෙන්නේ සිව්වැනි ගනයේ කෝවේරියන්ට් ටෙන්සරයක සංරචකයි.

        T1111, T2111, T3111, T1211, T2211, T3211, T1311, T2311, T3311
        T1121, T2121, T3121, T1221, T2221, T3221, T1321, T2321, T3321
        T1131, T2131, T3131, T1231, T2231, T3231, T1331, T2331, T3331

        T1112, T2112, T3112, T1212, T2212, T3212, T1312, T2312, T3312
        T1122, T2122, T3122, T1222, T2222, T3222, T1322, T2322, T3322
        T1132, T2132, T3132, T1232, T2232, T3232, T1332, T2332, T3332

        T1113, T2113, T3113, T1213, T2213, T3213, T1313, T2313, T3313
        T1123, T2123, T3123, T1223, T2223, T3223, T1323, T2323, T3323
        T1133, T2133, T3133, T1233, T2233, T3233, T1333, T2333, T3333

මේ ආදී ලෙස, ටෙන්සරයක සංරචක පහසුවෙන් ලිවීමටත්, එම ක්‍රමයට දක්වා තිබෙන ටෙන්සරයක් අවබෝධ කර ගැනීමටත් හැකි විය යුතුය. ඇත්තෙන්ම ඉහත ආකාරවලින් දක්වා තිබෙන්නේ ටෙන්සරයේ සංරචකනෙ. එම සංරචක ඊට ගැලපෙන පදනම් දෛශික සමඟ ලිවීමෙන් තමයි සත්‍යම ටෙන්සරය ලැබෙන්නේ. උදාහරණයක් ලෙස, aij යන ටෙන්සරය සුදුසු පදනම් දෛශික සමඟ ප්‍රසාරණය කර දක්වන ආකාරය බලමු. පදනම් දෛශික 3ක පද්ධතියක් සලකමු. පලමුව i ඩමි ඉන්ඩෙක්ස් එක මත ප්‍රසාරණය සිදු කරමු. දෙවැනි ගනයේ ටෙන්සරයක් නිසා, පදනම් දෛශික සෙට් දෙකක් ඇතුලත් කළ යුතු වෙනවා.


දැන්, j ඩමි ඉන්ඩෙක්ස් එක මත ඉහත ප්‍රසාරණය කර ලැබුණු ප්‍රකාශනය නැවත ප්‍රසාරණය කරමු.

ඉහත T ලෙස ලැබී තිබෙන දීර්ඝ ප්‍රකාශය තමයි සත්‍ය ලෙසම ටෙන්සරය වන්නේ. එහෙත් මීට පෙරත් පැහැදිලි කර තිබෙන ලෙසටම, පදනම් දෛශික සිතින් යොදා, සංරචක කොටස් පමණක් අප ලියනවා සංක්ෂිප්තව එම ටෙන්සරය නිරූපණය කිරීම සඳහා. බලන්න මෙලෙස සංක්ෂිප්ත කිරීමේ සම්මතයක් ගොඩනඟා ගෙන ඇති නිසා, ඉහත ආකාරයේ වැනි දිගු ගණිත ප්‍රකාශ aij ආදි ලෙස ඉතා කෙටි වී තිබෙනවා.

යටකුරු/උඩකුරු 2ක් තිබෙන විට, (හා ත්‍රිමාන අවකාශය ආදර්ශනය කිරීමට පදනම් දෛශික 3ක් ගත් විට) මුලු පද 9ක් ලැබෙනවා (එක් එක් සංරචකය සඳහා). ajkl වැනි උඩකුරු/යටකුරු 3ක් තිබෙන තෙවැනි ගනයේ ටෙන්සරයක ප්‍රසාරිත ප්‍රකාශයේ පද 27ක් තිබේවි. aklmn වැනි සිව්වැනි ගනයේ ටෙන්සරයක ප්‍රසාරිත ප්‍රකාශයක පද 81 ක් තිබේවි. පස්වැනි ගනයේ ටෙන්සරයක් ප්‍රසාරණය කළ විට පද 243ක් ලැබේවි. මේ ආදි ලෙස ගනය ඉහල යන විට විශාල ලෙස පද ලැබෙන බව පෙනේ.

යම් ටෙන්සරයක කොන්ට්‍රවේරියන්ට් හෝ වේරියන්ට් හෝ මිශ්‍ර යනු ටෙන්සර් වර්ගය (type/valance of tensor) වේ. ටෙන්සර් වර්ගය (n,m) ලෙස වරහනක් තුල සංඛ්‍යා 2කින් දැක්වේ; එහි පළමු සංඛ්‍යාවෙන් (n මඟින්) කොන්ට්‍රවේරියන්ට් දර්ශක පද හෙවත් උඩකුරු ගණනත්, දෙවැනි සංඛ්‍යාවෙන් (m මඟින්) කෝවේරියන්ට් දර්ශක පද හෙවත් යටකුරු ගණනත් දක්වනවා. උදාහරණයක් ලෙස, Aij යන්න (2,0) ලෙසත්, Aijk යන්න (0,3) ලෙසත්, Aijkl යන්න (2,2) ලෙසත් දැක්විය හැකියි.

