Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

සන්නිවේදනය හා ආධුනික ගුවන් විදුලිය (Amateur radio) 107

Quarter-wave Antenna

නමින්ම කියවෙන පරිදි මෙම ඇන්ටනාවේ ඩයිපෝලයේ දිග තරංග ආයාමයෙන් ¼ කි. ඩයිපෝලය යන වචනය දැන් මෙම ඇන්ටනා කූර හැඳින්වීමට යොදා ගැනීම සුදුසුද නැද්ද කියා ගැටලුවක්ද තිබේ. ඊට හේතුව ඩයිපෝලයක තිබිය යුතු සන්නායක කොටස් දෙකක් මෙහි දක්නට නැත. තිබෙන්නේ එක කොටසකි. එනිසා මෙවන් “තනි කූරේ” ඇන්ටනා monopole antenna ලෙසද පොදුවේ හැඳින්වේ.

එහෙත් මෙය ඩයිපෝල් ඇන්ටනාවක් ලෙස වක්‍රාකාරයෙන් ක්‍රියාත්මක වේ. මෙයත් හාෆ්වේව්ලෙන්ත් ඇන්ටනාවකට සමානය. යම් උපක්‍රමයකින් හාෆ්වේව්ලෙන්ත් ඇන්ටනාවක් වීමට අවශ්‍ය ඉතිරි තරංග ආයාම කාල (λ/4) සපයා ගන්නවා.

මෙම උපක්‍රමය වන්නේ පොලොව ඉතිරි තරංග ආයාම කාල සපයන කොටස බවට පත් කර ගැනීමයි. එය කළ හැකියි තරංග ආයාම කාලක් දිග සන්නායක ඇන්ටනා කූරක් පහත රූපයේ ආකාරයට පොලොවට ආසන්නයේ තැබීමෙන්. එවිට පොලොව මතුපිට සිට යටට ඩයිපෝලයේ ඉතිරි කූර “ඉබේම” සෑදෙනවා සේ සලකන්න. මෙලෙස පොලොව තුල සෑදෙන කොටස “ප්‍රතිබිම්භය” (image) ලෙස හැඳින්වෙනවා. එය මා හඳුන්වන්නට කැමතියි virtual driven element (අතථ්‍ය කූර) ලෙස.


මෙවිට, සත්‍ය ලෙස පවතින ඇන්ටනා කූරට ෆීඩ්ලයින් එකේ සිග්නල් පාත් එක (කොඇක්සියල් කේබලයක නම් මැද කම්බිය) සම්බන්ද කළ යුතු අතර, රිටර්න් පාත් එක අර්ත් කරන්න. ඒ අනුව මෙය අන්බැලැන්ස්ඩ් ඇන්ටනාවකි. පොලොව ඇන්ටනාවේ අංගයක් ලෙස භාවිතා කරන නිසා මෙවැනි ඇන්ටනා ground plane antenna ලෙසද හැඳින්විය හැකිය.

ඉහත උපක්‍රමය කිරීමට ඇන්ටනා කූර සිරස්ව පිහිටුවීම අවශ්‍ය වෙනවා. ඒ කියන්නේ මෙම ඇන්ටනාව ස්වභාවයෙන්ම සිරස් ඇන්ටනාවකි (vertical).

සටහන
Verticals
වර්ටිකල් යනු ඩයිපෝලය/ඇන්ටනා කූර (driven element) සිරස්ව පිහිටුවා තිබෙන ඇන්ටනාවකට කියන පොදු නමයි. වර්ටිකල් වර්ග ගණනාවක්ම ඇත. ඉහත ක්වාර්ටර් වේව් ඇන්ටනාවද වර්ටිකල් එකකි. වර්ටිකල් ඇන්ටනාවල වාසි කිහිපයක් තිබේ (අවාසිද තිබේ; ලෝකයේ සෑම දෙයකම ස්වභාවයෙන්ම වාසි/හොඳ හා අවාසි/නරක තිබෙනවානෙ).

1. ඇන්ටනා කූර උඩට පිහිටන නිසා ඉඩ ඇහිරෙන්නේ නැත (හරහාට තිබෙන විට වත්ත විශාල විය යුතුයිනෙ). තවද, සවි කිරීමද පහසුය.

