Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

සන්නිවේදනය හා ආධුනික ගුවන් විදුලිය (Amateur radio) 28

PSK

ඉහත විස්තර අවබෝධ කරගත් ඔබට මෙයත් දැන් පහසුවෙන්ම වැටහෙනු ඇත. මෙහිදී ඩිජිටල් තරංගයේ මට්ටම් දෙක අනුව වාහකය කලා අගයන් දෙකක් අතර මාරු වේ. වාහකයේ සංඛ්‍යාතය හා විස්තාරය නොවෙනස්ව පවතී. ඇනලොග් කලා මූර්ජනයේම ඩිජිටල් ස්වරූපය මෙයයි. සාමාන්‍යයෙන් කලා දෙකෙහි වෙනස අංශක 180ක් (හෙවත් අර්ධවෘත්තයක කෝණය) වේ. කෝණ මනින සම්මත ඒකකය අංශක නොවෙයිනෙ; ඉතිං සම්මත ඒකකය වන රේඩියන් වලින්ද කෝණ පතපොතෙහි දැක්විය හැකියි (රේඩියන් π = අංශක 180 යන සම්බන්දතාව මතක තබා ගත් විට, එම ඒකක දෙකින් එකක් දත් විට අනෙක සෙවිය හැකිය). ඒ අනුව, අංශක 0 යනු රේඩියන්ද 0 වන අතර, අංශක 180ක් යනු රේඩියන් π (ආසන්න වශයෙන් πහි අගය 3.1416කි) වේ. ඒ කියන්නේ ඩිජිටල් සංඥා 0 දක්වන්නේ කලා වෙනස අංශක හෝ රේඩියන් 0 ලෙසයි (එනම්, කිසිදු කලා අගයක් නැත). ඩිජිටල් සංඥා 1 අංශක 180 හෙවත් රේඩියන් π කලා අගයකින් නිරූපණය කෙරේ.


ගණිතානුකූලවත් ඩිජිටල් කලා මූර්ජනය සලකා බලමු. මූර්ජනයෙන් පසුව ලැබෙන තරංග කොටස් දෙක කලාවෙන් පමණක් වෙනස් වී පහත ආකාරයෙන් තිබිය යුතුය. පහත සූත්‍රයේ Acos(2πfct+π) යන්න ත්‍රිකෝණමිතික සාම්‍යයන් යෙදීමෙන් -Acos(2πfct) ලෙසත් ලිවිය හැකිය.
 

ඉහත විස්තරය අනුව, පීඑස්කේ ක්‍රමයට මූර්ජනය කිරීමට කළ යුත්තේ මෙයයි; ඩිජිටල් 0 සංඥාව ඇති විට, වාහකය +1න් ගුණ කිරීමයි (එනම්, කිසිදු දෙයක් නොකර සිටීමයි); ඩිජිටල් 1 සංඥාව ඇති විට, වාහකය -1න් ගුණ කිරීමයි. පහත රූපයේ දැක්වෙන්නේ එම ක්‍රියාවලියයි.




එවිට පහත රූපයේ ආකාරයෙන් සයිඩ්බෑන්ඩ්ද සහිතව අවසාන මූර්ජිත සංඥාවේ සංඛ්‍යාත පරාසය පවතිනු ඇත.


ඇත්තටම PSK යනු ඉතා හොඳ හා ප්‍රචලිත ඩිජිටල් මූර්ජනය ක්‍රමයයි. ඊට හේතුව ඝෝෂාවට එය හොඳින් ඔරොත්තු දෙන අතරම, එහි බෑන්ඩ්විත් එකත් අඩුය. ඉහත රූපයේ දැක්වෙන පරිදි ASK ගත් බෑන්ඩ්විත් එකට සමාන බෑන්ඩ්විත් එකකුයි PSK ටත් අවශ්‍ය වන්නේ. ඒ කියන්නේ FSK වලට වඩා spectral efficiency එක වැඩිය. තවද, energy efficiency එකත් වැඩිය (විස්තාරය නියත නිසා).

මෙහි තිබෙන සුලු අවාසිය නම්, විමූර්ජක පරිපථය තරමක් සංකීර්ණ වීමයි. එනිසා ඒ ගැන තවත් කරුණු කිහිපයක් සොයා බලමු. ඉහත ආකාරයට කලා මූර්ජනය කළ අවසාන මූර්ජිත සංඥාව දැන් රිසීවරය දක්වා ගමන් කළේ යැයි සිතමු. එවිට, රිසීවරයෙන් කොහොමද එම කලා දෙක වෙන් වෙන්ව හඳුනා ගන්නේ හෙවත් විමූර්ජනය කරන්නේ? කලාවන් දෙක වෙන් වෙන්ම හඳුනා ගැනීම (phase detection) සඳහා කරන්නේ ග්‍රහණය කරපු සංඥාව 2cos(2πfct) වලින් පළමුව ගුණ කිරීමයි (රිසීවරය තුලද මේ අනුව ට්‍රාන්ස්මිටරයෙන් නිපදවූ වාහක තරංගයට සමාන තරංගයක් නිපදවීමට සිදු වෙන අතර, එය රිසීවර් පරිපථය තරමක් සංකීර්ණ කරනවා). එවිට පහත සූත්‍රාකාරයෙන් සංඥා දෙකක් ලැබෙනු ඇත.