ඕනෑම (ඇත්තෙන්ම දෙවැනි ගනයට ඉහල) ගනයක හා වර්ගයක ටෙන්සරයක් ගෙන, එහි ඇති දර්ශක පද දෙකක් හුවමාරු කළ විට සෑදෙන ටෙන්සරය සමාන වන්නේ නම් පද දෙක හුවමාරුවට පෙර තිබුණු (ඔරිජිනල්) ටෙන්සරයට, එවැනි ටෙන්සරයක් සමමිතීය ටෙන්සර් (symmetric tensor) ලෙස හැඳින්වේ.

උදාහරණයක් ලෙස, Aij යන දෙවැනි ගනයේ කොන්ට්‍රවේරියන්ට් වර්ගයේ ටෙන්සරයේ ඇති i, j යන දර්ශක පද දෙක එකිනෙකට හුවමාරු කළ විට Aji ලැබේවි. මෙවිට, Aij = Aji නම්, ඒ කියන්නේ Aij යනු සමමිතික ටෙන්සරයකි. තවත් උදාහරණයක් ගමු. පස්වැනි ගනයේ මිශ්‍ර වර්ගයේ ටෙන්සරයක් වන Tijklm ගමු. එහි j, k යන දර්ශක පද දෙක හුවමාරු කළ විට (අනෙක් දර්ශක පද එලෙසම තිබියදී) ලැබෙන ටෙන්සරය මුල් ටෙන්සරයට සමාන නම් (එනම්, Tijklm = Tikjlm විට), එම ටෙන්සරය සමමිතීය වේ.

තවද, ඉහත ආකාරයටම යම් ගනයක හා වර්ගයක ටෙන්සරයක් ගෙන, එහි ඇති දර්ශක පද දෙකක් එකිනෙකට හුවමාරු කළ පසු සෑදෙන ටෙන්සරය අගයෙන් සමාන එහෙත් ලකුණෙන් ප්‍රතිවිරුද්ධ නම්, එවිට මුල් ටෙන්සරය කුටික සමමිතීය ටෙන්සර් (skew symmetric tensor) ලෙස හැඳින්වේ. උදාහරණයක් ලෙස, Tijklm = -Tikjlm නම්, Tijklm යනු කුටික සමමිතීය ටෙන්සරයකි.

ඛණ්ඩාංක පරිණාමනය

යම් ටෙන්සරයක් යම් පදනම්/ඒකක දෛශික පද්ධතියක් ඇසුරින් නිරූපණය කරනවා යනු එම ටෙන්සරය (එම ඛණ්ඩාංක පද්ධතියට අනුබද්ධ ඒකක දෛශික ගොන්නෙන් සැදුම්ලත් ටෙන්සරය) යම් ඛණ්ඩාංක පද්ධතියක් තුල නිරූපණය කිරීමක් ලෙස සැලකිය හැකියිනෙ. එලෙස යම් ටෙන්සරයක් විවිධ ඛණ්ඩාංක පද්ධති ඇසුරින් නිරූපණය කළ හැකිය. ඒ විතරක් නොව; එක් ඛණ්ඩාංක පද්ධතියක නිරූපිත ටෙන්සරයක් වෙනත් ඛණ්ඩාංක පද්ධතියකින් නිරූපණය කරන විට, මෙම නව ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ පදනම්/ඒකක දෛශික පරණ ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ පදනම්/ඒකක දෛශික මඟින් ව්‍යුත්පන්නද කළ හැකි වේ. මෙය ඛණ්ඩාංක පරිනාමනය (transformation of coordinates) ලෙස හැඳින්වේ.

සරල උදාහරණයක් බලමු. පහත දැක්වෙන්නේ ද්විමාන කාටිසියානු තලයක් මත යම් ලක්ෂ්‍යයක් ලකුණු කර ඇති ආකාරයයි. එම ලක්ෂ්‍යයේ ඛණ්ඩාංකය වන්නේ (x1,y1) වේ.

දැන් එම ලක්ෂ්‍යයම අප ධ්‍රැවක ඛණ්ඩාංක පද්ධතියක පහත ආකාරයට ලකුණු කරමු. එම ලක්ෂ්‍යයේ ඛණ්ඩාංක ධ්‍රැවක ඛණ්ඩාංක මඟින් (r1, θ1) වේ.