2. ඇන්ටනාවෙන් පිටවන රේඩියෝ තරංග vertically polarized වේ. සමහර අවස්ථාවල අපට වර්ටිකලි පොලරයිස්ඩ් තරංග භාවිතා කිරීමට සිදු වෙනවා. උදාහරණයක් වශයෙන් භූමි තරංග (අවසංඛ්‍යාතයන්) වැඩි දුරකට යැවිය හැකියි වර්ටිකලි පොලරයිස්ඩ් තරංග යොදා ගැනීමෙන්. මෙවන් අවස්ථාවලදී වර්ටිකල් ඇන්ටනා අවශ්‍ය වෙනවා.

3. සාමාන්‍යයෙන් වර්ටිකල් ඇන්ටනා ඔම්නිඩිරෙක්ෂනල් වේ. මෙය ඉතා වටිනවා මොකද වටේටම සමාකාරව විකිරණය සම්ප්‍රේෂනය කරනවා. එනිසා ගමන් කරමින් සිදු කරන සන්නිවේදනය (mobile communication) සඳහා ප්‍රයෝජනවත්ය.

4. විකිරණ උඩට (අහසට) හා යටට (පොලොව තුලට) නොයවා (සිරස් අතට නොයවා) වටේට (තිරස් අතට) විහිදුවන ස්වභාවය වැඩිය (එනම් radiation angle එක අඩුය).

ඉතිං, පොලොව යට තිබෙන කොටසින් ඇත්තෙන්ම රේඩියෝ තරංග විකිරණය නොවේ (විද්‍යුත් ක්ෂේත්‍රය ශූන්‍ය වේ). උඩ කූරෙන් විකිරණය සිදු වේ. රේඩියේෂන් පැටර්න් එක උලුඳු වඩේ හැඩයමයි. ඔම්නිඩිරෙක්ෂනල් වේ. මෙහි ගේන් එක හාෆ්වේව්ලෙන්ත් ඩයිපෝලයක මෙන් දෙගුණයකි (එනම් ඩෙසිබෙල් 3ක් එකතු කළ යුතුය). එය 2.14+3 = 5.14dBi වේ.

මෙහි සම්බාදක අගය සොයන්නේ මෙසේය. පෙරත් පැවසූ ලෙසම මෙය හාෆ්වේව්ලෙන්ත් ඩයිපෝලයකි. එහෙත් එහි උඩින් සත්‍ය ලෙසම පවතින කූරෙන් පමණි විකිරණය සිදු වන්නේ; පොලොව යට තිබෙන ප්‍රතිබිම්භයෙන් විකිරණය සිදු නොවේ. ඒ කියන්නේ සරල ඩයිපෝලයට සාපේක්ෂව විකිරණ ජවය ½ කි තිබෙන්නේ. එහෙත් ධාරාවේ වෙනසක් නැත (සරල ඩයිපෝලයේ ගමන් කළ ධාරාවමයි). ජවය අඩකින් අඩු වූ නිසාත්, ධාරාව නොවෙනස්ව පවතින නිසාත් P=I2R යන සූත්‍රය අනුව, ප්‍රතිරෝධය/සම්බාදකය අඩකින් අඩු විය යුතුය. එනිසා රෙසෝනන්ට් ක්වාර්ටර්වේව් ඩයිපෝලයක සම්බාදක අගය ඕම් 75/2 = 36 ක් පමණ වේවි (මීටත් වඩා ස්වල්පයක් අඩුය).

ක්වාර්ටර්වේව් ඩයිපෝල් ඇන්ටනාවද ඇතුලත් සියලු ග්‍රවුන්ඩ් ප්ලේන් ඇන්ටනා කාර්යක්ෂම වීමට නම් ග්‍රවුන්ඩ් එකේ ප්‍රතිරෝධය අඩු විය යුතුය. ප්‍රතිරෝධය වැඩි වන විට සංඥා හායනය වැඩි වේ. ප්‍රායෝගිකව, පොලොවේ ප්‍රතිරෝදය ඉතා වැඩි නිසා එය එතරම් හොඳ ග්‍රවුන්ඩ් එකක් නොවේ.

