Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

සන්නිවේදනය හා ආධුනික ගුවන් විදුලිය (Amateur radio) 101

VSWR

යම් පරිපථ කොටසකින් නිකුත් වන විශාල සංඥා විදුලි ජවය තවත් පරිපථ කොටසකට ලබා දෙන විට, එම පරිපථ කොටස් දෙකෙහි සම්බාදක අගයන් සමාන විය යුතුය. ඒ කියන්නේ ඇන්ටනා සඳහා මෙම රීතිය හොඳින් වලංගු වේ. යම් ට්‍රාන්ස්මීටරයක අවුට්පුට් ඉම්පීඩන්ස් අගය ඕම් 50 නම්, ෆීඩ්ලයින් එකේ කැරක්ටරිස්ටික් ඉම්පීඩන්ස් අගයත් ඕම් 50ද ඇන්ටනාවේ ඉම්පීඩන්ස් අගයත් ඕම් 50ද වේ නම් ඉන් මූලිකව අදහස් කෙරෙන්නේ ට්‍රාන්ස්මීටරයෙන් එවන සංඥා ජවය සියල්ලම ඇන්ටනාව විසින් සම්ප්‍රේෂනය කර දමන බවයි. මෙලෙස සම්බාදක නොගැලපේ නම් ඊට impedance mismatch කියා කියනවා.

ඉහත උදාහරණය අනුව බැලූබැල්මට පෙනෙන්නේ ඒ දෙක හොඳන් මැච් වු විට ඇන්ටනාවේ කාර්යක්ෂමතාව 100%ක් බවයි. එහෙත් ප්‍රායෝගිකව එසේ නොවේ. ඇන්ටනාවේ හා ෆීඩ්ලයින් එකේ සාමාන්‍ය ප්‍රතිරෝධ අගයන් ඇති අතර, එනිසා යම් ජවයක් තාපය ලෙස උත්සර්ජනය වෙනවා. ඊට අමතරව ට්‍රාන්ස්මීටරයේ සිට අවසාන ඇන්ටනාව දක්වා විවිධාකාරයේ කුඩා උපකරණ හා කනෙක්ටර් වර්ග සවි කරන අතර, ඒවා නිසාද සංඥා හායනය වෙනවා. මෙවැනි ප්‍රායෝගික කාරණා නිසා සංඥා ජවයෙන් යම් කොටසක් නාස්ති වෙනවාමයි. එනිසා කිසිවිටක 100%ක කාර්යක්ෂමතාවක් ලැබෙන්නේ නැත.

එසේ වුවත්, ඉම්පීඩන්ස් මිස්මැච් වුවොත්, ඉහත සඳහන් කළ නාස්තිය සමහරවිට කිහිප ගුණයකින් වැඩි වේවි. ඒ කියන්නේ ඉම්පීඩන්ස් මිස්මැච් යනු තිබෙන දෝෂ (හායන) වැඩි කරන සාධකයකි.

ඇන්ටනාවේ හා ෆීඩ්ලයින් එකේ ඉම්පීඩන්ස් මැච් නොවන විට, ට්‍රාන්ස්මීටරයෙන් (හෝ RF power amplifier එකෙන්) ෆීඩ්ලයින් එක ඔස්සේ ඇන්ටනාවට ගමන් කරන සංඥා වෝල්ටියතාවෙන් කොටසක් ඇන්ටනාවෙන් ආපසු ෆීඩ්ලයින් එක ඔස්සේ ට්‍රාන්ස්මිටරයට යවනවා. ඇන්ටනාවට යන සංඥාවේ (incident හෝ forward හෝ incoming signal) වෝල්ටියතාව Vf නම්, හා ඉන් පරාවර්තනය වී එන සංඥා (reflected signal) කොටසෙහි වෝල්ටියතාව Vr නම්, පහත ආකාරයට Voltage Reflection Coefficient නම් අනුපාතයක් අර්ථ දැක්විය හැකියි.


මෙම අනුපාත අගය 0 නම්, ඒ කියන්නේ 100%ක් හරියටම සම්බාදක අගයන් දෙක ගැලපී ඇතැයි කියාය (පරිපූර්ණ - idealඅවස්ථා). මෙවිට කේබලය දිගේ එන සියලු සංඥා ජවය ඇන්ටනාව විසින් ලබා ගන්නවා. මෙම අගය 1 නම්, කේබලයෙන් දෙන සියලු විදුලිය නැවත ඇන්ටනාව විසින් කේබලයට (ට්‍රාන්ස්මීටරය දෙසට) පරාවර්තනය කර දමනවා. එවිට ඇන්ටනාවෙන් කිසිදු සංඥාවක් රේඩියෝ තරංග බවට පත් කරන්නේ නැත. ප්‍රායෝගික ඇන්ටනාවල මෙම අගය 0ට බරව දශම සංඛ්‍යාවක් ලෙස පවතී. හැකි පමණ මෙම ගැමා අගය 0ට ආසන්න කර ගැනීම සුදුසුය.

