Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

සන්නිවේදනය හා ආධුනික ගුවන් විදුලිය (Amateur radio) 56

මෝර්ස් සංඥා සන්නිවේදනය

වීඩියෝ, රූප, හා ශබ්ද මඟින් සන්නිවේදනය කිරීම ඇරඹීමට පෙර මෝර්ස් සංඥා මඟින් සන්නිවේදන කටයුතු සිදු විය. ඉතා පැරණිතම විදුලිසංදේශ ක්‍රමයකි. ITU ආයතනයේ ආරම්භය සඳහාත් මෝස් සංඥා සන්නිවේදනය මූලික වූ හැටි මුල් පාඩමකදී කතා කළා. රටක් තුල (ජාතික) මෙන්ම අන්තර්ජාතික වශයෙන් අතීතයේදී පනිවුඩ වේගයෙන් යැවීමේ ක්‍රමය මෙය විය. Telegraphy/Telegraph ලෙස හැඳින් වෙන්නේද මෝස් සංඥා සන්නිවේදනයයි. ආරම්භයේදී වයර් හරහා එය සිදු විය (අද ටෙලිෆෝන් වයර් තිබෙන්නා සේ එකල තිබුණේ ටෙලිග්‍රාෆ් වයර් වේ). පසුකාලීනව රේඩියෝ තරංග සොයා ගැනීමත් සමඟම රේඩියෝ තරංග ඔස්සේද මෝස් සංඥා සන්නිවේදනය කළ හැකි විය අතර, එය radiotelegraphy ලෙස හැඳින්වේ.

අතීතයේ බොහෝ රටවල නාවුක, ගුවන් ආදි සියලු හමුදා විසින් අතිශය බහුලව එය භාවිතා කළා, සාමාන්‍ය ජනයාගේ පොදු පනිවුඩ ක්‍රමයක් ලෙස භාවිතා වෙන අතරේම. එහෙත් අද වන විට ඉතා දියුණු සන්නිවේදන ක්‍රම බිහිවී තිබෙන නිසා, ලොව කිසිදු රටක් මේ වන විට මෝස් සංඥා සන්නිවේදනය නිල වශයෙන් සිදු කරන්නේ හෝ පිළිගන්නේ නැත. වර්ෂ 2000 වන විට, සියලුම රටවල් පාහේ මෝර්ස්කෝඩ් අත්හැර දමා ඇත.

එහෙත් එය “මළ” සන්නිවේදන ක්‍රමයක් නොවේ මොකද අදටත් විශාල පිරිසක් විනෝදෙට මෝස් සංඥා සන්නිවේදනයේ නියැලෙනවා. ඒ පිරිස අතරින් ඉදිරියෙන්ම සිටින්නේ ආධුනික ගුවන් විදුලි ශිල්පින්. ලංකාවේ ඉහලතම ආධුනික ශිල්පී මට්ටම වන Advance class එක ලබා ගැනීම සඳහා මෝස් සංඥා ක්‍රමයෙන් සන්නිවේදනය කිරීමේ හැකියාව ප්‍රදර්ශනය කළ යුතුයි (මෝස්කෝඩ් ටෙස්ට් එක සමත් විය යුතුයි).

ඇමරිකාවේදී 1844 මැයි 24 දින ප්‍රථම මෝස් සංඥාව යවා තිබේ සැමුවෙල් මෝර්ස් (Samuel Morse) විසින් ඔහුගේ සහයකයා වන ඇල්ෆ්‍රඩ් වේල් (Alfred Vail) හට; එම පනිවුඩය වී තිබෙන්නේ What hath God wrought! යන්නයි. ඒ දෙදෙනා මූලික වී තමයි මෝර්ස් සංඥා ක්‍රමයත්, ඒ සඳහා භාවිතා කරන උපකරණයත් සාදා තිබෙන්නේ.

මෝර්ස් සංඥා ක්‍රමය එකිනෙකට වෙනස් මූලික සංඥා දෙකක් මත සාදපු එකකි; එනිසා එය ද්විමය ක්‍රමයක් (binary method) හෙවත් ඩිජිටල් ක්‍රමයක් ලෙස හැඳින්වෙනවා (නමුත් අද පවතින දියුණු ඩිජිටල් සංකල්ප මත ගොඩ නඟා තිබුණේ නැත). මෝර්ස් සංඥා ග්‍රහනය කරගෙන තේරුම් ගන්නේ මිනිස් කන ආශ්‍රයෙනි (audible reception). එන මෝර්ස් පනිවුඩ කිසියම් බසර් එකක් හරහා ශබ්ද පෙලක් බවට පත් කර කනින් අසනවා. පනිවුඩ යවන්නේ කිසියම් දණ්ඩක් වැනි දෙයක් එබීමෙනි; එය ඔබන්නේ මෝර්ස් සංඥා සෑදෙන පරිදිය. පහත දැක්වෙන්නේ මෝර්ස් සංඥා යවන එවැනි උපකරණයකි.