තවද, ප්‍රායෝගිකව මෙවන් ඇන්ටනාවක් හැමවිටම පොලොව සමීපයෙහි තබා ගෙන සිටිය නොහැකිය. උදාහරණයක් ලෙස, වාහනයක හෝ මොබයිල් උපකරණයක එය සිදු කළ නොහැකියිනෙ. මෙවිට වාහනයේ හෝ ඔබේ අතේ තිබෙන සන්නිවේදන උපකරණයට සවි කර තිබෙන ඇන්ටනාව පොලොවේ සිට අඩි කිහිපයක් උඩින්නෙ තිබෙන්නේ.

ඉහත ප්‍රශ්න දෙකටම සාර්ථක විසඳුමක් ඇත. එනම් කෘත්‍රිම ග්‍රවුන්ඩ් එකක් නිර්මාණය කිරීමයි. ඒ සඳහා සෛද්ධාන්තිකව නම් අතිදැවැන්ත ලෝහ තැටියක් ඇන්ටනා කූර යටින් තැබිය හැකිය. එහෙත් ප්‍රායෝගිකව ඊටත් වඩා පහසුවෙන් එය කළ හැකියි. ඒ සඳහා ඇන්ටනාවට සාපේක්ෂව තරමක විශාල (ඇඟේ තරමට ඇඳුම මහනවා වාගේ) ලෝහ තැටියක් යොදා ගත හැකියි. එනම්, සංඥා තරංග ආයාමය මෙන් තුන හතරක් වත් විශාල ග්‍රවුන්ඩ් එකක් තිබීම උචිතය.

උදාහරණයක් ලෙස, වාහනයක මෙවන් වර්ටිකල් එකක් සවි කරනවා නම්, වාහනයේ ලෝහමය වහලය හොඳ ග්‍රවුන්ඩ් එකකි (ෆයිබර් ග්ලාස්වලින් සෑදූ බොඩි/වහලවල් යොදා ගත නොහැකිය). මොබයිල් උපකරණයක (ෆෝන් වැනි) ලෝහමය කේසිං එකද ග්‍රවුන්ඩ් ලෙස භාවිතා කළ හැකියි. මොබයිල් උපකරණවලදී සාමාන්‍යයෙන් මෙම ඇන්ටනාව කුඩා වන අතර ඒවා whip antenna ලෙස හැඳින්වේ. පහත රූපයේ වම් පැත්තෙන් පෙනෙන විප් ඇන්ටනාව ඇත්තටම ඇන්ටනාව සාදා තිබෙන අයුරුයි. දකුණු පැත්තේ ඇති විප් ඇන්ටනාව භාහිර ප්ලාස්ටික්/පොලිමර් ආවරණයක් තුලයි ඇත්තේ. මෙම කලුපාට භාහිර ආවරණය ඉවත් කළොත් පෙනේවි වම් පැත්තේ ඇන්ටනාව වැනි එකක් ඒ තුල තිබෙනවා.


ඇත්තටම ලෝහමය තැටියක්ද අවශ්‍ය නොවේ. පහත රූපයේ ආකාරයට ලෝහමය කූරු කිහිපයක් (4ක් පමණ) වුවද භාවිතා කළ හැකියි. මෙලෙස ග්‍රවුන්ඩ් එක ලෙස යොදා ගන්නා කූරු radials ලෙස හැඳින් වේ (මැද පොදු ලක්ෂයක සිට ඉවතට වටේට පවතින නිසා රේඩියල් යන වචනය භාවිතා වේ). රේඩියල් එකක දිග අවම වශයෙන් λ/3.9 විය යුතුය (ආසන්න වශයෙන් තරංග ආයාමයෙන් කාලකි). රේඩියල් ගණන වැඩි වීම තවත් හොඳය. ඇත්තටම රේඩියල් 1ක් තිබුණත් එය පවා හොඳ ග්‍රවුන්ඩ් එකකි.


ග්‍රවුන්ඩ් එකේ (හෙවත් ground plane එකේ) විශාලත්වයේ බලපෑම ඇන්ටනාවේ සම්බාදක අගයට මෙන්ම රේඩියේෂන් පැටර්න් එකට බලපානවා. ග්‍රවුන්ඩ් ප්ලේන් එකට තරංග ආයාම කිහිපයක විශාලත්වයක් තිබේ නම්, ග්‍රවුන්ඩ් ප්ලේන් එකේ සයිස් එක අඩු වැඩි වීමේදී සම්බාදක අගය වෙනස් වීම ඉතා අඩුය. රේඩියේෂන් පැටර්න් එක උලුඳු වඩයක හැඩය පවත්වා ගත්තත්, ග්‍රවුන්ඩ් ප්ලේන් එකේ සයිස් එක කුඩා වන විට එහි විකිරණය තරමක ඉහල දෙසට ඇද වීමක් සිදු වෙනවා (එනම් රේඩියේෂන් ඈන්ගල් එක විශාල වෙනවා).