මෙලෙස ඇන්ටනාවෙන් සංඥා ප්‍රමාණයක් පරාවර්තනය වන නිසා, ෆීඩ්ලයින් එක දිගේ ස්ථාවර තරංග (standing waves) හට ගනී (පෞද්ගලිකව මා හට මෙතැන යම් ගැටලුකාරි තත්වයක් පැවතියත් සම්මත පැහැදිලි කිරීම එයයි).

ස්ථාවර තරංග යනු ඕනෑම තරංග වර්ගයක් (විද්‍යුත් හෝ යාන්ත්‍රික යන දෙවර්ගයේම) යම් මාධ්‍යයක් ඔස්සේ ගමන් කරන විට, එකම ගමන් මාර්ගය ඔස්සේ දෙපැත්තටම සංඥා ගමන් කරන විට ඇති වන තත්වයකි. මෙහිදී දෙපැත්තට ගමන් කරන සංඥා දෙකෙහි සංඛ්‍යාත සමාන විය යුතු අතර අංශක 180ක කලා වෙනසක්ද පැවතිය යුතුය. මෙවිටයි පහත රූපයේ ආකාරයට එක තැන පිහිටි මුදු කොටස් දකින්නට ලැබෙන්නේ.



ඉහත රූපයේ N යන ස්ථානවලදී සංඥා විශාලත්වය 0 වන අතර, ස්ථාවර තරංග පවතින තාක් කල් එම ශූන්‍ය ස්ථාන (nodes) නොවෙනස්ව පවතී. මෙවිට එම ස්ථාන දෙකක් අතර සෑදෙන තරංග කොටස් ක්‍රමයෙන් තිරස් අක්ෂයෙන් ඉහලට හා පහලට කම්පනය වේ. එක තැන කම්පනය වනවා සේ පෙනෙන නිසා තමයි ස්ථාවර තරංග යන නම ඊට ලැබී තිබෙන්නේ.

පහත රූපයේ නිල්පාටින් දක්වා තිබෙන තරංග ආකාරයෙන් නෝඩ් ස්ථාන වෙනස් නොවී තරංග කම්පනය වෙමින් ක්‍රමයෙන් තරංග විස්ථාර කොට වෙමින්, එක්තරා අවස්ථාවකදී තරංගය තිරස් රේඛාවක් සේ සෑදී තිරස් අක්ෂය මත සමපාතව, ඉන්පසුව ක්‍රමයෙන් අනෙක් පැත්තට විස්තාර විශාල වෙමින් යයි. වරෙක වම් පැත්තේ යටින් තිබෙන අර්ධ තරංග කොටස මෙවිට උඩු පැත්තේ අර්ධ තරංග කොටසක් ලෙසත්, වරෙක දකුණු පැත්තේ යට තිබෙන කොටස උඩටත් මාරු වේවි. මෙලෙස කාලයත් සමඟ පැති මාරුවෙමින් කම්පනය වේවි.


ඉතිං, ඇන්ටනා වයරයේත් මෙලෙස ස්ථාවර තරංග සෑදෙනවා. ගැමා අගය 0 වන විට පමණක් ස්ථාවර තරංග හට ගන්නේ නැත මොකද පරාවර්තිත සංඥාවක් දැන් නැති නිසා. ගැමා අගය ක්‍රමයෙන් වැඩි වන විට, ස්ථාවර තරංගය ප්‍රබල වෙනවා (එනම්, ස්ථාවර තරංග මුදුන් තව තවත් විශාල වෙනවා). ඒ කියන්නේ ගැමා අගය හා ස්ථාවර වෝල්ටියතා මුදුන් විචලනය අතර ඍජු සම්බන්ධතාවක් පවතිනවා.

ඇන්ටනා සඳහා මෙම වෝල්ටියතා මුදුන් පදනම් කර ගෙන Voltage Standing Wave Ratio (VSWR) යනුවෙන් තවත් ඉතා වැදගත් අනුපාතයක් නිර්වචනය කර ගෙන තිබෙනවා (ධාරා මුදුන් පදනම් කරගෙනද එය ලිවිය හැකිය). “විස්වර්” ලෙස ශබ්ද කරන එය නිකංම Standing Wave Ratio (SWR) යනුවෙන්ද සමහරුන් ලියනවා


විස්වර් හා ගැමා අතර පහත සූත්‍රයේ ආකාරයට සම්බන්දතාවක් තිබෙනවා.



