Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

රාජපක්ක පිල්ලි

මේ දිනවල දූෂිතයන්ට නීතිය ක්‍රියාත්මක කරවීමේදී ප්‍රමාද වීම් ගැන විවිධ බහුජන පාර්ශවයන්ගෙන් චෝදනා එල්ල වෙමින් පවතිනවා. එහි සත්‍යතාවක් ඇත. එහෙත් ඊට රජයෙන් නිසි ක්‍රියාමාර්ග ගැනුනු බවක් පෙනෙන්නට නැත. හිටි ගමන්ම නින්දෙන් අවදි වූවා සේ පජාත අලි රැල මේ ගැන කෑ ගසන්නේ කුප්‍රකට බැඳුම්කර මංකොල්ලය ගැන ජනපති විමර්ශන කොමිසමේ එලිදරව් නිසා "ගැහැනිගෙන්-අහන්න" රවීකේ බබාට සිදු වූ දේ නිසාය.

ලංකාවේ නීතිය ක්‍රියාත්මක වීම අජූතයි හා කුජීතයි. නඩු අහනවාට වඩා කල් තැබීමයි සිදු වන්නේ. එයත් මාස ගණන් පස්සටයි. මනුෂ්‍යයන්ට ඇත්තටම දෙවැනි වරට අගතිය සිදු වන්නේ උසාවියෙනි. තමන් ඇත්තටම වරදකරු වුවත් නිර්දෝෂි වුවත්, නඩුවක් ඉතා දිගු කාලයක් පැවතීම ඔහුගේ හා පවුලේ උදවියගේ ජීවිතයට සිදු කරන අනිසි බලපෑම ඉතා අධිකය. ඒ ගැන විජ්ජවිජ්ජාලවලින් හෝ වෙනත් ආයතනවලින් ඇත්තටම සමීක්ෂණ කළ යුතුව ඇත. සමීක්ෂණ කළත් නැතත්, එම බලපෑමේ තරම ඕනෑම කෙනෙකුට සිතා ගත හැකිය.

නඩු මෙතරම් ඈතට කල් යන්නේ නඩුකරුවන්ගේ හා නීති අංශවල සිටින පිරිස අඩු නිසාය (තවත් හේතු තිබේ). එසේ නම්, රජය විසින් නව උසාවි හා නඩුකරුවන් වැඩි කළ යුතුය. රජයේ මූලික වගකීම එයයි. ඉඳහිට කොහේ හෝ මුල්ලක උසාවියක් විවෘත කර පුරසාරම් දොඩා මීට විසඳුම් දිය නොහැකිය. බුරුතු පිටින් උසාවි වැඩි කල යුතුය. වලත්ත ඇමතියන්ගේ රත ගාය හා රථගාය සඳහා කඩිනමින් පරිපූරක ඇස්තමේන්තුවලින් ප්‍රකෝටි ගණන් මුදල් වියදම් කරන කාලකන්නි ආණ්ඩුවලට මෙවැනි අත්‍යවශ්‍ය දේ සඳහා ප්‍රතිපාදන නැතැයි කීමම විහිලුවකි.

මහෙන්ද්‍ර පර්සි රාජපක්ක හුතු-මානන්ගේ රෙජිමයේ සිටි කම්බ හොරු අල්ලන්න විශාල මෙන්ම බලවත් ජනවරමකිනුයි පවතින ආණ්ඩුව බලයට පත් වූයේ. ශීරන්තිගේ ලොකු අම්මාට මැනික් මලු දී අතුරුදහන් වී, නැවත එම මැනික් මල්ල ගෙන සල්ලි මල්ලක් ලබා දී ගිය ශක්‍රයා කවුදැයි උසාවියට තීරණය කිරීමට තවම බැරි වී ඇත. බැසිල්ගේ ගැහැනි විසින් සුභ නැකැත් බලවා, විශාල මන්දිර සාදා, ශුබ නැකතට තෙමේම උලුවස්ස පැන දැන් එම මන්දිර තමන්ගේ නොවන බව කියන විට, එතකොට අනුන්ගේ ගෙවල්වලට මෙතරම් මහන්සි වී වැඩ කටයුතු කළ ඇමති බිරින්දෑ ගැන උසාවියට තීරණය කිරීමට තවම බැරිය. ලක්ෂ පන්දහකට අධික රාජ්‍ය මුදලක් සිල් රෙදිවලට වියදම් කර මැතිවරණ අල්ලස් ලබා දුන් පර්සි රාජපක්කගේ ලේකම් වීරතුංගට සිදු වන දේ අපි බලාගෙන සිටිමු. රතුපස්වල රාජ්‍ය ත්‍රස්තවාදින් කළ ව්‍යසනය ගැන නඩුවේදී ගෝටාගේ බ්‍රිගේඩියර් ලොලු පැටියාට (දේශප්‍රිය නම් පාහරයාට) නීතිය ඉටුවන හැටි බලාගෙන සිටිමු. අවනඩු ලැයිස්තුව ඉතා දිගු වන අතර, ඒ සෑම දෙයක් ගැනම අපි කට ඇරගෙන බලාගෙන සිටිමු.

