Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

සන්නිවේදනය හා ආධුනික ගුවන් විදුලිය (Amateur radio) 100

සෛද්ධාන්තිකව විදුලිය/සංඥා ගෙන යන ඕනෑම සන්නායක යුගලයක් ෆීඩ්ලයින් එකකි. එහෙත් ප්‍රායෝගිකව සලකන විට, ගමන් කරන සංඥාවේ තරංග ආයාමයට සාපේක්ෂව සන්නායක යුගලයේ දිග අනුව එය තීරණය වේ. එනම්, තරංග ආයාමයෙන් 1/10ක් හෝ ඊට වැඩි දිගක් සහිත සන්නායක යුගලයක් පමණයි ප්‍රායෝගික ෆීඩ්ලයින් එකක් ලෙස සලකන්නේ. ඊට අඩු දිගක් ඇති විට, සාමාන්‍යයෙන් විදුලිය ගෙන යන වයර් බවට ඒවා පත් වේ (එනම් ෆීඩ්ලයින් ලක්ෂණ නොසලකා හැරිය හැකි තරම්ය).

සාමාන්‍ය විදුලිය ගෙන යන වයර් ගැන සිතා බලන්න මොහොතක්. ඒවා තුලින් ගලා යන ධාරාවට ඔරොත්තු දෙන පරිදිනෙ එම වයර්වල ගේජ් එක (හරස්කඩ වර්ගපලය) තීරණය කරන්නේ (වැඩිපුර ධාරාවක් ගලා යන විට වැඩිපුර මහත වයර් ගත යුතුය). එනිසා එම වයර් එම විදුලි ධාරාවට ඉතාම සුලු ප්‍රතිරෝධයකුයි (ZS) දක්වන්නේ (ප්‍රායෝගික ගණනය කිරීම්වලදී වයර්වල ප්‍රතිරෝධය ශූන්‍ය ලෙස සලකනවා). එනිසා වයරයේ සම්බාදක/ප්‍රතිරෝධක අගයෙන් වැඩක් නැත. විදුලි සැපයුමේ ජවය හා ඊට සම්බන්ද කරන උපකරණවල (ZL) ජව පරිභෝජනය සමාන කිරීම ගැන පමණි සිතන්නට තිබෙන්නේ (ගෙවල් වයරිං කරන විට සිදු කරන්නේ එයනෙ). වයරයක් නැතැයි සිතා කටයුතු කළ හැකිය.


ගෙවල්වල වයරිං සඳහා භාවිතා කරන වයර් ෆීඩ්ලයින් ලෙස ක්‍රියාකරනවාද නැද්ද කියා දැන් උදාහරණයක් ලෙස සොයා බලමු. ඇත්තටම ඒසී විදුලි සඳහා පමණි ෆීඩ්ලයින් සංකල්පය වලංගු වන්නේ. සාමාන්‍ය ගෙවල්වල විදුලිය ඒසී බවත් එහි සංඛ්‍යාතය හර්ට්ස් 50ක් බවත් ඔබ දන්නවා. එවිට මෙම විදුලියේ තරංග ආයාමය වන්නේ 300,000,000/50 = මීටර් 6,000,000කි. ඉතිං, වයරිං සඳහා යොදා ගන්නා යම් වයරයක් ෆීඩ්ලයින් එකක ලක්ෂණ පෙන්වීමට නම් එහි දිග අවම වශයෙන් ඉහත අගයෙන් 1/10 ක් හෙවත් මීටර් 600,000ක් වත් විය යුතුය. එහෙත් ඔබේ නිවසේ කිලෝමීටර් 600ක් තරම් දිග වයර් යොදා ගන්නේ නැහැනෙ.

එහෙත් යම් සන්නායක යුගලයක් ෆීඩ්ලයින් ලක්ෂණ පෙන්වන්නට ගත් විට ඊට වඩා තත්වය සංකීර්ණ වෙනවා. පෙර සේම ඒ හරහා ගලා යන ධාරාවට ගැලපෙන ගේජ් එකක් සහිත වයර්/සන්නායක යොදා ගැනීමට සිදු වෙනවා (කෝකටත් තෛලය වගේ අර ගෙවල්වල ටීවී ඇන්ටනාවට සම්බන්ද කරන වයරය ඕනෑම වොට් ගණනක ට්‍රාන්ස්මීටරයකට සම්බන්ද කළ නොහැකිය).