ඉහත සූත්‍රය තුල ගැමා | | ලෙස ඉරි කෑලි දෙකක් අතර ලියා තිබෙන්නේ ලස්සනට නොව. එම ඉරි කැබැලි දෙක සරල ගණිත සංකල්පයකි/කර්මයකි. එය “නිරපේක්ෂ අගය” (absolute value) නම් ගණිත කර්මයයි. නිරපේක්ෂ අගය යනු යම් විචල්‍ය අගයක ධන අගයයි. එනම්, යම් විචල්‍යයක අගය ධන වුවත් ඍණ වුවත්, එහි ධන අගය ගන්න යැයි ඉන් කියයි. උදාහරණයක් ලෙස, ගැමා අගය -0.5 නම්, |-0.5| යනු 0.5 වේ; ගැමා අගය 0.6 නම්, එහි නිරපේක්ෂ අගය එම අගයමයි (අමුතුවෙන් ධන කරන්නට දෙයක් නැත).


මේ අනුව, ඇන්ටනාව හා ෆීඩ්ලයින් එක 100%ක් හොඳින් මැච් වී තිබේ නම්, විස්වර් අගය 1 වේවි (ගැමා අගය 0 වන නිසා). හැකිතරම් මෙම අගය 1ට ආසන්න කිරීමට උත්සහ කළ යුතුය. ඇන්ටනාවල නිතර භාවිතා වන පරාමිතියකි විස්වර් කියන්නේ. විස්වර් අගය හා එය සංඥා ජවයට බලපාන අයුරු තවත් පැහැදිලි වීම සඳහා පහත අගය වගුව බලන්න. එහි දෙවැනි තීරුවෙන් ප්‍රතිශතයක් ලෙස පරාවර්තනය වන ජවයද, තෙවැනි තීරුවෙන් එම ප්‍රතිශත අගය ඩෙසිබල් අගයක් ලෙසද දක්වා තිබෙනවා.

VSWR
Reflected Power (%)
Reflected Power (dB)
1.0
0.00
-Infinity
1.5
4.0
-14.0
2.0
11.1
-9.55
3.0
25.0
-6.00
4.0
36.0
-4.44
5.0
44.0
-3.52
6.0
51.0
-2.92
7.0
56.3
-2.50
8.0
60.5
-2.18
9.0
64.0
-1.94
10.0
66.9
-1.74
20.0
81.9
-0.87
50.0
92.3
-0.35

ඉහත වගුව නිරීක්ෂණය කරන විට වැදගත් කරුණු දෙකක් පෙනෙනවා. එකක් නම් දැනටමත් ඔබ දන්නා පරිදි විස්වර් අගය වැඩි වන විට පරාවර්තනය වන ජව ප්‍රමාණය වැඩි වීමයි. දෙවැනි රටාව වන්නේ විස්වර් අගය හා ජව පරාවර්තන අගය අතර පවතින අරේඛීය සම්බන්දතාවයි. උදාහරණයක් ලෙස විස්වර් අගය 2 සිට 3 ට අගය 1කින් වැඩි වන විට පරාවර්තනය වන ජවය ප්‍රමාණය (ප්‍රතිශතවලින්) 11.1 සිට 25.0 දක්වා 13.9% කින් වැඩි වේ; විසවර් අගය 8 සිට 9 දක්වා නැවතත් 1කින් වැඩි වන විට පරාවර්තිත ජව ප්‍රතිශත අගය වැඩි වන්නේ 60.5 සිට 64 දක්වා 3.5% කිනි. ඒ කියන්නේ විස්වර් අගය පහළ මට්ටමට යන විට එහි ඒකක වෙනසක බලපෑම විශාල වේ. බොහෝවිට අප ඇන්ටනා පවත්වාගෙන යන්නේ පහල විස්වර් අගය පරාසයක් තුල නිසා, විස්වර් අගය කුඩා අගයකින් වැඩි වුවත් එහි බලපෑම (හානිය) වැඩි බව මතක තබා ගත යුතුය.