Acos(2πfct).2cos(2πfct) = 2Acos2(2πfct)
-Acos(2πfct).2cos(2πfct) = -2Acos2(2πfct)

cos2A = ½(1+cos2A) යන ත්‍රිකෝණමිතික සාම්‍යය ඉහත ප්‍රතිපලවලට යෙදීමෙන් පහත ආකාරයට ඉහත සමීකරණ දෙක පත් වේ.

2Acos2(2πfct) = A(1+cos4πfct)
-2Acos2(2πfct) = -A(1+cos4πfct)

ඉහත සමීකරණ දෙකෙහි කොස් පද තිබෙනවානෙ (cos4πfct). කොස් පද ඉවත් කළ හැකි නම්, ඉතිරි වන්නේ නියත පදයි (A හා -A). එනම්,

A(1+cos4πfct) → A(1+0) = A
-A(1+cos4πfct) → -A(1+0) = -A

ඒ අනුව, ඉහත ආකාරයට ගුණ කිරීමෙන් පසුව, දෙවනුව Low Pass Filter එකක් හරහා යැවීමෙන් අපට එය සිදු කර ගත හැකියි. එවිට ඉතිරිවන්නේ කලා දෙක වෙන් වෙන්ව පෙන්වන A හා -A යන අගයන් (වෝල්ටියතාවන්) දෙක පමණි.


ඒ කියන්නේ මෙම ක්‍රමයෙන් අපට හැකි වූවා කලා දෙක වෙන් කොට ලබා ගන්නට. ඉහත පියවරවල් දෙක රූපමය ආකාරයට පහත දැක්වේ.


 
ඉහත රූපය අනුව පැහැදිලි වෙන පරිදි, ගුණ කිරීමේ පියවරෙන් සිදු වන්නේ තිරස් අක්ෂය මැදි කොට ගෙන ඉහලට හා පහලට සමාකාරව ගමන් කළ මූර්ජිත සංඥාවේ ඩිජිටල් 0 ට අදාල කොටස් තිරස් අක්ෂයෙන් සම්පූර්ණයෙන්ම උඩටත්, ඩිජිටල් 1ට අදාල කොටස් තිරස් අක්ෂයෙන් සම්පූර්ණයෙන්ම යටටත් ගමන් කරවා ඇත (shifting). ඉන්පසු, එය ෆිල්ටරය හරහා යන විට, කොස්වලින් නිරූපණය වූ සංඛ්‍යාතය වැඩි තරංග කොටස් සියල්ල ඉවත්ව කොටු ස්වරූපය නිරූපණය කෙරෙන සංඛ්‍යාතය අඩු තරංග කොටස් පමණක් ඉතිරි වේ.

ඉහත ආකාරයේ PSK ක්‍රමය Binary PSK (BPSK) හෝ 2PSK ලෙසද හඳුන්වනවා. ඊට හේතුව කලා අගයන් 2ක් පමණක් යොදා ගෙන එය සිදු කරන නිසාය. මෙම ක්‍රමයේදී ඩිජිටල් සංඥා 0ටත් 1ටත් වෙන වෙනම කලා 2ක් අපි වෙන් කළා. අංශක 180කින් වෙනස් වූ කලා දෙකක් සහිත BPSK ක්‍රමය රූපමය ආකාරයට පහත රූපයෙන් දැක්වේ. මෙවැනි රූපයක් constellation diagram ලෙස හැඳින්වේ.