ඉහත රූපයට පෙර රූපයේදී රේඩියල් සවි කර තිබෙන්නේ තිරස්වයි. එහෙත් රේඩියල්වල වටේ කෙලවරවල් ආනතව තිබෙන පරිදිත් සවි කළ හැකියි (slanted radials). මෙවිට අපූරු දෙයක් සිදු වේ. එනම්, එම ආනත බව වැඩි කරගෙන යන විට ඇන්ටනාවේ සම්බාදක අගයද ක්‍රමයෙන් වැඩි වේ. උදාහරණයක් ලෙස, එම කෝණය අංශක 45ක් පමණ වන විට, සම්බාදක අගය 36 සිට ඕම් 50 දක්වා වැඩි වේ.


ග්‍රවුන්ඩ් එකේ සන්නායකතාව වැඩි වන විට රේඩියේෂන් ඈන්ගල් එකද කුඩා වේ. එනිසා නිකංම පොලොව ග්‍රවුන්ඩ් ලෙස යොදා ගන්නා විට තරමක විශාල රේඩියේෂන් ඈන්ගල් එකක් තිබිය හැකියි. එහෙත් ඉතා හොඳ සන්නායකතාවක් තිබෙන රේඩියල් භාවිතා කරන විට, එම රේඩියේෂන් කෝණය කුඩා වේ. පහත දැක්වෙන්නේ අංශක 45ට සැකසූ රේඩියල් 4ක් තිබෙන සම්බාදකය ඕම් 50ක් වන ක්වාර්ටර්වේව්ලෙන්ත් ඩයිපෝල් ඇන්ටනාවකි.


පොලොව ආසන්නයේදී වුවද රේඩියල් භාවිතා කළ හැකියි නිකංම පොලොව යොදා ගන්නවාට වඩා. මෙවිට හොඳ සන්නායකතාවක් ග්‍රවුන්ඩ් එක සඳහා ලබා දිය හැකියි මෙන්ම ඇන්ටනාවේ සම්බාදක අගයද අපට අවශ්‍ය පරිදි විචලනය කළ හැකියි රේඩියල් ආනත කරමින්. අඩු රේඩියේෂන් ඈන්ගල් එකක්ද ලබා ගත හැකිය.


කොහොමත් පොලොවේ සිට ඉහලට යන විට රේඩියේෂන් ඈන්ගල් එක කුඩා වෙනවානෙ. එනිසා මෙම වර්ටිකල් එක පොලොවේ සිට වැඩි වැඩියෙන් ඉහලින් රඳවන විට රේඩියල් ගණන අඩු කළද හැකිය.


ක්වාර්ටර්වේව් මොනෝපෝලයට ඉතා ආසන්න වර්ටිකල් ඇන්ටනාවකි තරංග ආයාමයෙන් 5/8 ක් වන සේ සකස් කළ මොනෝපෝලය. මෙය 5/8 wave vertical නමි. ක්වාර්ටර්වේව් මොනෝපෝලයක හා 5/8 මොනෝපෝලයක සංසන්දනාත්මක විශාලත්වය පහත රූපයෙන් දැක්වේ.


මෙහි ගේන් එක 4dBd පමණ වේ. මෙම ඇන්ටනාවේ තිබෙන විශේෂත්වය නම් තිරස්ව විකිරණය කරන රේඩියෝ තරංග ප්‍රමාණය වැඩිය. පහත රූපයෙන් දැක්වෙන්නේ ක්වාර්ටර්වේව් මොනෝපෝලයක (කලුපාටින්) හා ෆයිව් එයිට් වේව් මොනෝපෝලයක (රතුපාටින්) රේඩියේෂන් පැටර්න් සංසන්දනයකි. මෙහි පැහැදිලිව පෙනෙනවා රතුපාටින් පෙන්වන ලෝබ් තිරස් පැතිවලින් ඈතට ගමන් කර තිබෙනවා. ඉහල පැත්තට (අංශක 60ක පමන ඇලයකින්) සයිඩ්ලෝබ් දෙකක්ද කුඩාවට තිබෙනවා.