විස්වර් අගය ඍජුව හෝ වක්‍රව මැනිය හැකි මීටර් වර්ග තිබෙනවා. SWR meter (හෙවත් VSWR meter) යනු එබදු සරල උපකරණයකි. පහසුවෙන් මෙවැනි උපකරණයක් අවශ්‍ය නම් සාදා ගතද හැකියි (අන්තර්ජාලයේ එවැනි පරිපථ සටහන් තිබේ). සෑම මීටරයක්ම එක වගේ සාර්ථක නැති වීමට හැකියි (විස්තර කියවා හා විශ්ලේෂණය කර ඒවායේ හොඳ නරක සසඳා බලන්න).


සාමාන්‍යයෙන් විස්වර් අගය 3ට අඩු අගයක් ලෙස පවත්වා ගෙන යෑම ප්‍රායෝගිකව සිදු කරනවා. ගැමා අගය වැඩි වන විට හෝ විස්වර් අගය වැඩි වන විට හෝ ඉන් හැඟවෙන්නේ ඉම්පීඩන්ස් මිස්මැච් වැඩියි කියන එක නිසා, එම අගයන් වැඩි වෙනවා යනු සංඥා හායන වීමද වැඩියි කියන එකයි.

මෙලෙස ඇන්ටනාවෙන් පරාවර්තනය කරන සංඥා ආපසු ට්‍රාන්ස්මීටරය වෙතට ගමන් කරයි. ඉන් සමහරවිට (විශේෂයෙන් පරාවර්තනය වන කොටසේ ජවය වැඩි නම්) ට්‍රාන්ස්මීටරය විනාශ විය හැකියි. ඒ හැරත් ෆිඩ්ලයින් එක දිගේ දැන් අමතර ධාරාවක් ගමන් කරනවා. එනිසා අමතර රත්වීමක්ද එහි ඇති වෙනවා. රත්වන විට ෆීඩ්ලයින් එකේ (ඕනෑම සන්නායකයක) ප්‍රතිරෝධ අගය වැඩි විය හැකි අතර ඉන් නැවතත් අමතර සංඥා හායනයක් සිදු කරනවා (රත්වීමේ ප්‍රමාණය හා සීඝ්‍රතාව එය සිසිල් වීමේ සීඝ්‍රතා සාධක මත රඳා පවතී). මෙය විෂම චක්‍රයකි.

ඇන්ටනාවෙන් පරාවර්තිත සංඥාවෙන් කොටසක් ඉහත ආකාරයට තාප උත්සර්ජනය සිදු වී නාස්ති වෙමින් ට්‍රාන්ස්මීටරය වෙතට ගමන් කරන අතර, ඉන් හායනය නොවූ කොටස ට්‍රාන්ස්මීටරයෙන් නැවත ඇන්ටනාව වෙතට පරාවර්තනය කරනවා (හරියට ඇන්ටනාවෙන් පරාවර්තනය කර දැමුවා සේම). එවිට, නැවතත් මුල් පරාවර්තිත සංඥාවෙන් කොටසක් ෆීඩ්ලයින් එක හරහා යන අතර, පලමු පරාවර්තිත ගමනේදී සිදු වූ ලෙසම තාප හායනයක්ද සහිතව ඉන් ඉතිරිවන යම් සංඥා කොටසක් ඇන්ටනාව කරා පැමිණේ.

දැන් ඇන්ටනාව විසින් නැවතත් එලෙස පැමිණි (දුර්වල ප්‍රති-පරාවර්තිත) සංඥාවෙන් වැඩි ප්‍රතිශතයක් විකිරණය කර යම් කොටසක් පෙර සේම ට්‍රාන්ස්මීටරය වෙතට පරාවර්තනය කරයි (ප්‍රති-ප්‍රති-පරාවර්තනයක්). මෙලෙස ෆීඩ්ලයින් එක දිගේ සංඥා කොටස් එහාට මෙහාට වාර කිහිපයක් පරාවර්තනය වෙමින් ගමන් කරයි. ඒ සෑම වාරයකදීම සංඥා කොටස එන්න එන්න දුර්වල වන අතර, ඒ සෑම වාරයකදීම ෆීඩ්ලයින් එක තුල තාප උත්සර්ජනයද සිදු වේ.

මේ අප සලකා බැලුවේ එක් මොහොතකදී ඇන්ටනාව විසින් මුල් වතාවට පරාවර්තනය කරන්නට යෙදුණු යම් සංඥා කොටසක් ගැනයි. පරාවර්තනය වූ කොටස හැර අනෙක් වැඩි කොටස ඉතිං ඇන්ටනාව විසින් විකිරණය කරනවානෙ. එහාට මෙහාට පරාවර්තනය වන සංඥා කොටස (මෙම සංඥා කොටස සෑම පරාවර්තනයකදීම ඇත්තටම සීඝ්‍රයෙන් දුර්වල වෙනවා හරියට ටෙනිස් බෝලයක් බිමට ගැසූ විට එය සැරින් සැරේට බම්ප් වෙන හැම විටම මුල් වතාවට වඩා ඊළඟ වතාවේ බම්ප් වන උස අඩු වන්නා සේ) ඇන්ටනාව වෙතට පැමිණෙන විට, ඉන් වැඩි කොටසක් ඇන්ටනාව විසින් විකිරණය කරන බවද පැහැදිලියිනෙ.

