Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

සන්නිවේදනය හා ආධුනික ගුවන් විදුලිය (Amateur radio) 108

Yagi Antenna

ලංකාවේ ඉතා ජනප්‍රිය ඇන්ටනා වර්ගයකි මෙය. Uda-Yagi (හෝ Yagi-Uda) ඇන්ටනාව ලෙසද සමහරු මෙය නම් කරනවා. පළමුවෙන්ම ජපන් ජාතික උඩා විසින් මෙය නිර්මාණය කළ අතර, ඇමරිකන් ජාතික යැගි විසින් ඇමරිකාව ඇතුලු සෙසු ලෝකයට මෙම ඇන්ටනාව හඳුන්වා දුන්නේය. මෙය ඇත්තටම ඩයිපෝල් ඇන්ටනාවකි. එහෙත් ඩයිපෝලයකට අමතරව තවත් කූරු (parasitic elements) 2ක් හෝ වැඩි ගණනක් තිබේ.


අනෙක් බොහෝ ඇන්ටනා මෙන්ම මෙම ඇන්ටනාවද සිරස් හා තිරස් ලෙස පිහිටුවිය හැකිය (පිලිවෙලින් vertically polarized හා horizontally polarized රේඩියෝ තරංග ඒවායෙන් පිට වේ). ඉහත රූපයේ දක්වා තිබෙන රූප දෙකෙහිම ඇන්ටනා බම්බුවේ යැගී ඇන්ටනා දෙක බැඟින් තිබෙන අතර, එම ඇන්ටනා දෙක එකක් තිරස් හා අනෙක සිරස් ලෙසයි රඳවා තිබෙන්නේ.

ඩයිපෝලයට පිටුපසින් පරාවර්තක කූර (reflector) ඇති අතර, ඩයිපෝලයට ඉදිරියෙන් දිශාගත කූරු (director) එකක් හෝ කිහිපයක් තිබේ. ඩිරෙක්ටර් කූරු කිහිපයක් තිබීම සුදුසු වුවත්, තනි රිෆ්ලෙක්ටර් එකක් තිබීම ප්‍රමාණවත්ය. එහෙත් රිෆ්ලෙක්ටර් කිහිපයක් තිබෙන යැගී ඇන්ටනාද සමහරුන් සාදනවා. මෙවිට රිෆ්ලෙක්ටර්වල දිග සමාන වේ.

මෙම කූරු දෙවර්ගය නිසා ඇන්ටනාව ඉතා හොඳ ඩිරෙක්ෂනල් ඇන්ටනාවක් බවට පත් වේ. එනම් ආදායක ඇන්ටනාවක් නම් සංඥා එන දිශාවට ඩිරෙක්ටර් යොමු කළ යුතුය; සම්ප්‍රේෂක ඇන්ටනාවක් නම් සංඥා ප්‍රබලව විකාශය වන්නේද එම දිශාව ඔස්සේමය. ඩිරෙක්ටර් ගණන වැඩි වන විට ගේන් එක වැඩි වේ (එනම් ඩිරෙක්ෂනල් ස්වභාවය තවත් වැඩි වේ).


ඉහත රූපයේ පෙන්වා දෙන ලෙස එක් පැත්තකට මේන්ලෝබ් එක දිගට/ප්‍රබලව පවතින අතර, ඊට විරුද්ධව ඇති බැක්ලෝබ් එක කුඩා වේ (සාමාන්‍ය ඩයිපෝලයක නම් එම කොටසත් මේන්ලෝබ් එක මෙන්ම තිබෙනවානෙ). ඊටත් අමතරව ඉතා කුඩා සයිඩ්ලෝබ් එකක්ද ඇත. ඩිරෙක්ටර් කූරු ගණන වැඩි වන විට මේන්ලෝබ් එක තවත් හීනී වී දික් වේ (ඩිරෙක්ෂනල් ගතිය වැඩි වේ; ගේන් එක වැඩි වේ). දකුණු පැත්තේ තිබෙන්නේ වම් පැත්තේ දක්වා තිබෙන රූපය ත්‍රිමාන ආකාරයෙනි.