මෙහිදී ෆීඩ්ලයින් එකට යම් සම්බාදක අගයක් ලැබෙනවා. එනිසා වෝල්ටියතාව හා ධාරාව අතර කලා වෙනසක්ද ඇති වෙනවා. විදුලි/සංඥා සැපයුම/ප්‍රභවය හා ඊට සම්බන්ද කරන (ඇන්ටනාව වැනි) උපකරණවලට අමතරව දැන් ෆීඩ්ලයින් එක ගැනත් වෙනම සැලකීමට සිදු වෙනවා. එනම්, සංඥා ප්‍රභවයේ සම්බාදක අගය, ෆීඩ්ලයින් එකේ සම්බාදක අගය, හා අවසාන උපකරණයේ සම්බාදක අගය යන 3ම හැකි තරම් සමාන කිරීමට උත්සහ දැරිය යුතුය.


ට්‍රාන්ස්මීටරයේ සිට මීටර් 12ක් ඈත/උඩින් තිබෙන ඇන්ටනාවකට මෙගාහර්ට්ස් 3ක සංඥා රැගෙන යන වයරයක් ෆීඩ්ලයින් එකක් ලෙස ක්‍රියාතාමක වෙනවාදැයි දැන් සොයා බලමු. එම සංඥාවට අදාල තරංග ආයාමය වන්නේ 300,000,000/3,000,000 = මීටර් 100කි. ඉන් 1/10ක දිගක් වන මීටර් 10 හෝ ඊට වැඩි දිගක් සහිත ඕනෑම වයරයක් එම සංඛ්‍යාතය සහිත සංඥාවකට ෆීඩ්ලයින් එකකි. එනිසා මීටර් 12ක වයරය ෆීඩ්ලයින් එකක් ලෙස සැලකිය යුතුය.

සන්නායක යුගලයකට සම්බාදක අගයක් ලැබීම හා ඒ හරහා යවන සංඥා තරංග ආයාමයෙන් 1/10කට වඩා සන්නායක යුගලය දිගු වීම යන කාරණා දෙක මතයි ෆීඩ්ලයින් එකක් බවට එය පත්වීමට සුදුසුකම ලබන්නේ.

සන්නායක යුගලයක කෙලෙසද සම්බාදකයක් ලැබෙන්නේ (නිකංම ප්‍රතිරෝධයක් වෙනුවට)? එය ඉතා සරලව තේරුම් ගත හැකිය. ඕනෑම සන්නායකයක (හා උපාංගයකටම) ප්‍රතිරෝධයක් පවතිනවානෙ (එය ලෝක ස්වභාවයයි). එලෙසම ඕනෑම සන්නායකයකට ප්‍රේරක ගුණයකුත් පවතිනවා (එම ප්‍රේරක ගුණය වේගයෙන් වැඩි වෙනවා සන්නායකය දිගු වන විට හා/හෝ කොයිලයක් ආකාරයට සාදන විට). තවද, වෙනස් ධාරා (හෝ ආරෝපණ) මට්ටම් දෙකක් එකළඟ ආසන්නයේ ඇති විට එතැන ඉබේම ධාරිතා ගුණයක්ද ඇති වෙනවා. ඒ අනුව එකිනෙකට විරුද්ධ පැතිවලට ධාරා ගෙන යන එකළඟ ඇති සන්නායක දෙකක් අතර ධාරිතා ගුණය පවතිනවා.


ඉතිං, සන්නායක යුගලය දිගේ (සෑම ඒකක දුරකට සැරයක්) ඉහත රූපයේ ආකාරයට ප්‍රේරකයක් හා ධාරිතාවක් හා ප්‍රතිරෝධයක් තිබෙනවා සේ ආකෘතියක් ගොඩනැඟිය හැකියි දැන්. ඇත්තටම කේබලය දිගට කොයිල් හෝ කැපෑසිටර් හෝ රෙසිස්ටර් ඔබ දැක හුරුපුරුදු උපාංග ලෙස පවතින්නේ නැති වුවත්, කේබලයේ මුලු දිග පුරාම එලෙස කොයිල්, ධාරිත්‍රක, ප්‍රතිරෝධ ගුණ පවතිනවා; මෙම ගුණ විසිරී (distributed) පවතින නිසා, ඒවා distributed inductance, distributed capacitance, distributed resistance ලෙස හැඳින්වේ. මෙම විසිරුණු ගුණ ආකෘතිය තුල ඊට අදාල කොයිල්, කැපෑසිටර්, රෙසිස්ටර් සංඛේතවලින් ඉහත රූපවල ආකාරයට දැක්විය හැකියි (ඒකක දුරක් හෝ මුලු දුර සඳහා).