සමහර ලිපිවල මා දැක තිබෙනවා ඉහත ආකාරයට පරාවර්තනය වන සංඥාව එහාට මෙහාට වට කිහිපයක් ගියත් වැඩි කොටසක් නැවත ඇන්ටනාවෙන් විකිරණය වන නිසා, ඉම්පීඩන්ස් මිස්මැච් නිසා ඇතිවන සංඥා පරාවර්තනය කියන තරම් නරකක් නැතැයි කියා. මෙම තර්කය නිවැරදියි සංඥා ගමන් කරන මාර්ගය ඉතා කෙටි නම් (සංඥා තරංග ආයාමයට සාපේක්ෂව ඉතා කුඩා නම්) හා/හෝ සංඥා ගමන් මාර්ගයේ හායනයක් නැති නම් (lossless). ඔසිලේටර්, ෆීඩ්බැක් පරිපථ කොටස්වලදී ඇත්තේ එවැනි තත්වයකි. මෙවිට ට්‍රාන්ස්සිටරයක එක් අග්‍රයක සිට එහිම මිලිමීටර් ගණනක් ඈතින් තිබෙන තවත් අග්‍රයකට සංඥාවෙන් කොටසක් යොමු කෙරේ.

එහෙත් එම අදහස ඇන්ටනා සඳහා නිවැරදි නොවේ යැයි මගේ හැඟීම. ඊට හේතුව, නැවත නැවත පරාවර්තනය වන සංඥා කොටසිනුත් වැඩි ප්‍රමාණයක් විකිරණය වුවත්, ඒ විකිරණය සිදු වන්නේ මුල්/ඔරිජිනල් සංඥාව විකිරණය වී විවිධ කාලවලට පසුවයි. එවිට, එය අවසාන සංඥාව ප්‍රබල වීමක් නොව fade වීමකටයි ලක් කරන්නේ. සංඥාවක් ප්‍රබල වන්නේ එකම “සංඥා කොපි” කිහිපයක් ආසන්න වශයෙන් එකම වෙලාවේ ගමන් කළොත් හෙවත් සමකලා වන විටය (in phase). එහෙත් විවිධ වෙලාවලදී එකම සංඥා කොපි ගමන් කරන විට ඒවා විෂම කලා (out of phase) වී සංඥාව ෆේඩිං කිරීමක් සිදු කළ හැකියි.

ෆීඩ්ලයින් එකේ දිග තරංග ආයාමය මෙන් බොහෝවිට කිහිප ගුණයක් විශාල විය හැකිය. ඇන්ටනාවෙන් ට්‍රාන්ස්මීටරය දෙසට වරක් පරාවර්තනය වූ සංඥාව (ඇත්තටම ඉන් දැන් හායනය නොවී ඉතිරි වන කොටස) නැවත ඇන්ටනාවට පැමිනෙන්නේ ෆීඩ්ලයින් එක දිගේ දෙවරක්ම ගමන් කිරීමෙන් පසුවයි (වරක් ඇන්ටනාවේ සිට ට්‍රාන්ස්මීටරයටත් නැවත ට්‍රාන්ස්මීටරයේ සිට ඇන්ටනවාට). එනිසා ඔරිජිනල් සංඥාව විකාශය වී “සෑහෙන්න” කාලයකට පසුවයි පරාවර්තිත සංඥාව විකිරණ වෙන්නේ. ඉතිං දෙවැනි තුන්වැනි හතරවැනි ආදී ලෙස නැවත නැවත පරාවර්තනය වන සංඥා කොටස් තව තවත් ප්‍රමාද වෙනවා.