මෝර්ස් විසින් සාදපු මුල් ආකෘතියේදී එකිනෙකට වෙනස් මූලික සංඥා 2 සාදා ගත්තේ මෙලෙසයි. අර දණ්ඩ එක වරක් කෙටි කාලයක් එබූ විට එක් සංඥාවක් ලැබේ (එනම් ඔබ මේසයට අතින් ඉක්මනින් තට්ටුවක් දමනවා වගේ, අර දණ්ඩට ඉක්මන් තට්ටුවක් දමනවා). එය “ටික්” කියා කියමු/ඇසේවි. දෙවැනි සංඥාව සාදා ගන්නේ එවැනි කෙටි තට්ටු කිරීම් 3ක් ඉතා වේගයෙන් සිදු කිරීමෙනි. මෙය “ටික්ටික්ටික්” කියා කියමු/ඇසේවි. ඒ විදියට මූලික සංඥා දෙක වෙනස් වෙනස් රටා ඇති වන පරිදි සකස් කරමින් ඉංග්‍රිසි අක්ෂර හා තවත් සංඥා රැසක් සඳහා කේත ක්‍රමයක් නිර්මාණය කළා. එය American Morse හෙවත් railroad code ලෙස දැන් හැඳින්වේ (දැන් භාවිතා වෙන්නේ නැත).

මුල් ඇමරිකානු ආකෘතිය එසේ වුවත්, එය යුරෝපා රටවලදී තරමක් වෙනස් වී අද පවතින ආකෘතිය බවට පත් විය. එම ආකෘතිය Continental Morse code ලෙස හැඳින්වේ. 1848දී ජර්මන් ජාතික ෆ්‍රෙඩ්‍රික් ගර්කි (Friedrich Clemens Gerke) මෙය සෑදුවේය. මෙම ක්‍රමයේදී එක් සංඥාවක් වූයේ මුල් ආකෘතියේ තිබූ කෙටි තට්ටුවයි (“ටික්”). එහෙත් දෙවැනි සංඥාව සඳහා ඔවුන් දිග තට්ටු කිරීමක් යොදා ගත්තා (එය “ටී..ක්” කියා කියමු/ඇසේවි). මෙම ක්‍රමය ඇත්තටම පහසුය. එය හරියටම දේශීය නැටුම්වල තාලම්පටින් “තිත්” හා “තෙයි” යන නාද දෙක ලබා ගන්නා ක්‍රමයට සමානයි. ඇමරිකන් ආකෘතියේ තිබූ සමහර සංඥා සඳහා තිබූ “ටික්” “ටී..ක්” රටා මෙහිදී වෙනස් කෙරිණි. ඊට අමතරව යුරෝපා රටවල පවතින සමහර අක්ෂර කිහිපයක් සඳහාද නව මෝර්ස් සංඥා සාදා ගති.

එහෙත් තවත් කාලයක් යද්දී, ITU ආයතනය විසින් මෙම කොන්ටිනෙන්ටල් කෝඩ් එක සුලු වශයෙන් වෙනස් කර, International Morse code එකක් නිර්මාණය කළා. අද ලෝකයේ සම්මත මෝර්ස්කෝඩ් එක වන්නේ එයයි. ඇත්තටම මෙය කොන්ටිනෙන්ටල් කෝඩ් එකට බොහෝදුරට සමාන නිසා, සමහර අවස්ථාවලදී කොන්ටිනෙන්ටල් කෝඩ් එක කියාත් මෙම සම්මත ජාත්‍යන්තර මෝස් කෝඩ් එක හැඳින්වෙනවා.

පහත දැක්වෙන්නේ එම කෝඩ් 3 තුල සිදු වූ වෙනස්කම් සංසන්දනය සංක්ෂිප්තව සසඳන රූපයකි.