ඒ කියන්නේ ඉහත ආකාරයේ කේබලයක් දිගටම තිබෙන්නේ සම්බාදකයක් නේද? ඉහත ආකාරයේ කේබලයකින් අනන්තයක් දිගක් ගත් විට යම් නිශ්චිත සම්බාදක අගයක් ලැබේ (එසේ වුවත් ප්‍රායෝගිකව අප යොදා ගන්නා කේබල්වල දිග මීටර් කිහිපයකි). එනම්, කේබලයට එම සම්බාදකය පොදු ලක්ෂණයක් හෙවත් ලාක්ෂණික (characteristic) වේ. එනිසා මෙලෙස සෑදෙන සම්බාදකය යම් කේබලයක ලාක්ෂණික සම්බාදකය (characteristic impedance – Z0) නමි. සම්භාදක අගය සමස්ථ කේබලය සඳහාම දළ වශයෙන් එකම වුවත්, කේබලයේ සාමාන්‍ය ප්‍රතිරෝධි අගය කේබලයේ දිග වැඩි වන්නට වන්නට ඉහල යන බව පැහැදිලියි.

යම් කේබලයක ලාක්ෂණික සම්බාදක අගය වෙනස් වන්නේ එම කේබලයේ ඇති සන්නායක දෙකෙහි ගේජ් වෙනස් කිරීමෙන්, එම සන්නායක දෙක අතර පරතරය වෙනස් කිරීමෙන්, කේබලයේ දිග වෙනස් කිරීමෙන්, හා එම සන්නායක දෙක එකිනෙකට තබා තිබෙන විදිය (පැරලල් කේබලයේ මෙන් සන්නායක දෙක සමාන්තරවද, කොඇක්සියල් කේබලයේ මෙන් එක් සන්නායකයක් වට කරගෙන අනෙක් සන්නායකය පිහිටුවීමෙන්ද ආදි ලෙස) වේ.

සංකීර්ණ ගණිත කර්ම යොදා ගෙන ඕනෑම ආකාරයක (එකළඟ ඇති) සන්නායක දෙකක (හෙවත් කේබලයක) ලාක්ෂණික සම්බාදක අගය සෙවිය හැකිය. එහෙත් අප සලකා බලන පැරලල් හා කොඇක්සියල් කේබල් සඳහා වන නිශ්චිත සූත්‍ර පහත දැක්වේ (දළ වශයෙන් relative permittivity අගය 1 ලෙස සැලකිය හැකිය; මෙනිසා සමහර පතපොතේ රිලටිව් පර්මිටිවිටි විචල්‍යය නැතිවද පහත සූත්‍ර දක්වනවා).


දැන් බලමු සංඥා තරංග ආයාමයෙන් 1/10කට වැඩියෙන් කේබලය දිගු වීමට අවශ්‍ය ඇයි කියා. යම් සංඥා විදුලියක් යම් සන්නායකයක් හරයා ගමන් කරන විට එම සංඥාවේ තරංග ආයාමය එම සන්නායකය මත යම් ආකෘතිමය ආකාරයෙන් පෙන්වන අයුරු පහත රූපයේ දැක්වේ (නිල් පාට ප්‍රස්ථාරයෙන් වෝල්ටියතා හැඩයද, රතුපාට ප්‍රස්ථාරයෙන් ධාරා හැඩයද දක්වා ඇත). මෙම රූපයේ මා කොටස්/තැන් කිහිපයක් ලකුණු කර ඇත. A සිට E දක්වා එක් තරංග ආයාමයකි. A සිට D දක්වා තරංග ආයාම භාගයකි. A සිට C දක්වා තරංග ආයාම කාලකි. A සිට B දක්වා තරංග ආයමයෙන් 1/10 ක් ලෙස සිතමු. මෙම A සිට B දක්වා කොටස තවත් විශාල කර පැත්තකින් පෙන්වා ඇත.