ඇන්ටනාව ඉහත ආකාරයට එක් මොහොතක සංඥාවක් පමණක් නොවේ යවන්නේ. අඛණ්ඩව කාලයක් පුරාවටම සංඥා යවනවානෙ. ඉතිං, ඉහත ආකාරයට එක් මොහොතක සංඥාවට සිදු වන දේ සෑම නිමේෂයක්ම පාසා අඛණ්ඩව පැමිනෙන සංඥාවලටත් සිදු වෙනවා. යම් මොහොතකට පසුව කේබලය දිගේ පරාවර්තනය වන්නේ විවිධ සංඥාවල විවිධ අවස්ථාවල පරාවර්තිත සංඥාවල එකතුවකි. එය “සංඥා අච්චාරුවක්” බවට පත් වේවි. එහෙත් ඇන්ටනාවෙන් විකිරණය වන සංඥා ප්‍රබලතාව ඉතා වැඩි නිසා මෙම සංඥා අච්චාරුවේ බලපෑම එතරම් විශාල නොවේවි. එහෙත් මේ සඳහි විසවර් අගය අවම වීම වැදගත් බව දැන් පැහැදිලි විය යුතුය.

Antenna Bandwidth

සෛද්ධාන්තිකව ඇන්ටනාවක් “ටියුන්” වී තිබෙන්නේ එක් නිශ්චිත රේඩියෝ සංඛ්‍යාතයක් සඳහාය (එනම් එක් නිශ්චිත සංඛ්‍යාතයකට උපරිම සංවේදිතාව දක්වනවා). එසේ වුවත් ප්‍රායෝගිකව යම් ඇන්ටනාවක් යම් සංඛ්‍යාත පරාසයක් සඳහාම උචිත වේ (තනි සංඛ්‍යාතයක් සඳහා පමණක් නොව). එහිදී වුවද මෙම සංඛ්‍යාත පරාසයම සඳහා එකසේ ඇන්ටනාව ටියුන් වී පවතින්නේ නැත. කෙසේ වෙතත් යම් සංඛ්‍යාත පරාසයකුයි සෑම ඇන්ටනාවක් විසින්ම සපෝට් කරන්නේ. එම සංඛ්‍යාත පරාසය antenna bandwidth වේ.

උදාහරණයක් ලෙස යම් ඇන්ටනාවක් මෙගාහර්ට්ස් 100 සිට 110 දක්වා රේඩියෝ සංඥා සංඛ්‍යාතයන් විසුරුවා හැරීමට හෝ ග්‍රහණය කිරීමට සුදුසු යැයි සිතමු. මෙවිට මෙම ඇන්ටනාව 100MHz ට අඩු තරංග හෝ 110MHzට වැඩි තරංග විසුරුවාලීමට හෝ ග්‍රහණය කිරීමට සුදුසු නැත. මෙම ඇන්ටනාවේ බෑන්ඩ්විත් එක ඒ අනුව 10MHz කි.

ඇන්ටනාවක බෑන්ඩ්විත් අගය අවශ්‍ය නම් එය සපෝට් කරන සංඛ්‍යාතයේ ප්‍රතිශතයක් ලෙසත් ප්‍රකාශ කළ හැකිය. උදාහරණයක් ලෙස, 100MHz ක මධ්‍ය සංඛ්‍යාතයට (center frequency) සකස් කළ යම් ඇන්ටනාවක බෑන්ඩ්විත් අගය 10% යැයි දී ඇති විට, ඒ කියන්නේ 100MHz වලින් 10%ක් වන 10MHzක බෑන්ඩ්විත් එකක් ඊට ඇති බවත්, එම බෑන්ඩ්විත් අගයෙන් හරි භාගය භාගය දී ඇති සංඛ්‍යාතය දෙපසින් පිහිටන ලෙස ඇන්ටනාවේ සංඛ්‍යාත පරාසය ගැනිය යුතු බවයි. එනම් මෙම ඇන්ටනාව 95MHz (අවම සංඛ්‍යාතය – lower frequency) සිට 105MHz (උපරිම සංඛ්‍යාතය – upper frequency) දක්වා සපෝට් කරනවා.

මේ නිර්ණායකය අනුව මූලික ඇන්ටනා වර්ග 2ක් ගැන අපට කතා කළ හැකියි. එකක් නම්, narrowband antenna වන අතර, අනෙක broadband antenna වේ. පටු බෑන්ඩ්විත් එකක් සහිත ඇන්ටනා නැරෝබෑන්ඩ් ඇන්ටනා වේ. dipole antenna මේ සඳහා උදාහරණ ලෙස දැක්විය හැකියි. බ්‍රෝඩ්බෑන්ඩ් ඇන්ටනා වලට උදාහරණ ලෙස horn antenna දැක්විය හැකියි.