මෙම පැරසිටික් එලිමන්ට් යැගී ඇන්ටනාවේ ගේන් එක වැඩි කරනවා සේම ඩයිපෝලයේ සම්බාදක අගයත් වෙනස් කරනවා (අඩු කරනවා). එනිසා ෆීඩ්ලයින් එකේ කැරක්ටරිස්ටික් ඉම්පීඩන්ස් අගයට මැච් කිරීමට ෆෝල්ඩඩ් ඩයිපෝලයක් භාවිතා කිරීම වඩා සුදුසු වෙනවා.


යැගී ඇන්ටනාවක එක් එක් කූරුවල දිග හා කූරු අතර පරතරයන් නිසි පරිදි තැබිය යුතුය. පහත රූපයේ පොදුවේ මෙම දිගවල් හා පරතර ලකුණු කර ඇත. පරාවර්තකයේ දිග R , ඩයිපෝලයේ දිග Aද වන අතර, එක් එක් ඩිරෙක්ටර් කූරේ දිග D1, D2, Dn (n වැනි කූරේ දිග) ආදි ලෙස ලකුණු කර ඇත. යාබද කූරු අතර පරතරද dR (ඩයිපෝලය හා පරාවර්තකය අතර පරතරය), dD1 (ඩයිපෝලය හා පළමු ඩිරෙක්ටර් කූර අතර පරතරය), dD2 (පළමු හා දෙවැනි ඩිරෙක්ටර් කූරු දෙක අතර පරතරය), dDn ආදි ලෙස දක්වා ඇත.


හැමවිටම ඩයිපෝල් කූරට වඩා වැඩි දිගක් පරාවර්තක කූරට ඇත. ඩයිපෝල් කූරට වඩා අඩු දිගවල් ඩිරෙක්ටර් කූරුවලට ඇත. මෙම කූරුවල දිගවල් හා පරතර වෙනස් වන විට ඇන්ටනාවේ ගේන් එක වෙනස් වේ. හොඳම ගේන් එකක් ලබා ගැනීමට අවශ්‍ය දිගවල් හා පරතර දැන් බලමු.

dR පරතරය (තරංග ආයාමයෙන් අනුපාත අගයක් ලෙස පරතරය දක්වා තිබේ) වෙනස් කරන විට ඇන්ටනාවේ සමස්ථ ගේන් එකට සිදුවන බලපෑම පහත ප්‍රස්ථාරයෙන් දැක් වේ. තරංග ආයාමයෙන් අනුපාත අගයක් ලෙස 0.15ත් 0.3 ත් අතර පරතරයකදී ගේන් එක උපරිම වේ. ප්‍රස්ථාරයේ ගේන් එක 4.5 අගයට ආසන්න අගයකයි තිබෙන්නේ. එම අගය සමස්ථ ඇන්ටනා ගේන් එක වේ. සරල ඩයිපෝලයක ගේන් එක 2.15 පමණ වෙනවනෙ. ඒ කියන්නේ මෙම පරතරය සහිත රිෆ්ලෙක්ටර් එකක් සහිත විට ගේන් එක 2.15 සිට 4.6 පමණ දක්වා ඩෙසිබෙල් 2.5කින් පමණ වැඩි වී තිබෙනවා.


dD1, dD2, dD3 ආදී අනෙක් පරතරයන්ද දළ වශයෙන් තරංග ආයාමයෙන් 0.2 ක පමණ අනුපාත අගයකින් තැබීම සුදුසුය.