දැන් මෙලෙස තර්ක කරමු. ඉහත වයරයේ තරංග ආයාමයට සාපේක්ෂව ඉතා කුඩා දුරක දිගකදී (A-B දුර සලකන්න) ධාරා හෝ වෝල්ටියතා සංඥාවේ විචලනය එම වයරය පුරා එක එක තැන්වල විවිධ ලෙස පැවතීමට තරම් දිගක් නැත. එනිසා වයරයේ සංඥා ප්‍රභව කෙලවරේදී ලබා දෙන වෝල්ටියතා/ධාරා අගය දළ වශයෙන් ක්ෂණයකින් එහි අනෙක් කෙලවරේදී එලෙසම පවතිනවා ලෙස සැලකීමට හැකියි. එනම් කේබලයේ බලපෑම නිසා වයරයේ දෙකළවර වෝල්ටියතා මට්ටම් අතර වෙනසක් ඇති නොවේ.

එහෙත් ඉහත රූපයේ A-C වැනි කොටසක් බැලුවොත් පෙනෙනවා කේබලයේ බලපෑම; එනම්, එක් අග්‍රයක වෝල්ටියතා අගය උපරිම වන විට අනෙක් කෙලවරෙහි වෝල්ටියතා අගය අවම වේ. ඇත්තටම ඒ පෙන්වා තිබෙන සංඥා හැඩය වයරය දිගේ පවතින්නේ එලෙස යැයි සිතන්න.

මෙහිදී ඉලෙක්ට්‍රොනික්ස්වල වැදගත් කරුණක් කිව යුතුය. සාමාන්‍යයෙන් සංඥාවක ධාරාව හෝ වෝල්ටියතාව වෙනස් කරන්නේ සුදුසු ප්‍රතිරෝධක යෙදීමෙන්ය. ප්‍රතිරෝධක යොදන විට ඒ මඟින් තාප උත්සර්ජනයක් සිදු වීම අනිවාර්ය වන අතර, එය පරිපථයේ තාපය වැඩි කිරීමටත් (එවිට ඒවා කූල් කිරීමේ උපක්‍රම යෙදීමට අවශ්‍ය වේවි), ශක්තිය අපතේ යෑමටත්, අනවශ්‍ය සංඥා විකෘතියක් (thermal noise; සෑම ප්‍රතිරෝධයකින්ම යම් ඝෝෂාවක් එකතු කරනවා ඒ හරහා යන සංඥාවට) ඇති වීමටත් මඟ පෑදේ.

එහෙත් අධිසංඛ්‍යාත (High Frequency – HF) භාවිතාවලදී ධාරාව/විභවය අපට අවශ්‍ය විදියට වෙනස් කරන ක්‍රමයක් තිබෙනවා අමතර ප්‍රතිරෝධ භාවිතා නොකර (එමඟින් ප්‍රතිරෝධ නිසා ඇතිවන ඉහත සඳහන් කළ අවාසි නැත). සුදුසු දිගකින් යුත් කේබල් කොටසක් භාවිතා කිරීමට පමණයි දැන් කරන්නට තිබෙන්නේ. උදාහරණයක් ලෙස, ඉහත රූපයේ A-C ආකාරයට තරංග ආයාමයෙන් 1/4ක් දිග වයරක් සලකමු. මෙවිට එහි එක් පැත්තක තිබෙන වෝල්ටියතා මට්ටමට උපරිම වන විට අනෙක් කෙලවර වෝල්ටියතාව ශූන්‍ය වේ. දැන් එම කේබල් දිග ක්‍රමයෙන් අඩු කර ගෙන හෝ වැඩි කර ගෙන යන විට, ආරම්භක කෙලවරට සාපේක්ෂව අනෙක් කෙලවරේ වෝල්ටියතා මට්ටමද ක්‍රමයෙන් වෙනස් වෙනවා නේද? මෙම ක්‍රමය ප්‍රායෝගිකව යොදා ගත හැක්කේ HF භාවිතාවන් සඳහා පමණි මොකද කුඩා තරංග ආයාමයන් පැවතීමට අවශ්‍යයි (කිලෝමීටර් ගණන් දිග වයර් සමග ඔබ අප එදිනෙදා වැඩකටයුතු කරන්නේ නැහැනෙ).

කේබලය හරහා ගලා යන සංඥා වොට් ගණන (ධාරාව) වැඩි නම්, සන්නායකවල ගේජ් එක වැඩි නොවූවොත්, කේබලයේ ප්‍රතිරෝධ අගය ඉහල ගොස් සංඥාවෙන් කොටසක් වැඩිපුර තාප උත්සර්ජනයකට ලක් වේවි. පහත දැක්වෙන්නේ විවිධ කේබල් වර්ග කිහිපයක් සඳහා අඩි 100කට පවතින හායන ප්‍රමාණයි (හායනය ඩෙසිබල්වලින් ලබා දී තිබේ).