එහෙත් නඩු ඇසෙන බවක් නැත; කාර්තු ගණන් නඩු කල් යන බව නම් නිතර ඇසේ. මෙවැනි තත්වයක් තුල, විශේෂ අධිකරණ පිහිටුවා අඛණ්ඩ නඩු ඇසීම සිදු කළ යුතුය. ඉල්ලූ ජනවරම තුලද එසේ කරන බව පොරොන්දු වී තිබුණි. සියලු රාජ්‍ය ප්‍රතිපත්ති ජනවරමට යටත්ය. නීති රීති රෙගුලාසි, සම්ප්‍රදායන් සියල්ල ජනවරමට යටත්ය. එහෙත් අධිකරණ ඇමැත්තා තෙමේ නීති විශාරද යැයි හඟවා සිටියත්, එම සරල හා ප්‍රමූලික සිද්ධාන්තය අමතක කර ඇත. එය ඌට අමතක වී යැයි ඇත්තටම විශ්වාස කළ නොහැකිය. අනිවාර්යෙන්ම දූෂිතයන් පාදඩයන් ආරක්ෂා කිරීමේ කොන්ත්‍රාත්තුව ඌ විසින් ඉටු කරයි. ආණ්ඩුවේ මුල් කාලයේ සිටම ඍජුවත් වක්‍රවත් එය සිදු විය. ගෝටාව නීතිය මඟින් අත්අඩංගුවට ගැනීම වැලැක් වූයේ තමන් යැයි පුරසාරම් දෙඩෙව්වේ ඌය. ඇවන්ගාඩ් ආරක්ෂා කළේ ඌය.

ජන වරම හා ජන මතය මඳකට අමතක කර දැම්මත්, නීතිය අනුව රජයට විශේෂ අධිකරණ පැනවීමට බලය ඇත. එය නීතියට ඇඟිලි ගැසීමක් ලෙස දූෂිත අධිකරණ ඇමැත්තා පවසන්නේ ඒ හැර ඌට කියන්නට වෙන මොනවත් නැති නිසාය. නීතිය අනුව යමක් කිරීමට ප්‍රතිපාදන සලසා තිබේ නම්, එම ප්‍රතිපාදනය ක්‍රියාවට නැඟිමේ කිසිදු අනීතික බවක් නැත. සමහරවිට යුක්තිය/සාධාරණත්වය ගැන එහිදි කරුණු මතුවිය හැකිය (එවිට තත්කාරණය මත එය තීරණය වේ). තවද, සාමාන්‍ය හෝ විශේෂ හෝ අධිකරණ යනු අධිකරණමයි. එකම වෙනස නඩු ඉක්මනින් ඇසීමයි. එය කෙසේද අසාධාරණ වන්නේ? අයුක්තියක් සිදු වෙනවා නම්, එය සිදු වන්නේ නඩු කල් යෑම නිසා දුක් විඳින සෙසු ජනයාටයි. ඒ අයටත් එවිට පිටකොටුවට විත් අපේ නඩුත් කඩිනම් කරනු යැයි උද්ඝෝෂන කළ හැකියි. එහෙත් මහින්දට දාසකම් කරන විජේදාසට කිසිසේත් එය නඩු අසනු ලබන අයට අසාධාරණයක් සිදු වේ හෝ අධිකරණයට ඇඟිලි ගසනවා යැයි කිව නොහැකිය. නීති ප්‍රතිපාදනයක් ක්‍රියාත්මක කිරීම ඇඟිලි ගැසීමක් වන්නේ නැත.

