Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

රතුපස්වල වැනසූ පාදඩ හමුදාව

අද නැවත වතාවක් ගම්පහ උසාවියේ රතුපස්වලදී රාජ්‍ය හමුදාව විසින් අහිංසක පාසල් ළමුන්ද ඇතුලු තිදෙනෙකු මැරීමේ නඩුව විභාගයට ගැණිනි. කිසිදා සිතෙන් යටපත් නොවන ඒ මූසල අවස්ථාවන් පෞද්ගලිකවම ඇස් දෙකෙන් දැකපු අයෙකු ලෙස ඒ ගැන වචනයක් ලියන්නට සිතිණි.

ත්‍රිවිධ හමුදාව තිරිසන් ප්‍රභාකරන් ඇතුලු ත්‍රස්තයන්ගෙන් රට බේරා ගත්තා. ඊට යුධ පෙරමුණෙන් නැතත් හදවතින් දේශප්‍රේමි ජනතාව තමන්ට පුලුපුලුවන් විදියට ආශිර්වාද හා සහායෝගය ලබා දුන්නා. ලක් මව ත්‍රස්තවාදයෙන් මුදාගෙන එපමණ අගයක් වටිනාකමක් ලබා දුන් හමුදාව විසින්ම ඇය දූෂ්‍ය වෙනවා නම් ඊට ඇස්කන් වසාගෙන සිටන එවුන් නිවට නපුංසකයින්ම වනු ඇත. රට හා රටවැසියන් ආරක්ෂා කිරීම පරම වගකීම ලෙස සලකා කටයුතු කරන නියම "සොල්දාදුවන්" හට පළමුව මාගේ ප්‍රණාමය පුද කරමින්, මින් මතු ලියන කිසිදු වචනයක් ඔවුන්ට අදාල නොවන බව සිහිපත් කරමි.

රතුපස්වල හා ඒ අවට ප්‍රදේශවල බොන ළිං වතුර බීමට නුසුදුසු තරමට "විෂ" වී තිබෙන විට, ඊට විසඳුම් ඉල්ලා ප්‍රදේශවාසින් කරපු ඉතාම සාධාරණ හා මානුෂවාදී ඉල්ලීම්වලට විසඳුම් දීමට එකල වනචර රාෂ්ට්‍ර පාලක අද පන්සල් ගානේ බණ කියමින් අහිකුණ්ඨිකයෙකු සේ හැසිරෙන මහින්ද පර්සි රාජපක්කයත් උගේ යුවරජ රතුපස්වල ප්‍රදේශයද අයත් ගම්පහ දිස්ත්‍රික් මන්ත්‍රී රටේ දේපල මංකොල්ල කා අද උසාවි ගානේ බඩගාන බැසිල් රාජපක්කයත්, රාජපක්කයන්ගේ ඇට ලෙව කෑ ගැණු හොරකමේ හා යකඩ හොරකමේ යෙදුණු සරණ ගුණවර්ධන, ලසන්ත අලගියවන්න, නමවත් කීමට තරම් නොවටිනා නූගතෙකු වන රංජිත් ගුණවර්ධන ආදී හාල්පාරු පිම්පි දේශපාලුවන්ට බැරි විය.

ඒ වෙනුවට රාජපක්කයන්ට අත දිගහැර වියදම් කළ කැසිනෝ ව්‍යාපාරික ධම්මික පෙරේරාට සහායෝගය දෙනු වස් අනෙක් රාජපක්කයා වන එකල ආරක්ෂක ලේකම්, හුලුගල්ලේ වැනි ගෑනු සොරුන්ද, ලන්සා, දුමින්ද වැනි කුඩු ජාවාරම්වලට චෝදනා ලැබූවන් ආරක්ෂා කළ ගෝඨාභය කළේ ත්‍රස්තවාදී යුද්දයකදී පහර දෙන්නට සැරසෙන විලාසයෙන් හමුදා ආමඩ් ට්‍රක් හා යුධ ටැංකි පවා එම ප්‍රදේශයට එවා දහස් ගණනක හමුදා බැටෑලියන් එකක් එවා ඉවක් බවක් නැතිව වෙඩි තැබීමයි. එම වීඩියෝ දර්ශන ලෝකයාම දුටුවේය. මෙවැනි මානුෂික අවශ්‍යතාවක් වෙනුවෙන් හඬ නැඟූ අහිංසක පුරවැසියන්ට එරෙහිම යුද ටැංකි පවා එවීම ගැන උන්ට තවමත් කඩේ යන යම් කෙනෙකුට කුමන සාධාරණ ප්‍රතිචාරයක් ලබා දිය හැකිද?