හත වගුවේ සඳහන් කේබල් අතරින් නිතර භාවිතා වන කේබල් කිහිපය සඳහා සංඛ්‍යාතය හා හායන ප්‍රමාණය ඉහත ප්‍රස්ථාරයට වඩා order එකකින් (“ඕර්ඩර්” යනු “දශ ගුණයක්” යන්නයි) වැඩි ප්‍රස්ථාරයක් පහත දැක්වේ.


බොහෝ දෙනා එතරම් සැලකිලිමත් නොවන තවත් කාරණයක් ඇත. එනම්, අධිසංඛ්‍යාතයන් ගමන් කරන සියලුම සන්නායක කොටසවල මතුපිට (outer surface) හැකි තරම් සුමට විය යුතුය. කුඩා හෝ විශාල නැමි හෝ කඩතොළු හැකි තරම් අවම විය යුතුය. ඊට හේතුව එවැනි තත්වයන් සන්නායකයේ ක්‍රියාකාරි ප්‍රතිරෝධය (effective resistance) වැඩි කිරීමයි. චර්මීය ආචරණය නිසා ඉලෙක්ට්‍රෝන වැඩිපුර ගමන් කරන්නේ සන්නායකයේ මතුපිටින්. ඉතිං එම මතුපිටෙහි වලවල හා කඳු ස්වභාවයක් ගනී නම් (ඔබේ පියවි ඇසට ලොකුවට නොපෙනුනත් ඉතාම ඉතාම ඉතා ඉලෙක්ට්‍රෝනවලට කුඩා කඳු හා වලවල් වුවද හොඳින් දැනේ), එම ඉලෙක්ට්‍රෝනවලට දැන් සිදු වෙනවා අමතර දුරක් ගමන් කරන්නට (එය හරියට ඔබ වංගු සහිත පාරක ගමන් කරනවා වැනිය). සන්නායකයේ ක්‍රියාකාරි දිග (effective length) වැඩි වෙනවා යනු R=ρL/A යන සූත්‍රය අනුව සන්නායකයේ ප්‍රතිරෝධ අගය වැඩි වෙනවා යන්නයි (මෙයි L යනු සන්නායක දිගද, A යනු සන්නායක හරස්කඩ වර්ගපලයද, R ප්‍රතිරෝධ අගයද, ρ යනු එම සන්නායකයේ ප්‍රතිරෝධකතා අගයද වේ).


සන්නායකයේ මුලු දිග පුරාම ඒකාකාර හරස්කඩක් පවත්වා ගෙන යෑමත් වැදගත්ය (එනම් සන්නායකයේ සමහර තැන අඬුවකින් හෝ වෙනත් clamp ක්‍රමයකින් තදින් ඇල්ලීම නිසා ඇතුලට එබී නොතිබිය යුතුය). එක් පැත්තකින් ඉහත ඡේදයේ කියූ කරුණ මෙහිත් බලපානවා. අනෙක් පසට වයරයේ යම් තැනක පටු වීමක් (necking) සිදු වී තිබෙනවා යනු එතැන විශාල තදබදයක් (bottleneck) හෙවත් ප්‍රතිරෝධයක් තිබීමයි (හරියට එතැන දැන් භාහිර ප්‍රතිරෝකයක් සවි කර තිබෙනවා වැනිය). මෙයත් සංඥා හායනයට තුඩු දේ. කේබල් කුඩා කෝණවලින් නැවීම සුදුසු නොවන්නෙත් මෙම හේතුව නිසාය.


බ දැන් දන්නවා ෆීඩ්ලයින් එකේ සම්බාදකය විසින් ඇන්ටනා පද්ධතිය හරහා ගලන ධාරාව/ජවය වෙනස් කරන බව. එම බලපෑම ගණනය කළ හැකිය. ඇන්ටනාවේ සම්බාදක අගය හා ෆීඩ්ලයින් එකේ සම්බාදක අගය දෙකම එකට ගත් විට (මෙම සමක සම්බාදක අගය Zin ලෙස හඳුන්වමු), එම අගය පහත සූත්‍රයෙන් මැනිය හැකිය. එම සූත්‍රයේ β යනු 2π/λ වේ යනු තරංග ආයාමයයි).