මා “ටික්” හා “ටී..ක්” කියා එම සංඥා දෙක හැඳින් වුවත්, මෝර්ස් කෝඩ්වල කෙටි ශබ්දය dot (ඩොට්) හෝ dit (ඩිට්) ලෙසද, දිගු ශබ්දය dash (ඩෑෂ්) හෝ dah (ඩා) ලෙසඳ හඳුන්වනවා (ඩිට් හා ඩා මින් ප්‍රචලිතය). එහෙත් dit හා dah තවත් කෙටි කරමින් di හා da ලෙස ඒවා දැක්විය හැකිය. ඒ අනුව බයිනරි මෝර්ස් සංඥාවල පවතින සංඥා දෙක වන්නේ ඩී හා ඩා වේ. එය හරියට ඩිජිටල් සංඥාවල 0 හා 1 වගේය. ඉතිං සියලු සන්නිවේදනයන් සිදු කරන්නේ ඩි හා ඩා මඟිනි.

මෝර්ස් මෙම මූලික සංඥා දෙක යොදා ගනිමින් තමන්ගේ ඉංග්‍රිසි භාෂා හෝඩියේ අක්ෂර සියල්ල සඳහාම කේත ක්‍රමයක් නිර්මාණය කළා. එය තමයි මෝර්ස් සංඥා (Morse code) කියා හැඳින්වෙන්නේ. එහිදී කැපිටල් සිම්පල් වෙනස සැලකුවේ නැත. මූලිකවම ඉංග්‍රිසි අක්ෂර සඳහා එය සැකසුවත්, ප්‍රංශ, ජර්මන්, ඉතාලි වැනි එකල සන්නිවේදන තාක්ෂණය සම්බන්දයෙන් පර්යේෂන කරමින් ඉදිරියෙන්ම හිටපු රටවලටත් එම මෝර්ස්කෝඩ් එලෙසම භාවිතා කළ හැකි වූවා මොකද ප්‍රංශ, ජර්මන්, ඉතාලි භාෂා එකිනෙකට වෙනස් වුවත්, ඒ සියලු භාෂාවල භාවිතා වන අක්ෂර හෝඩිය ඉංග්‍රිසි අක්ෂරවලට සමානය (එනම් ඉංග්‍රිසි අක්ෂර වේ). පහත දැක්වෙන්නේ ඉංග්‍රිසි හෝඩියේ අක්ෂර සඳහා ඇති මෝර්ස් කෝඩ් වේ.

A   di da J   di da da da S   di di dit
B   da di di dit K   da di da T   da
C    da di da dit L   di da di dit U    di di da
D   da di dit M   da da V   di di di da
E   dit N   da dit W   di da da
F    di di da dit O   da da da X   da di di da
G    da da dit P   di da da dit Y   da di da da
H   di di di dit Q   da da di da Z   da da di dit
I    di dit R   di da dit


උදාහරණයක් ලෙස, Sri Lanka යන්න පහත ආකාරයට මෝර්ස්කෝඩ්වලින් ලිවිය හැකිය.

di di dit   di da dit   di dit        di da di dit   di da   da dit   da di da   di da

ඉහත සංඥා දෙස බලන විට, අග තිබෙන di වෙනුවට dit ලියා තිබෙන බව පෙනේ. එය අනිවාර්ය නැතත්, එසේ ලියන සම්ප්‍රදායක් ඇත. di හා da යන සංඥා දෙක . (ඩොට්) හා - (ඩෑෂ්) යන සංඛේත දෙකෙන්ද බොහෝවිට දක්වනවා. එය di හා da යන සංඛේත භාවිතා කරනවාට වඩා පහසු හා කෙටිය. උදාහරණයක් ලෙස, ඉංග්‍රිසි c අක්ෂරය ඒ අනුව, da di da dit යනුවෙන් දක්වන්නා සේම . – . – ලෙසත් දැක්විය හැකියි. මේ අනුව, දැන් බලමු 0 සිට 9 දක්වා ඉලක්කම් කොහොමද මෝර්ස් ක්‍රමයෙන් ලියන්නේ කියා (ඩොට් හා ඩෑෂ් භාවිතා කරමු මෙවර). මෙහි රටාවක් තිබේ.

1    . – – – – 6   – . . . .
2   . . – – – 7   – – . . .
3   . . . – – 8   – – – . .
4    . . . . – 9   – – – – .
5    . . . . . 0   – – – – –

මීට අමතරව, සම්මත විරාම ලකුණු (Punctuation marks) හා වෙනත් නිතර යෙදෙන සංඛේත සඳහා පහත ආකාරයට මෝර්ස් කෝඩ් සාදා තිබේ.