බ්‍රෝඩ්බෑන්ඩ් ඇන්ටනාවේ තිබෙන වාසිය වන්නේ එකම ඇන්ටනාවක් භාවිතා කළ හැකියි සංඛ්‍යාතයන් රාශියක් සඳහාම. එමඟින් ඇන්ටනා කිහිපයක් වෙනුවට තනි ඇන්ටනාවකින් වැඩේ කර ගත හැකියි. මෙහිදී සංඛ්‍යාත පරාසය පුලුල් වුවත්, එම සමස්ථ සංඛ්‍යාත පරාසය සඳහා ඇන්ටනාවේ selectivity එක අඩුය (සිලෙක්ටිවිටි යනු යම් සංඛ්‍යාත පරාසයක් සඳහා ඇන්ටනාව සංවේදී වීමයි; එනම් අනෙක් සංඛ්‍යාතයන්ට වඩා එම සංඛ්‍යාත පරාසය ප්‍රබලව ග්‍රහනය කර ගනී). සිලෙක්ටිවිටි එකම Q අගය යැයි හඳුන්වනවා. නැරෝබෑන්ඩ් ඇන්ටනාවක වාසිය වන්නේ සිලෙක්ටිවිටි වැඩි වීමයි. ඇන්ටනාවේ බෑන්ඩ්විත් එක අඩු වන්නට වන්නට (එනම් නැරෝබෑන්ඩ් වන්නට වන්නට) සිලෙක්ටිවිටි එක වැඩි වේ.
ඇන්ටනා බෑන්ඩ්විත් ගැන කතා කරන විට Fractional Bandwidth (FBW) නම් සංකල්පයක් හමු වේ. එය ඉතාම සරල සංකල්පයකි. ඉහතදී පෙන්වා දුන් පරිදි ඇන්ටනා බෑන්ඩ්විත් එකකදී මධ්‍ය සංඛ්‍යාතයක්, අවම සංඛ්‍යාතයක්, හා උපරිම සංඛ්‍යාතයක් හමු වේ. ෆ්‍රැක්ෂනල් බෑන්ඩ්විත් (භාගික සංඛ්‍යාත පරාසය) යනු උපරිම හා අවම සංඛ්‍යාත දෙකෙහි වෙනස ගෙන එය මධ්‍ය සංඛ්‍යාත අගයෙන් බෙදූ විට ලැබෙන අගයයි.


ඉහත උදාහරණයක් නැවත සලකා බලමු. මධ්‍ය සංඛ්‍යාතය 100MHz , අවම හා උපරිම සංඛ්‍යාත දෙක 95MHz හා 105MHz ද වේ නම්, එහි ෆ්‍රැක්ෂනල් බෑන්ඩ්විත් එක (105 – 95)/100 = 0.1 වේ. ප්‍රතිශතයක් ලෙස එය 10%කි.

දැන් අප විද්‍යාත්මකව (සංඛ්‍යාත්මකව) නැරෝබෑන්ඩ් හා වයිඩ්බෑන්ඩ් ඇන්ටනා අර්ථ දක්වනවා මෙලෙස. ෆ්‍රැක්ෂනල් බෑන්ඩ්විත් එක 0% ත් 20%ත් අතර නම් එය නැරෝබෑන්ඩ් ඇන්ටනාවකි. 20%ට වැඩි නම් වයිඩ්බෑන්ඩ් ඇන්ටනාවකි. සමහරෙකු 50%ට වැඩි අගයක් සහිත ඇන්ටනා ultrawideband antenna ලෙස හඳුන්වනවා.

හෝන් ඇන්ටනාවක ෆ්‍රැක්ෂනල් බෑන්ඩ්විත් ප්‍රතිශතය 170%ක් පමණ වේ (එබැවින් එය අල්ට්‍රාවයිඩ්බෑන්ඩ් ඇන්ටනාවකි). සාමාන්‍ය ඩයිපෝල් ඇන්ටනාවක අගය 10%ට අඩුය (එනිසා එය නැරෝබෑන්ඩ් ඇන්ටනාවකි).

ට්‍රාන්ස්මිටිං මෙන්ම රිසීවිං යන දෙවර්ගයේම ඇන්ටනා සඳහා ඇන්ටනා බෑන්ඩ්විත් සංකල්පය වලංගු වේ. යම් ට්‍රාන්ස්මිටිං ඇන්ටනාවක් එය සපෝට් කරන සංඛ්‍යාත පරාසය (බෑන්ඩ්විත්) තුල සංඥා ඉතා හොඳින් කාර්යක්ෂම විසුරුවා හැරේ. එලෙසම, රිසීවිං ඇන්ටනාවක් එය සපෝට් කරන සංඛ්‍යාත පරාසය තුල සංඥා ඉතා හොඳන් කාර්යක්ෂම ග්‍රහණය කර ගනී. ඇන්ටනාවක් සපෝට් කරන බෑන්ඩ්විත් එකට වඩා වැඩි බෑන්ඩ්විත් එකක් සහිත සංඥා විසුරුවන්නට හෝ ග්‍රහණය කර ගන්නට හැදුවොත්, අකාර්යක්ෂම වේ.