එහිදී උද්ඝෝෂණය කළ මිනිසුන්ට පොලු හා විශේෂිත හම්/ලෝහ පටිවලින් මිනිසුන්ගේ පිටවල් ගැලවී යන පරිදි පහර දුන්නේ හා සිංහල බසෙහි තිබෙන සියලුම කුනු හරුප යොදා ගෙන මහලු බාල කාන්තා පිරිමි සියල්ලන්ටම හමුදා නිල ඇඳුමින් සන්නද්ධ "ලංකාවේ මහා විනයගරුක වෘත්තීය" හමුදා ක්‍රියා කළේ අනිවාර්යෙන්ම උන් වෛශ්‍යාවන්ගේ පුතුන් බව සනාථ කරමිනි. එහිදී අහල පහල සිටි ගම්වැසි කාන්තාවන්ට සිත් වේදනාව වැඩි නිසාම, යුද්ද කාලේ උඹලා වෙනුවෙන් බෝධි පූජා තැබූ අපට මෙහෙමද සලකන්නේ කියා ප්‍රදේශයේ තැන තැන සිටි කාන්තාවන් බොහෝ ගණනක් වැලපෙමින් ඇසූ විට "තොපේ බෝධි පූජා අපිට වැඩක් නැහැ" කියමින් හමුදා බල්ලන් පිළිතුරු දුන් හැටි තවමත් මට මැවී පෙනනවා. හමුදාවට ආදරයෙන් සිටි මාද ඇතුලු දසදහස් ගණනක පුරවැසියන් තුල හමුදාව පාදඩයන් වනචරයන් ලෙස සලකා වෛරයක් හට ගත් තැනකට පත් වූවාට සැකයක් නැත.

පාසලේ 8 පාස් නැති එම අමන හමුදාකාරයන් නිකංම එසේ හැසිරුණේ නැත. අද උසාවියේදී රිමාන්ඩ් කරපු කෝප්‍රල්ලා හා ස්ටාෆ් සාජ්ලා තුන් දෙනෙකු විතරක් ඊට වගකිව යුතු නැත. ස්ටාෆ් සාජ් කෙනෙකුට හැකිද සිවිල් ජනයා මරන්නට? උන්ට අණ දීම කළ කොමාන්ඩිං ඔෆිසර්ලා තවමත් නිදැල්ලේය. උසස්වීම් ලබා ගැනීමට හා වරදානවලට ප්‍රේත එම ඔෆිසර්ලා දේශපාලුවන් කිව්වොත් තමන්ගේ අම්මා එක්ක වුවද බුදියගන්නා තම ඇබේනිය වෙනත් උන් එක්ක බුදියන්නට සලස්වන ජාතියේ එවුන්ය. එදා ඊට අණදුන් දේශප්‍රිය නම් බ්‍රිගේඩියර් එවැනි තිරිසනෙකි. එදා මාද ඌට හමුදාව හැසිරෙන ආකාරය ගැන විරුද්ධත්වය පෑ විට, ඒ බල්ලා චන්ඩියෙකු මෙන් තමන්ගේ නිල ඇදුමේ පටි පෙන්වා කිව්වේ උන්ට එහෙම කරන්න පුලුවන් බවයි. අනිවාර්යෙන්ම උෟ එම මෙහෙයුමට වගකිව යුතුය. ඌට එසේ හැසිරෙන්නට කියූ ගෝඨාභයද වගකිව යුතුය. රාජපක්කයන්ගේ ජංගි සුප් බීපු එකල කාලකන්නි හමුදාපතිද වගකිව යුතුය. එහෙත් මෙම නඩුවේ මෙම වනචර පාදඩයන් එකෙකුවත් තවම රිමාන්ඩ් කර නැත. මිනිසුන් තුන්දෙනෙකු මැරී තිබීම දැන් පෙනෙන විදියට නම් නීතියට සුලු දෙයකි.

මේ දේට අනිවාර්යෙන්ම 100ක් වත් වැරදිකරුවන් විය යුතුය. ඒ අතර දේශප්‍රිය නම් වේස බල්ලාද සිටිය යුතුමය. මුන් සියල්ලම මිනී මැරීම හා මිනී මැරීමට අනුබල දීම යන චෝදනා යටතේ එල්ලා මැරිය යුතුය. සරත් ෆොන්සේකාට යුධ අධිකරණ තැබූ හමුදාවට මේ තිරිසනුන්ට එරෙහිව පියවර ගැනීමට එතරම් අවශ්‍යතාවක් නැත. ඒ වෙනුවට දේශප්‍රියට තවත් රාජතාන්ත්‍රික උසස්වීම පවා ලැබිණි. මුංගෙ අම්මගෙ හමුදාවකි ලංකාවේ තිබෙන්නේ. මේ සෑම දේකින්ම ව්‍යංගයෙන් අපට කියා සිටින්නේ අර උතුරේ දේශපාලකයන් කියන දේ සත්‍ය විය හැකි බවයි. මෙතරම් ආදරය කරපු සිංහල අහිංසකයන්ට සැලකුවේ මෙහෙම නම්, යුද්ධ කරන කාලේ මුං තාවකාලික රහත්බවකින් යුද්ධ කළා වන්නට බැහැනෙ. එහෙම නැතිනම්, රතුපස්වල සිද්ධියට සම්බන්ධ හැම හමුදා බල්ලෙක්වම එල්ලා මරා හමුදාව විනයගරුක ප්‍රොෆෙෂනල් හමුදාවක් බව ඔප්පු කළ යුතුය.

Comments

Post a Comment

Thanks for the comment made on blog.tekcroach.top

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,