. fullstop/period
di da di da di da
, comma
da da di di da da
? question mark
di di da da di dit
! exclamation mark
da di da di da da
/ slash
da di di da dit
- dash/hyphen/subtraction sign
da di di di di da
; semicolon
da di da di da dit
: colon
da da da di di dit
( opening paranthesis
da di da da dit
) closing paranthesis
da di da da di da
= equal sign/double hyphen
da di di di da
+ plus sign/cross sign
di da di da dit
‘ apostrophe/single quote
di da da da da dit
double quote
di da di di da dit
_ underscore
di di da da di da
@ commercial at (commat)
di da da di da dit
& ampersand
di da di di dit
$ dollar sign
di di di da di di da

ඇත්තටම ඉහත වගුවේ !, &, $, _ යන සංඛේත සඳහා ලබා දී තිබෙන මෝර්ස් කේත තවමත් ජාත්‍යන්තරව සම්මත වූ ඒකක නොවේ. @ යන සංඛේතය ඊමේල් ලිපිනවල අත්‍යවශ්‍ය බැවින්, ඒ සඳහා සම්මත කෝඩ් එක 2004 වසරේදියි හඳුන්වා දුන්නේ ITU විසින්. එය පලමු ලෝක යුධ කාලයට පසුව පළමු වරට අලුතින් සංඛේත එක් කරපු අවස්ථාවයි.

මීට අමතරව, වෙනත් භාෂාවල අක්ෂර සඳහාද වෙනස් සංඥා සඳහාද මෝස්කෝඩ් සාදා තිබෙනවා. සමහරවිට ඉදිරියටත් සාදාවි. කැමති නම් සිංහල බසටත් අපට මෝර්ස් සංඥා සෑදිය හැකිය. ඒවා බොහෝවිට ජාත්‍යන්තර සම්මත කෝඩ් ලෙස නොසලකන අතර ඒවා සාදාගත් අයට වැදගත් වුවද අපට එතරම් වැදගත් නැත.

ගණිතයේ තිබෙන බෙදීම / මඟින්ද, එකතු කිරීම + මඟින්ද, අඩු කිරීම – මඟින්ද දක්වා තිබෙන අතර, වැඩි කිරීමේ සලකුනක් ඉහත සටහන් කර නැත. ඊට හේතුව වැඩි කිරීම සඳහා ඉංග්‍රිසි x අකුර යොදා ගැනීමයි.

තවද, ගණිතයේදී නිතරම ´ (prime sign) සලකුන හමු වෙනවා කෝණ කලා අගයන් දැක්වීමේදී (300 45’ - අංශක 30යි කලා 45යි) වැනි අවස්ථාවලදී. ප්‍රයිම් සංඛේතය සඳහා ඇපොස්ට්‍රොෆි භාවිතා කෙරේ. එලෙසම, ´´ (double prime sign) සලකුනද ගණිතයේදී කෝණ විකලා අගයන් දැක්වීමට වැනි තැන්වල යොදා ගන්නවා. ඩබ්ල් ප්‍රයිම් සඳහා ඇපොස්ට්‍රොෆි සංඥාව දෙවරක් ලියා දැක්විය හැකිය. උදාහරණ ලෙස, කලා 4යි විකලා 2 පහත ආකාරයට දැක්විය හැකිය.

4’ 2’’ - di di di di da    di da da da da dit    di di da da da    da di da da da da dit    di da da da da dit

% සලකුණ සඳහාත් අමුතුවෙන් මෝස්කෝඩ් නැත. එය 0/0 (බිංදුව ස්ලෑෂ් බිංදුව) ලෙස සලකා ලිවිය යුතුය. මෙම සලකුන සංඛ්‍යාවකට පසුව යෙදෙන විට, එම සංඛ්‍යාවත් ප්‍රතිශත සලකුණත් අතර – (ඩෑෂ්) සලකුණක්ද දැමිය යුතු වෙනවා. මෙවිට සංඛ්‍යාව හා - අතරද, - හා ප්‍රතිශත සලකුණ අතරද කිසිදු හිඩැසක් නැත. ඒ අනුව 20% ලිවිය යුත්තේ පහත ආකාරයටයි. 20% → 20-0/0

di di da da da    da da da da da     da di di di da    da da da da da    da di di da dit    da da da da da