දැන් Zin යනු ට්‍රාන්ස්මීටරයට (ඉහත රූපසටහන අනුව Zg යන අභ්‍යන්තර සම්බාදක අගය සහිත Vs සංඥා ප්‍රභවයට) පිටතින් සවි කර තිබෙන සියලු කොටස්වල සමස්ථ සම්බාදක අගයයි. මෙම Zin අගය ඉහත සූත්‍රයෙන් සොයා ගත් පසුව, ඔබට හැකියි සංඥා ප්‍රභවයේ සිට ගලන මුලු ධාරාව සොයන්නට (හා ජවය සොයන්නට). එහිදී සංඥා ප්‍රභවයට තිබෙන්නේ Zg හා Zin යන සම්බාදක අගයන් දෙක ශ්‍රේණිගතව සම්බන්දව තිබෙන ලෙසයි. එවිට, Vs/(Zg+Zin) මඟින් එම ධාරාව සෙවිය හැකියි.

මෙය උදාහරණයකින් බලමු. Zg = 75 ohm, ZA = 75 ohm, Z0 = 100 ohm නම්, හා සම්ප්‍රේෂන සැරිය තරංග ආයාම එකක් දිග නම්, සැරිය හරහා ගලන මුලු ධාරාව කොපමණද?


ඉහත පොදු සූත්‍රයට තරංග ආයාමයෙන් ¼ ක් (λ/4 හෙවත් quarterlength) අදේශ කළ විට සූත්‍රය පහත ආකාරයට සරල වේ. ටෑන් අනුපාතයේ කෝණ අගය රේඩියන් (අංශක නොව) π/2 වේ (radian යනු කෝණ මනින සම්මත ඒකකයයි). එවිට ටෑන්(π/2) අනුපාත අගය අනන්තය කරා යයි. ඉතිං කොටු වරහන තුල තිබෙන භාග සංඛ්‍යාවේ ලවය (උඩ කොටස) සලකන විට, එහි තාත්වික කොටසේ විශාලත්වය අතාත්වික කොටසේ විශාලත්වයට වඩා ඉතා ඉතා කුඩා නිසා තාත්වික කොටස (ZA) නොසලකා හැරිය හැකිය (අතාත්වික කොටස අනන්තය නිසා ඊට සාපේක්ෂව සියලු අගයන් නොසලකා හැරිය හැකිය). එලෙසම හරයේ Z0 අගයත් නොසලකා හැරිය හැකිය. එවිට හරයේත් ලවයේත් ඉතිරි වන්නේ අතාත්වික කොටස් දෙක පමණි. දැන් එහි j හා ටෑන් අනුපාත සමාන නිසා එකිනෙකට කපා දැමූ විට ඉතිරිවන පද තමයි යට කොටුව තුල පෙන්වා තිබෙන්නේ.


ඉහත සරල සූත්‍රයෙන් හැකියි කදිම වැඩක් කර ගන්නට. එනම්, පරිපථ කොටස් දෙකක් අතර සම්බාදකයන් ගැලපන්නට ඉන් හැකිය. ඒ සඳහා කරන්නට තිබෙන්නේ සංඥා තරංග ආයාමයෙන් ¼ ක සැරියකින් එම පරිපථ කොටස් දෙක සම්බන්ද කර, ඉහත සූත්‍රය අනුව එම සැරියේ සම්බාදක අගය ගණනය කර එම අගයට සැරිය සකස් කිරීමයි. සාමාන්‍ය කොඇක්සියල් හෝ පැරලල් වැනි වයර් අපට ඕන ඕන කැරක්ටරිස්ටික් ඉම්පීඩන්ස් අගයන්ගෙන් ගත නොහැකිය. එනිසා ඉහත සූත්‍රය සුලු කර ලැබෙන ඉම්පීඩන්ස් අගයෙන් යුතු සැරි සොයා ගත නොහැකි වේවි. එහෙත් එය ප්ලැනර් ට්‍රාන්ස්මිෂන් පාත් (microstrip වැනි) ක්‍රමවලදී යොදා ගත හැකියි.

ඉහත සූත්‍රය උදාහරණයකින් බලමු. පහත රූපය බලන්න. ඇන්ටනා හෝ යම් පරිපථ කොටසක සම්බාදක අගය ඕම් 100ක් වන අතර, ඊට සංඥා ලබා දෙන පරිපථ කොටසේ හෝ ට්‍රාන්ස්මීටරයේ සම්බාදක අගය ඕම් 50කි.