ඇන්ටනා බෑන්ඩ්විත් එක විස්වර් අගය පදනම් කර ගෙන බොහෝවිට පවසනවා. උදාහරණයක් ලෙස, යම් ඇන්ටනාවක් මෙගාහර්ට්ස් 200 සිට 250 දක්වා සංඛ්‍යාත පරාසයේ සංඥා හැසිරවීමේදී (එනම් විසුරුවා හැරීම හෝ ග්‍රහණය කිරීම), එම සංඛ්‍යාත පරාසය සඳහා විස්වර් අගය 3ට අඩු යැයි කියමු. ඒ කියන්නේ 200MHz ට අඩු සංඛ්‍යාතයන් සඳහාද 250MHz ට වැඩි සංඛ්‍යාතයන් සඳහාද එම ඇන්ටනාව සුදුසු නොවේ මොකද එම පරාසයෙන් පිටත සංඥා හසුරුවන විට විස්වර් අගය 3 ට වඩා වැඩි වේ (එනම් ඇන්ටනාව අකාර්යක්ෂම වේ). විස්වර් අගය 3 යනු ඉහත වගුවෙන් පැහැදිලිව පෙනෙන පරිදි සපයන සංඥා ජවයෙන් 25% පරාවර්තනය වන අවස්ථාවකි.

කුමක් හෝ හේතු නිසා ඔබ කැමතියි නම් (උපරිමව) විස්වර් අගය 5 දක්වා දක්වා ඉඩ දෙන්නට (මෙවිට ඇන්ටනාව බොහෝ අකාර්යක්ෂම වේ), එම සංඛ්‍යාත පරාසයට වඩා තවත් වැඩි සංඛ්‍යාත පරාසයක් එම ඇන්ටනාව විසින් සපෝට් කරාවි. ඒ අනුව පෙනෙනවා ඇන්ටනා බෑන්ඩ්විත් එක තනි ඉරක් ගසා මෙපමණයි කියා පැවසීමට අපහසුයි.

ඇන්ටනාවක බෑන්ඩ්විත් එක වැඩි කර ගත හැකියි එම ඇන්ටනාවේ (විකිරක බටවල/කූරුවල) පරිමාව (volume) වැඩි කිරීමෙන්. ඒ කියන්නේ ඩයිපෝලයේ හරස්කඩ වර්ගපලය (එනම් ඩයිපෝල අරය) වැඩි කිරීමෙන් ඇන්ටනාවේ බෑන්ඩ්විත් එක වැඩි කර ගත හැකියි. එකම දිගින් යුතු නමුත් මහතින් වෙනස් ඩයිපෝල 3ක බෑන්ඩ්විත් ප්‍රස්ථාරයක් පහත රූපයේ ඇත.


ඉහත ප්‍රස්ථාර 3න් රතුපාටින් ඇති ප්‍රස්ථාරයෙන් නිරූපණය කරන්නේ වැඩිම මහතින් යුත් ඩයිපෝලය වන අතර, එය ඩෙසිබල් අගය -9 ආසන්නයේදී බෑන්ඩ්විත් එක අලුපාට තිරස් ඉරි කැබැල්ලෙන් දක්වා තිබේ. අනෙක් ඉරිවලට වඩා එය විශාලය. නිල්පාටින් ඇති ප්‍රස්ථාර වක්‍රයෙන් නිරූපණය වන්නේ සිහින්ම ඩයිපෝලයේ බෑන්ඩ්විත් එකයි. ඩෙසියල් -9 ආසන්නයේදී ඊට අදාල ඉරි කැබැල්ල අනෙක් දෙකටම වඩා කෙටියි නේද? මින් පැහැදිලි වෙනවා ඇන්ටනා බටය මහත වන විට බෑන්ඩ්විත් එක වැඩි වෙනවා.

ඉහත ප්‍රස්ථාරවලින් තවත් අතුරු ප්‍රතිපලයකුත් දක්නට ලැබෙනවා. එනම්, ඇන්ටනා බටය මහත් වන්නට වන්නට, එහි අනුනාද සංඛ්‍යාතය (එනම් මධ්‍ය සංඛ්‍යාතය) ක්‍රමයෙන් අඩු වෙනවා.

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,