භාග සංඛ්‍යා සඳහා / සලකුණ යොදා ගන්නවා. ඒ අනුව ¼ ලියන්නේ පළමුව 1 ලියා ඉන්පසුව / ලියා ඉන්පසුව 4 ලිවීමෙනි. තවද, 2 ½ වැනි මිශ්‍ර භාග ලියන විට, පූර්ණ සංඛ්‍යා කොටස හා භාග සංඛ්‍යා කොටස අතර ඩෑෂ් එකක් යොදන්න. එවිට 2 ½ මෝර්ස්කෝඩ්වලින් ලිවිය යුත්තේ පළමුව 2ට අදාල මෝර්ස්කෝඩ් ලියා ඉන්පසුව – හි මෝර්ස්කෝඩ් ලියා, ඉන්පසුව 1 හි මෝර්ස්කෝඩ් ලියා ඉන්පසු / හිද ඊටත් පසුව 2හිද මෝර්ස්කෝඩ් ලිවිය යුතුය. උදාහරණයක් ලෙස 12 ¼ යන මිශ්‍ර භාගය මෝර්ස්කෝඩ්වලින් පහත ආකාරයට ලිවිය යුතුය.

di da da da da    di di da da da    da di di di da    di da da da da    da di di da dit     di di di di da

1st , 2nd , 3rd , 4th , 17th ආදී ලෙස දක්වන සංඛ්‍යා (ordinal numbers) මෝර්ස්කෝඩ්වලින් ලිවීමේදී අදාල සංඛ්‍යාව ලියා, ඉන්පසු හිඩැස් නොතබාම අදාල ඉංග්‍රිසි අක්ෂර ලිවිය යුතුය. උදාහරණයක් ලෙස, 12th යන්න ලියන්නේ පහත ආකාරයටයි.

di da da da da    di di da da da    da    di di di di

යම් කිසි වචනයක් තුල ඉලක්කම් හා අක්ෂර දෙකම කලවමේ ඇත්නම්, ඉලක්කම් හා අක්ෂර අතර වැඩිපුර හිඩැස් නොතැබිය යුතුය. උදාහරණයක් ලෙස, 124MHz යන්න පහත ආකාරයට ලිවිය යුතුය.

di da da da da    di di da da da    di di di di da    da da    di di di dit     da da di dit

මෝර්ස්කෝඩ්වලින් යම් යම් අක්ෂර/සංඛේත ඩි හා ඩා වශයෙන් ඉහත ආකාරයට ලියා තිබුණත්, ඒ දෙකෙන් සාමාන්‍යයෙන් හැඟවෙන්නේ යම් කිසි සංඥාවක්/ශබ්දයක් ඇසෙමින් තිබෙන කාලයයි. උදාහරණයක් ලෙස, ඩි යනු යම් ශබ්දයක් එක් තත්පරයක් ඇසෙමින් තිබීම නම්, ඩා යනු තත්පර 3ක් එම ශබ්දය ඇසෙමින් තිබීමයි. ඒ විතරක්ද නොවේ, ඩි හෝ ඩා යම් ශබ්දයක් ඇසී ඊළඟ ඩි හෝ ඩා ශබ්දය ඇසීමට පෙර යම් නිශ්ශබ්දතාවක් තිබිය යුතුය. මේ ආදී ලෙස එක් එක් මූලික සංඥාව (ඩි හා ඩා) සඳහාද, සංඥා දෙකක් අතර නිශ්ශබ්දතාව සඳහාද, එසේ සාදපු වචන අතර පැවතිය යුතු නිශ්ශබ්දතාව සඳහාද කොතරම් කාලයක් වැය කළ යුතුද යන්න මෝර්ස්කෝඩ් සම්මතය තුල දක්වා තිබෙනවා.

ඇත්තටම එම කාලයන් ස්ථිරව අච්චර මිලිතත්පර ගණනක් විය යුතු යැයි සඳහන් කර නැත. ඊට වඩා නම්‍යශීලි ක්‍රමයකින් එම කාල පරාසයන් කදිමට දක්වා තිබෙනවා. එහිදී වැදගත් වන්නේ ඩි හෙවත් ඩොට් යන මූලික සංඥාව සඳහා කොපමණ කාලයක් වැය වේද යන්නයි. කෙනෙකු එය එක තත්පරයක් ලෙස සැලකිය හැකියි. තව කෙනෙකු එය මිලිතත්පර 100ක් ලෙස සැලකිය හැකියි. කවුරු කීය ලෙස සැලකුවත්, ඩි/ඩොට් සඳහා වැය වන කාලය මතයි අනෙක් කාලයන් තීරණය කර තිබෙන්නේ. උදාහරණයක් ලෙස, ඩා/ඩෑෂ් සංඥාව සඳහා ගත වන කාලය ඩොට් සංඥාවට ගත වන කාලය මෙන් 3 ගුණයකි. එනිසා ඩොට් ඇසුරින් අනෙක් කාල පරාසයන් පහත ආකාරයට සම්මත කරගෙන තිබෙනවා.