දැන් ඒ දෙක අතර යන සංඥාවේ තරංග ආයාමයෙන් ¼ ක සැරියකින් එම පරිපථ කොටස් දෙක සම්බන්ද කරමු. ඉන්පසු එම සැරියේ තිබිය යුතු සම්බාදක අගය සොයමු. පෙරත් සඳහන් කළා සේම අපට අවශ්‍ය ඕනෑම සම්බාදක අගයක් පහසුවෙන් මයික්‍රොස්ට්‍රිප් ක්‍රමයට සාදා ගත හැකිය. එවැනි සැරියකින් දැන් එකිනෙකට වෙනස් සම්බාදක අගයන් දෙකක් මැච් කර ඇත.


ඇත්තටම ඉහත සූත්‍රය හා මුල් (මව්) සූත්‍රය අනුසාරයෙන් තවත් වැදගත් ඉම්පීඩන්ස් මැචිං ක්‍රම කිහිපයක් සාදා ගත හැකිය. එහෙත් මේවා ඇන්ටනා නිර්මාණයට වඩා අධිසංඛ්‍යාත පරිපත නිර්මාණයේදී යොදා ගන්නා උපක්‍රම වන නිසා වැඩිදුරටත් ඒ ගැන අධ්‍යනය කරන්නට යන්නේ නැත.

Skin Effect

සංඥා සංඛ්‍යාතය වැඩි වන විට එය ගමන් කරන සන්නායකයේ ප්‍රතිරෝධ අගය වැඩි වෙනවා සේ සංඥාවට දැනේ. සාමාන්‍යයෙන් ඩීසී විදුලිය (එම විදුලියේ ඉලෙක්ට්‍රෝන) සන්නායකයේ සමස්ථ හරස්කඩ හරහාම ගමන් කරනවා. එහෙත් සංඛ්‍යාතය වැඩි වන්නට වන්නට විදුලියේ ඉලෙක්ට්‍රෝන පෙළඹෙනවා සමස්ථ හරහස්කඩ පුරාම ගමන් කරනවා වෙනුවට, සන්නායකයේ මතුපිටට (“සම”) ආසන්නව ගමන් කරන්නට. මෙම සංසිද්ධිය චර්මීය ආචරණය (skin effect) ලෙස හැඳින්වෙනවා.


ර්මීය ආචරණය සඳහා සරල සූත්‍රයක්ද ඇත. පහත සූත්‍රයෙන් සොයන්නේ චර්මීය ආචරණය හේතුවෙන් සමස්ථ හරස්කඩ වර්ගපලයෙන් අධිසංඛ්‍යාත සංඥා විදුලිය/ඉලෙක්ට්‍රෝන ගමන් කරන මතුපිටට ආසන්න තීරුව හෙවත් skin depth වේ. මෙම සූත්‍රයේ f යනු සංඥා සංඛ්‍යාතයද, μ යනු සන්නායකයේ චුම්භක පාරගමග්‍යතාව වන අතර, ρ යනු සන්නායකයේ ප්‍රතිරෝධකතා අගය වේ.


අවසංඛ්‍යාතයන්හිදී මෙම තත්වය නොසලකා හැරිය හැකි වුවත්, අධිසංඛ්‍යාත භාවිතාවන්හි මෙය බරපතල ලෙස සැලකිය යුතු වෙනවා. ඊට හේතුව ලේන් කිහිපයක ලොකු පාරක් තිබියදී සියලුම වාහන එකම ලේන් එකක ගමන් කරන විට තදබදයක් ඇති වන්නා සේ, විශාල ප්‍රදේශයක් තුලින් ගමන් නොකර සියලුම ඉලෙක්ට්‍රෝන පටු ප්‍රදේශයක් හරහා ගමන් කරන විට තදබදයක් හෙවත් ප්‍රතිරෝධයක් ඇති වේ. ඒ කියන්නේ චර්මීය ආචරණය නිසා අමුතුවෙන් ප්‍රතිරෝධයක් ඇති වේ.

ම් සන්නායකයක් හරහා ඩීසී විදුලියක් ගමන් කරන විට, එම සන්නායකයේ පවතින සාමාන්‍ය ප්‍රතිරෝධ අගය DC resistance කියා කියනවා. එහෙත් ඒ හරහා ඒසී විදුලියක් ගමන් කරන විට චර්මීය ආචරණයේ බලපෑම නිසා ඩීසී ප්‍රතිරෝධ අගයට වඩා වැඩිපුර තිබෙනවා යැයි පෙන්වන ප්‍රතිරෝධ අගය AC resistance ලෙස හැඳින්වෙනවා. මෙම ඒසී ප්‍රතිරෝධය සංඥා සංඛ්‍යාතය වැඩි වන්නට වන්නට වැඩි වේ. පහත රූපවල මැද සුදුපාට රවුම්වලින් දක්වන්නේ ඉලෙක්ට්‍රෝන ගමන් නොකරන හරස්කඩ කොටසයි.