ඩිරෙක්ටර් ගණන වැඩි වන විටද ගේන් එක ක්‍රමයෙන් වැඩි වේ. පළමු ඩිරෙක්ටර් කූර නිසා ඩෙසිබෙල් 3 කින් පමණ ගේන් එක වැඩි වේ. දෙවැනි ඩිරෙක්ටර් කූරක් ඇති විට තවත් ඩෙසිබෙල් 2කින් පමණ ගේන් එක වැඩි වේ. මේ ආදි ලෙස එකතු කරන සෑම කූරක් පාසාම ගේන් එක ක්‍රමයෙන් වැඩි වුවත්, පසුව එකතු කරන ඩිරෙක්ටර්වලින් වැඩි වන ගේන් එක ක්‍රමයෙන් අඩු වේ. උදාහරණයක් ලෙස බලන්න පළමු ඩිරෙක්ටර එකෙන් 3ක් ලැබුණත් දෙවැනි එකෙන් ලැබෙන්නේ 2කි. තෙවැනි ඩිරෙක්ටර් එකෙන් ඩෙසිබෙල් 1.5ක් පමණ ලැබේ. ඒ කියන්නේ ඩිරෙක්ටර් කූරු යම් කිසි ගණනක් දක්වා වැඩි කළ පසු, එහි බලපෑමද නොසලකා හැරිය හැකි වෙනවා (ගණිතානුකූලව කියනවා නම් සමස්ථ ගේන් එක අභිසාරි - converge වෙනවා).

ඩයිපෝලයේ දිගට වඩා 5%ක් පමණ වැඩිපුර දිගක් සිටින සේ පරාවර්තකයේ දිග ගත යුතුය. පළමු ඩිරෙක්ටර් කූර ඩයිපෝලයේ දිගට වඩා 5%ක් පමණ අඩු දිගක් සිටින සේ තැබීම සුදුසුය. දෙවැනි ඩිරෙක්ටර් කූර පළමු ඩිරෙක්ටර් කූරට වඩා ඉතා කුඩා ප්‍රමාණයක් කුඩා කළ යුතුය (දල වශයෙන් පලමු කූරේ දිගින් 1%ක් පමණ අඩු කළ හැකිය). මෙලෙස දිගින් දිගටම ඊළඟ ඩිරෙක්ටර් කූරුත් ක්‍රමයෙන් කෙටි කරගෙන යා හැකිය.

ඇත්තටම මෙම දිගවල් සම්බන්දයෙන් ඉතා නිවැරදිම සංඛ්‍යාත්මක අගයන් කීම දුෂ්කරයි. සියලු කූරු එකම ගනකමින් යුතුව සෑදිය හැකිය. එහෙත් ගනකම් වෙනස් කිරීමෙන්ද ගතිගුණ වෙනස් වේ. ඒ කියන්නේ තරමක සංකීරණ තත්වයක් පවතිනවා ඉතා නිශ්චිතම අගයන් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි තරමට. එනිසා ප්‍රායෝගිකව සාදන විට ටික ටික එම අගයන් වෙනස් කර බැලිය හැකියි.

පහත දැක්වෙන්නේ යැගී ඇන්ටනා කිහිපයක කූරුවල දිගවල් හා පරතරයන් දක්වන වගුවකි (මෙය මා උපුටා ගත්තකි). මෙම වගුවට වඩා වෙනස් අගයන් තිබෙන වගුද ඇත. ඒ නිසයි මා පෙරත් සඳහන් කළේ නිශ්චිතම අගයන් දැක්වීම අපහසු බව. මෙහි පළමු පේලියෙන් කියන්නේ ඇන්ටනාවේ ඇති ඉලෙමන්ට් ගණනයි (ඩයිපෝලයද සමඟ). ඊළඟ පේලි 16න් කියන්නේ රිෆ්ලෙක්ටරය හා ඩිරෙක්ටර්වල දිග (තරංග ආයාමයේ අනුපාත වශයෙන්) වේ.