අපට හැකියි ධ්‍රැවක ඛණ්ඩාංක අගයන් දෙක සොයා ගන්නට පැරනි කාටිසියානු ඛණ්ඩාංකවලින් (ඛණ්ඩාංක පද්ධති ගැන මීට පෙර සංක්ෂිප්ත පාඩමක් මේ ගැන අප සලකා බැලුවා). ඒ අනුව, පහත ආකාරයට ධ්‍රැවක ඛණ්ඩාංක යුගලය සොයා ගත හැකියි කාටිසියානු ඛණ්ඩාංක ආශ්‍රයෙන්.

        r1 = (x12 + y12)
        θ1 = tan-1 (y1/x1)

මෙහි යම් රටාවක් ඇත. එනම් නව ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ එක් ඛණ්ඩාංක අගයක් ලබා ගැනීමට (සාධාරණ වශයෙන්) පැරනි ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ ඛණ්ඩාංක අගයන් සියල්ලම අවශ්‍ය වේ. ඉහත උදාහරණයේදී r1 ලබා ගැනීමට පැරනි ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ ඛණ්ඩාංක සියල්ලම (එනම් x1, y1) අවශ්‍ය වූවා. එලෙසමයි θ1 සඳහාත් පැරනි ඛණ්ඩාංක සියල්ලම අවශ්‍ය වූවා. ඒ අනුව, අලුත් ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ එක් එක් ඛණ්ඩාංකයක් ලබා ගන්නවා යනු පැරනි ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ සියලු ඛණ්ඩාංක මත ශ්‍රිතයක් යෙදීමක් ලෙස සිතිය හැකියි. ඒ කියන්නේ, ඉහත ශ්‍රිත දෙක පොදුවේ පහත ආකාරයට නිරූපණය කළ හැකියි.

        r1 = fr(x1,y1)
        θ1 = fθ(x1,y1)

මේ ලෙසටම ඔබට පුලුවන් ධ්‍රැවක ඛණ්ඩාංක ඇසුරින් කාටිසියානු ඛණ්ඩාංක දක්වන්නටත් (ශ්‍රිත ලෙස). දැන් අප මේ කතා කළ දේ ගැන පොදුවේ සාකච්ඡා කරමු (ඕනෑම ඛණ්ඩාංක පද්ධතියකට ගැලපෙන ලෙස).
පරන ඛණ්ඩාංක පද්ධතිය මත ලකුණු කරපු යම් ලක්ෂ්‍යයකට අදාල ඛණ්ඩාංක අගයන් ඊට අදාල ඒකක/පදනම් දෛශික ඔස්සේ x1, x2, x3, ... , xn පවතින ලෙස නිරූපණය කරමු. එලෙසම, නව ඛණ්ඩාංක පද්ධතිය මත එම ලක්ෂ්‍යටම අදාලව මෙම නව පද්ධතියේ ඒකක/පදනම් දෛශික ඔස්සේ ඛණ්ඩාංක අගයන් x1, x2, x3, ... , xn යැයි සිතමු. මෙවිට පහත ආකාරයට පරන පද්ධතියේ සිට අලුත් පද්ධතියට ඛණ්ඩාංක පරිනාමනයට අදාලව ශ්‍රිත ලිවිය හැකිය.

        x1 = f1(x1, x2, x3, ... , xn)
        x2 = f2(x1, x2, x3, ... , xn)
        x3 = f3(x1, x2, x3, ... , xn)
        ....................
        ....................
        xn = fn(x1, x2, x3, ... , xn)

ඉහත තනි තනි ශ්‍රිතවලින් හැඟවෙන්නේ කුමක්ද? එහි පළමු ශ්‍රිතය සලකන්න. එහි x1 යනු නව ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ එක් ඒකක/පදනම් දෛශිකයක් (පළවෙනි ඒකක දෛශිකය) ඔස්සේ ඇති සංරචක අගයයි. මෙම සංරචක අගය අපට පරණ ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ සියලු සංරචක අගයන් (x1, x2, x3, ... , xn) යොදා ගෙන සොයා ගත හැකියි. ඒ කියන්නේ පරණ ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ සියලු සංරචක අගයන් මත යම් සූත්‍රයක් හෙවත් ශ්‍රිතයක් (f1 ලෙස එය දක්වා තිබේ) යෙදූ විට x1 අගය ලැබේ.

එලෙසම නව පද්ධතියේ දෙවැනි ඒකක දෛශිකය ඔස්සේ ඇති සංරචකය (x2) ද සෙවිය හැකියි. එහිදී පරන පද්ධතියේ සංරචකය අගයන් මත යෙදිය යුතු සූත්‍රය/ශ්‍රිතය දැන් වෙනස්ය (f2). ඒ විදියට සෙසු ශ්‍රිත ගැනත් සිතන්න (අප මොහොතකට පෙර සලකා බැලූ උදාහරණය මතක් කර ගෙන සසඳා බලන්න).