ප්‍රතිරෝධයක් ඇති වනවා පමණක් නොව, එය සම්පත් නාස්තියක්ද සිදු කරනවා. වටිනා තඹ (සමහරවිට ඇලුමිනියම්) ලෝහ යොදා ගත්තත් එම තඹ සන්නායකයේ මැද කොටස සංඥා විසින් දැන් භාවිතාවට ගැනෙන්නේ නැත.

ඉහත ප්‍රශ්න දෙකටම හොඳ විසඳුමක් තිබෙනවා. එනම්, බට/පයිප්ප ආකාරයට සන්නායක සෑදිය හැකියි. දැන් සන්නායකයේ මැද “සූරා දැමිය” හැකිය (එනම් වතුර පයිප්ප වගේ මැද හිස්ය). තවද, සන්නායක විශ්කම්භය විශාල කළ හැකියි; එමඟින් සන්නායක මතුපිට/සම ක්ෂේත්‍රඵලය විශාල වී චර්මීය ආචාරණය නිසා මතුපිටින් ගමන් කරන්නට ආශා කරන ඉලෙක්ට්‍රෝනවලට විශාල හිඩකඩක් ඉන් ලැබී ප්‍රතිරෝධය අවම වේ. ඔබ දැක තිබෙන සාමාන්‍ය ඇන්ටනාවල කූරු/බටවල මැද සිඳුරක් පවතින්නේ මෙන්න මේ නිසාය.


චර්මීය ආචරණයේදී ඉලෙක්ට්‍රෝන පොර කකා මතුපිටින් යෑමට පෙළඹෙන නිසා ලෝහ මතුපිට තත්වය වැදගත් වේ. මතුපිට සුමට නොවේ නම් ඉලෙක්ට්‍රෝනවලට එම “රැලි සහිත” මතුපිට ඔස්සේ වැඩි දුරක් ගමන් කිරීමට සිදු වන නිසා ප්‍රතිරෝධයද වැඩි වන බව ඔබ දන්නවා. එනිසා, මතුපිට සුමටව සෑදිය හැකියි. ඒ විතරක් නොවේ; ලෝහ මතුපිට මත ප්‍රතිරෝධකතාව අඩු රිදී වැනි ලෝහයක් තැන්පත් කළද හැකියි. මෙවිට වැඩි ධාරාව ගමන් කරන්නේ රිදී ලෝහ ස්ථරය හරහා නිසා විදුලියට දැනෙන ප්‍රතිරෝධය අඩු වේ.

අඩුම ප්‍රතිරෝධකතාව තිබෙන්නේ රිදී වලටයි; රිදී දෙවැනියට හොඳයි; රත්තරං තුන්වැනියටද, ඇලුමිනයම් සිව්වැන්නද, යකඩ පස්වැන්නා ලෙසද අනුපිලිවෙලින් සිටී. රිදී තඹවලට වඩා සන්නායකතාව වැඩි වුවත් (එනම් ප්‍රතිරෝධකතාව අඩු වුවත්), රිදී තඹවලට වඩා බොහෝ මිල අධිකය. එහෙත් තඹ වයර්/බට මතුපිට සිහින් ස්ථරයක් ලෙස ආලේප කළ හැකියි (තවමත් තනි තඹ කම්බිවලට වඩා නම් මිල අධිකය). ස්කින් ඩෙප්ත් එකට සරිලන ගනකමකින් යුත් රිදී ප්‍රමාණයක් ආලේප කළ හැකිය.

යම් කේබලයක් ඕනෑම සංඛ්‍යාතයක් සඳහා සුදුසු නොවන බව මින් පැහැදිලි වේ. කේබල් නිෂ්පාදකයන් විසින් එක් එක් කේබලය සඳහා උපරිම සංඛ්‍යාතයන් දක්වා තිබිය හැකියි. හැකි පමණ මහත කම්බි ගැනීම සුදුසු වුවත් එය වියදම් අධිකය. එනිසා සාමාන්‍ය ප්‍රතිරෝධය අඩු, තමන් යොදා ගන්නා උපරිම සංඛ්‍යාතය සපෝට් කරන කේබලයක් ගැනීමට වග බලා ගත යුතුය.
 

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,