මෙම ඇන්ටනාවේ සම්බාදක අගය කඩෙන් මිල දී ගැනීමට තිබෙන සම්මත ෆීඩර්ලයින්වල කැරක්ටරිස්ටික් ඉම්පීඩන්ස් අගයක් නොවේ (එය අවාසියකි). එනිසා, ඇන්ටනාවේ සම්බාදක අගය සම්මත සම්බාදක අගයක් බවට පත් කර ගැනීමට මෙවැනි ඇන්ටනාවල යටම කොටසේ යම් කොයිලයක් සාදනවා (මෙම උපක්‍රමය ගැන පසුවට කතා කෙරෙනවා). පහත දකුණු රූපයේ ඇන්ටනාව භාහිර ආවරණයක් තුල තිබෙන නිසා කොයිලය හා ඇන්ටනා කූර පෙන්නේ නැත.


බොහෝවිට ඕම් 50ක් බවටයි එය සකස් කරගන්නේ. ඊට හේතුව මෙයයි. තරංග ආයාමයෙන් ¾ ක දිගක් සහිත මොනෝපෝලයක ඕම් 50ක් තිබෙනවා. 5/8 මොනෝපෝලයේ දිගද ¾ හෙවත් 6/8 දිගට ආසන්නයිනෙ. ඉතිං ෆීඩර්ලයින් එකට ඇන්ටනා කූරේ ඉලෙක්ට්‍රිකල් ලෙන්ත් එක ¾ ලෙස දැනවිය හැකියි අර කිව්ව ලෙස කොයිල් එකක් සෑදීමෙන් (මෙය ඇන්ටනාව “ඉලෙක්ට්‍රිකලි දික් කරනවා” යැයි කියන බව මීට පෙර පාඩමකදී දැන ගත්තා).

මෙම කොයිලය දික් නොඇරෙන සේ ඇන්ටනාව පරිස්සම් කර ගත යුතු වෙනවා. යාන්ත්‍රික කම්පනවලට ලක් වීමෙන් හෝ යමක පැටලීමෙන් මෙම කොයිලය වෙනස් වීම වලක්වා ගත යුතුය. ඇත්තටම මෙවන් ඇන්ටනා කූරු භාහිර පරිසරයෙන් පරිස්සම් කර ගැනීමට විශේෂිත ආවරණ (enclosure) තිබෙනවා. ඔබ දැක තිබෙන ලොකු කුඩා ලස්සන ප්ලාස්ටික් කූරු මෙන් පෙනෙන ඇන්ටනාවල ඒ පිටතින් ඔබ දකින්නේ මෙම ආවරණය තමයි. එම ආවරණය තුල ලෝහමය ඇන්ටනා කූර තිබෙනවා. මොබයිල් උපකරණවලදී මෙම ආවරණය තවත් වැදගත් වෙනවා මොකද සන්නායක ඇන්ටනා කූරු ශරීරයේ හෝ වෙනත් දෙයක සම්බන්ද වී ඇන්ටනාවේ ගතිගුණ වෙනස් වීමද ඉන් වැලකෙනවා.


මෙම ඇන්ටනා ආවරණ සාමාන්‍ය ප්ලාස්ටික්ම නොවේ. රේඩියෝ තරංගවල පවතින විද්‍යුත් හා චුම්භක ක්ෂේත්‍ර හායනය නොකරන ද්‍රව්‍යයකි (RF transparent material හෝ antenna concealing material). එනිසා අනිවාර්යෙන්ම එම ආවරණවල එතරම් සන්නායකතාවක් තිබිය නොහැකියි නේද? Polycarbonate, rubber, fiberglass, වීදුරු යනු එවැනි ද්‍රව්‍ය කිහිපයකි. PVC ද භාවිතා කළ හැකියි. මෙවැනි ද්‍රව්‍ය පොදුවේ ඇන්ටනාවට හුරුබුහුටි හා professional පෙනුමක්ද ඉන් ලැබෙනවා ආරක්ෂාවට අමතරව.
 

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,