ඉහත ආකාරයට සූත්‍ර n ගණනක් ලියන්නේ නැතිව, සංක්ෂිප්තව පහත ආකාරයට ඉහත සූත්‍ර සියල්ලටම තනි පොදු ශ්‍රිතයක් ලිවිය හැකිය.

        xk = fk(x1, x2, x3, ... , xn)

පරන ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ සංරචක අගයන්ගෙන් ඉහත පෙන්වූ ආකාරයට නව ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ සංරචක සොයා ගත හැකියි සේම, නව ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ සංරචක ඇසුරින් පරන ඛණ්ඩාංක පද්ධතියට අනුරූප සංරචක අගයන්ද සෙවිය හැකිය ඉහත රටාවටම පහත දැක්වෙන සේ ශ්‍රිත සකස් කර ගත් විට.

        x1 = f1(x1, x2, x3, ... , xn)
        x2 = f2(x1, x2, x3, ... , xn)
        x3 = f3(x1, x2, x3, ... , xn)
        ................
        ................
        xn = fn(x1, x2, x3, ... , xn) ------------------ (1)

ඉහත සූත්‍රද පොදුවේ පහත අයුරින් තනි ශ්‍රිතයකින් දැක්විය හැකිය.

        xm = fm(x1, x2, x3, ... , xn) ------------------ (2)

ඉහත (1) හා (2) යන ශ්‍රිතවලින් සිදු කරන්නේ ඛණ්ඩාංක පරිනාමයයි. මෙම ඛණ්ඩාංක පරිනාමය ඇසුරින්ද ටෙන්සර්වල ගතිගුණ අධ්‍යනය කළ හැකිය. විශේෂයෙන් කෝවේරියන්ට් හා කොන්ට්‍රවේරියන්ට් වෙනස මින් පහත ආකාරයට සඳහන් කළ හැකිය. ඛණ්ඩාංක පරිනාමනය ඇසුරින් කෝවේරියන්ට් හා කොන්ට්‍රවේරියන්ට් වෙනස නිර්වචනය කරන විට, එය පරිනාමන න්‍යාය (transformation law) ලෙස හැඳින්වෙනවා.

පහත දැක්වෙන්නේ කොන්ට්‍රවේරියන්ට් දෛශිකයක් (පලමු ගනයේ ටෙන්සරයක්) සඳහා නිර්වචනය කර තිබෙන පරිනාමන න්‍යාය වේ. මෙහි Ai යනු නව ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ පදනම් දෛශික ඔස්සේ පවතින සංරචක අගයන් වේ. Aj යනු පැරනි ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ පදනම් දෛශික ඔස්සේ පවතින සංරචක වේ. x1, x2 ආදි ලෙස (පොදුවේ xi) දක්වන්නේ නව ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ තිබෙන පදනම් දෛශික වේ. x1, x2 ආදි ලෙස (පොදුවේ xj) දක්වන්නේ පැරනි ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ තිබෙන පදනම් දෛශික වේ. මෙම න්‍යායට/රටාවට යම් රාශියක් හැසිරේ නම්, එය කොන්ට්‍රවේරියන්ට් දෛශිකයකි. අයින්ස්ටයින්ගේ සමාකලන රීතියට අනුව ටෙන්සර් නිරූපණය කර ඇති බව තේරුම් ගන්න.

ඉහත සූත්‍රයේ දර්ශක පද දෙකක් (i, j) ඇතත්, සමාකලනයට යටත් වන ඩමි ඉන්ඩෙක්ස් එක වන්නේ j පමණි. i වලින් දැක්වෙන පදයට අප විසින් පිටතින් 1, 2, 3 ආදි ලෙස ඉලක්කමක් ආදේශ කෙරේ. ඒ කියන්නේ එලෙස පිටතින් 1 ආදේශ කර ලැබෙන A1 යනු අලුත් ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ පළමු පදනම්/ඒකක දෛශිකය ඔස්සේ පවතින ටෙන්සරයේ සංරචකයයි. ඉන්පසු පිටතින් 2 ආදේශ කර A2 ලබා ගැනේ; එය අලුත් ඛණ්ඩාංක පද්ධතියේ දෙවැනි පදනම් දෛශිකය ඔස්සේ පවතින සංරචකයයි. ඒ ආදි ලෙස අපට අවශ්‍ය පදනම් දෛශික ගණන දක්වා ක්‍රමයෙන් පූර්න සංඛ්‍යා පිටතින් ආදේශ කළ යුතු වෙනවා එම i යන දර්ශකය වෙනුවට.

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,