ඉලෙමන්ට් ගණන
3
5
6
12
17
15
R
0.482
0.482
0.482
0.482
0.482
0.475
D1
0.442
0.428
0.428
0.432
0.428
0.424
D2

0.424
0.420
0.415
0.420
0.424
D3

0.428
0.420
0.407
0.407
0.420
D4


0.428
0.398
0.398
0.407
D5



0.390
0.394
0.403
D6



0.390
0.390
0.398
D7



0.390
0.386
0.394
D8



0.390
0.386
0.390
D9



0.398
0.386
0.390
D10



0.407
0.386
0.390
D11




0.386
0.390
D12




0.386
0.390
D13




0.386
0.390
D14




0.386

D15




0.386

ඩිරෙක්ටර් අතර පරතර
0.20
0.20
0.25
0.20
0.20
0.308
ගේන් (dB)
9.25
11.35
12.35
14.40
15.55
16.35

අවසාන පේලියෙන් දැක්වෙන්නේ ඒ ඒ ඇන්ටනාවේ ගේන් එක වේ. උදාහරණයක් ලෙස, ඩයිපෝලයක් රිෆ්ලෙක්ටරයක් හා ඩිරෙක්ටර් 1ක් තිබෙන යැගී ඇන්ටනාවේ (three element Yagi) ගේන් එක ඩෙසිබෙල් 9.25කි. මෙම අගයන්වල යම් පරස්පරයක් ඇත. මීට පෙර පැවසුවා රිෆ්ලෙක්ටරය සහිත ඩයිපෝලයක පමණක් ගේන් එක 4.6 පමණ වන බවත්, පළමු ඩිරෙක්ටරයෙන් 3ක ගේන් එකක් තව එකතු වන බවත්. එවිට කූරු තුනේ යැගි ඇන්ටනාවේ සමස්ථ ගේන් එක 7.6ක් පමණ විය යුතුයිනෙ. එහෙත් මෙම වගුවේ එය 9.25ක් ලෙස දැක්වේ. ඇත්තටම මීට හේතුව තමයි යැගී ඇන්ටනාවල නිශ්චිතවම අගයන් දැක්වීමට තිබෙන අපහසුතාව. එක් එක් පරීක්ෂණවලදී ලැබී තිබෙන්නේ විවිධ අගයන්ය (ඊට හේතුව විවිධ අය කළ පරීක්ෂණවලදී පාලක සාධක සමාන නොවීම වෙන්න ඇති).

අවශ්‍ය නම් වඩා ලස්සන පෙනුමක් ලබා ගැනීමට යැගී ඇන්ටනාව පහත ආකාරයට ආවරණයද කළ හැකිය. ඔබ දැක තිබෙන සෙල්‍යලර් ටවර්වල සවි කර තිබෙන ඇන්ටනා මෙවන් ආවරණ තුලයි තිබෙන්නේ.


යැගී ඇන්ටනාව අධිසංඛ්‍යාතයන් සඳහා උචිතය මොකද සන්නායක/වයර් විශාල ප්‍රමාණයක් යොදා ගන්නා නිසා දිගු තරංග ආයාම (එනම් අවසංඛ්‍යාත) සඳහා වියදම මෙන්ම ඇන්ටනාව සාදා සවි කිරීම විශාල ගැටලු මතු කරනවා. තවද, මෙම ඇන්ටනා නැරෝබෑන්ඩ් වේ.

Comments

  1. මමත් නොමිලේ පොතක් ලියමින් යනවා
    https://smpssinhala.blogspot.com/2017/05/smps-smps-smps-smps.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. ෂා නියමයි ගිහාන්... :) තමන් දන්න දන්න දේ අන්තර්ජාලයේ ඉංග්‍රිසියෙන් ඇති දේවලුත් කියවා සිංහල පාඨකයන්ගේ ප්‍රයෝජනය සඳහා බෙදා හරින එක ඉතාම වටිනවා. හෙමින් හෙමින් හරි කමක් නැහැ විවේකය තියෙන විදියට දිගටම ලියන්න. සුභ පතනවා. :)

      Delete

Post a Comment

Thanks for the comment made on blog.tekcroach.top

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,