da/dash = 3 dots

intra-letter space = 1 dot

inter-letter space = 3 dots

inter-word space = 7 dots

intra-letter space යනු යම් අක්ෂරයක් මෝර්ස්කෝඩ්වලින් දක්වන විට ඇති ඩි හා ඩා අතර හිඩැසයි. උදාහරණයක් ලෙස, S අක්ෂරය di di di ලෙසනෙ ලියන්නේ. ඒ කියන්නේ මෙම අක්ෂරයට ඩි සංඥා 3ක් තිබෙනවා. මේ එක් එක් සංඥා යැවිය යුතුයිනෙ. එවිට, එක් සංඥාවක් යවා, එම අක්ෂරයට අයත් ඊළඟ සංඥාව යවන තෙක් යම් කාලයක් කිසිත් නොයවා සිටිනවා. එම කාලය තමයි ඉන්ට්‍රාලෙටර් ස්පේස් කියන්නේ.

inter-letter space යනු මෝර්ස්කෝඩ්වලින් අක්ෂර කිහිපයක් සහිත වචනයක් යවන විට, එම වචනයේ එක් අක්ෂරයක් යවා එහි ඊළඟ අක්ෂරය යැවීමට පෙර කිසිත් නොයවා නිශ්ශබ්දව සිටිය යුතු කාල පරාසයයි. එය ඩොට් 3ක කාල පරාසයකට හෙවත් එක් ඩා සංඥා කාල පරාසයකට සමාන වේ. උදාහරණයක් ලෙස, TEK යන්න මෝර්ස්කෝඩ්වලින් යවන විට, පළමුව T අකුරට අදාල da යන සංඥාව යවා, ඊළඟට ඩොට් 3ක කාලයක් නිශ්ශබ්දව සිට, ඊළඟට E ට අදාල di යන සංඥාව යවා, නැවත ඩොට් 3ක කාලයක් නිශ්ශබ්දව සිට, ඉන්පසු K ට අදාල da di da යන සංඥාව යැවේ.

inter-word space යනු මෝර්ස්කෝඩ්වලින් වචන කිහිපයක් සහිත වාඛ්‍ය යවන විට, ඉන් එක් වචනයක් යැවූ පසු, ඊළඟ වචනය යැවීමට පෙර නිශ්ශබ්දව සිටිය යුතු කාල පරාසයයි. උදාහරණයක් ලෙස it is good යන වාඛ්‍යයේ it යන්නට අදාල මෝර්ස් කේත යවා ඩොට් 7ක් නිශ්ශබ්දව සිට ඊළඟට ඇති is යන වචනයට අදාල මෝර්ස් කේත යවා නැවත ඩොට් 7ක් නිශ්ශබ්දව සිට good යන්නෙහි මෝර්ස් කේත යැවිය යුතුය.


ඉහත ආකාරයට එක් එක් අවස්ථාවන් සඳහා නිවැරදිව තිබිය යුතු කාල පරාසයක් දක්වා තිබුණත්, 100%ක්ම නිවැරදිව එය සිදු කළ නොහැකි වන්නට පුලුවන්. 100% ටම නොවූවත්, ඉතා හොඳ මට්ටමකට එම කාලාන්තරවලට මෝස්කෝඩ් යැවිය හැකි වෙනවා එය ප්‍රැක්ටිස් කළාට පසු. මෙයත් හරියටම සංගීතයේදී කීබෝඩ් (ඕර්ගන්) එකක් ප්ලේ කරන්න පුරුදු වෙනවා වැනිය; මුලදී නෝට් ඉන්ටර්වල් හරිහැටි නොහැකි වුවත් පුහුනුවත් සමඟ හොඳ මට්ටමකට පැමිණේ. ඇඟට රිද්මය ඒමට වැඩි කාලයක් ගත නොවේ.

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,