ජනපතිද හැමදාම හිටගෙන එකම කතාව කියයි. එනම්, තමන්ට හිටං අන්තර්ජාලයෙන් ෆේස්බුක් එකෙන් සමාජ වෙබ්ජාලාවලින් හිටං හැමදාම බනිනවා හිටං කියා. ඒ බනින්නේ ඌ කන බොන ගැහැනිත් එකක් බුදියන එකේ වැරදි කියමින් නොවේ. තමන්ට ලැබුණු ජනවරම හරිහැටි ඉටු නොකර හිටං ඉන්න නිසාය. ජාතින් අතර සංහිඳියාවට හෝ රාජ්‍ය නායකයකයන්ට අතට අත දී නාකි ගැහැනුන්ගේ ග්ලවුස් නැති අත සිඹීම වැනි සිඟිති ආතල් ගැනීමට පමනක් නොවේ මිනිසුන් ජනපතියෙකු පත් කර ගත්තේ. ලබා දුන් පොරොන්දු ඉටු කිරීම ජනපතිගේ යුතුකමයි.

අදටත් විදුලි බල මණ්ඩලයේ අංක එකේ දූෂිතයා විදුලිබල අමාත්‍යංශ ලේකම් සුරේන්ය. ඌ අදටත් යහතින් සිටී. විදුලිබල මණ්ඩලයට අනුබද්ධව රාජ්‍ය ආයතන දුසිම් ගණනක් සදාගෙන කරන දූෂන අදටත් එලෙසම තිබේ. අමාත්‍යංශ ලේකම්වරු පත් කරන්නේ ජනපතිය. දින 100 ඇතුලත ගෙනනවා යැයි කි්‍යූ විගනන පනත තවම නැත. උගේ අම්මගේ විද්‍යානුකූලව අමාත්‍යංශ බෙදපු හැටි අප දුටුවා. දේශපාලන කප්පං ලෙස අමාත්‍යංශ හා යානවාහන පුදන හැටි අප කවුරුත් දුටුවා. අප්‍රියම කාරණය වන්නේ මේවා නතර කරනවා යැයි දිවුරා ආපු එවුන්ම ඒවා සිදු කිරීමයි. කවුරුත් අනතුරු හඟවා සිටියදීම මහා බැංකුවට එම අපරාදය සිදු වන තෙක් හිටං බලාගෙන සිට මුලු රටේම බලවත් ඉල්ලීම මත නොකර ඉන්න බැරි තැන කොමිසමක් ඇටෙව්වා. අඩුම ගානේ එම කොමිසමෙන් නැති වූ ජාතික ධනය නැවත අත්පත් කර ගත හැකි පුරුෂ ලිංගිකයකු වේදැයි අප බලාගෙන ඉන්නවා. සජින්වාස් වැනි අන්ත දූෂිතයන් ළං කර ගත්තේද ජනපතිය. මහින්දගේ ජංගි සුප් බීපු මාධ්‍යවේදියකු යැයි කියා ගන්නා මාධ්‍ය ගණිකාවක් තමන්ගේ ජනපති මාධ්‍ය ඒකකයේ අධ්‍යක්ෂක බවට පත් කර ගත්තේ තමන්ට ලැජ්ජාවක් නැති බව පෙන්වමිනි. මේ ආදි වශයෙන් දේශපාලන නපුංසකකමට බැනුම් අහන බව ඌට නොතේරේ. රවිකේ වගේ ඌත් බබා.

මා සිතන්නේ දැන් දේශපාලුවන්ට නැටීමට දුන් කාලය හොඳටම ඇතිය. රටට ආදරය කරන මිනිසුන් නීතිය හා දූෂිතයන්ගේ ජීවිත අයිතිය තම අතට ගැනීමට කාලය එළඹ ඇත. යුක්තිය ධර්මය වෙනුවෙන් සිදු කරන සිදු කරන ප්‍රචණ්ඩත්වය උත්තමයි.

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,