ඒ හැරුණහම, කලා 2ක් වෙන් කොට දැක්විය හැකි තවත් ආකාරයක් තිබෙනවා. එහිදී ඉහත ආකාරයෙන් 0 හා 1ට ස්ථිතිකවම ඒ සඳහාම වෙන් වූ කලා අගයන් දෙකක් ලබා දෙන්නේ නැත. සාමාන්‍ය ක්‍රමයේදී 1 සඳහා නියත ලෙසම එක් කලාවකුත් 0 සඳහා නියත වශයෙන්ම තවත් කලාවකුත් ලබා දුන්නානෙ. දැන් ඒ වෙනුවට කරන්නේ, මුලින් තිබෙන සංඥාව බලා ඒ අනුව ඊළඟට කලා වෙනසක් ඇතිවද නැතිවද තරංග කොටස එකතු කළ යුත්තේ කියා තීරණය කිරීමකි. එනම්, ඊළඟට තිබෙන්නේ 1 සංඥාව නම්, එකතු කරන තරංග කොටස කලා වෙනස සහිත විය යුතුය; තිබෙන්නේ 0 සංඥාව නම්, එකතු කරන තරංග කොටසෙහි කලා වෙනසක් නැත. මෙම ක්‍රමය එනිසා Differential PSK (DPSK) ලෙස හඳුන්වනවා.


බලන්න ඉහතදී ආරම්භයේ තිබෙන 0 සඳහා යම් තරංග කොටසක් ඇත. ඊළඟටද තිබෙන්නේ 0. එනිසා එතැන කලා වෙනසක් නැතිවම තරංග කොටස එකතු කර ඇත. එනිසා ඛණ්ඩනයක්/පිම්මක් නැතිවම 00 සඳහා වූ DPSK හි තරංග කොටස සුමටව ගමන් කරයි. එහෙත් ඉන්පසුව 1 ඇත. එනිසා දැන් එකතු කරන තරංග කොටස කලා වෙනසකින් යුතුව එකතු කෙරේ. එනිසා පිම්මක් ඇති වේ. ඊළඟටද තිබෙන්නේ 1. එනිසා නැවත පිම්මක් ඇති වේ. මෙලෙස පිමි ඇති වන්නට හේතුව වන්නේ ඊට පෙර තිබෙන තරංගයේ අවසානයට වඩා අංශක 180ක වෙනසකින් යුතුව අලුත් තරංග කොටස ඇරඹෙන නිසා බව පැහැදිලියිනෙ. මේ ලෙස ඉහත රූපයේ DPSK තරංගය (යටම තරංග පෙල) විශ්ලේෂනය කර බලන්න.

M-ary Signalling හා වෙනත් ක්‍රම

ඉහත මෙතෙක් සලකා බැලුවේ මූලික ඩිජිටල් මූර්ජන ක්‍රම 3යි. ඒ සෑම අවස්ථාවකදීම වාහකයේ යම් කොටසකින් නිරූපණය කළේ එක්කෝ 0; නැතහොත් 1. ඒ කියන්නේ වාහකයේ එක් සංඥා කොටසකින් නිරූපණය කළේ එක් බිට් එකකි. බිට් එකක් නිරූපණය කරන වාහකයේ “යම් සංඥා කොටස” යන්නට symbol යන වචනය අපි ව්‍යවහාර කරමු. ඒ අනුව, ඉහත සියලු ක්‍රමවලදී එක් සිම්බල් එකකින් එක් බිට් එකක් යැවීමට හැකියි. එහෙත්, අපට පුලුවන් ඉහත ක්‍රම 3ම වැඩිදියුණු කරන්නට එක් සිම්බල් එකකදී බිට් 2ක් හෝ 3ක් හෝ ඊටත් වැඩි ගණනක් යැවීමට හැකි පරිදි. එමඟින් අඩු බෑන්ඩ්විත් එකකින් වැඩි දත්ත ප්‍රමාණයක් යැවීමට හැකියාව ලැබෙනවා නේද? මෙම ක්‍රම සියල්ලම M-ary signalling යන සංකල්පය යටතේ කතා කරමු (multi-level encoding/signalling යන නමින්ද එය හැඳින්විය හැකිය).

සටහන
m-ary හෝ n-ary හෝ k-ary ආදී ලෙස ary යන්නට ඉදිරියෙන් යම් අක්ෂරයක් සහිතව එම වචනය ඔබට හමු විය හැකියි. ary යන්නෙහි සරල තේරුම “යම් වාර ගණනකින් සැදුම්ලත්” යන්නයි. එහි m හෝ වෙනත් අක්ෂරයෙන් එවිට කියන්නේ කී වාරයක්ද යන්නයි. ඔබට නිතර හමු වූ binary යන්න සෑදී තිබෙන්නෙත් bi+ary යන්න එකතු වීමෙනි. bi යනු 2 යන්න හඟවන උපසර්ග පදයනේ. එවිට බයිනරි යනු “දෙකකින් සැදුම් ලත්” යන්නයි. මේ ලෙස, ternay (3), quaternary (4), quinary (5), senary (6), septenary (7), octenary/octal (8), nonery (9), denary/decimal (10), hexadecimal (16), vigesimal (20) ආදී ලෙස ඉදිරියට වචන සෑදිය හැකිය.

පලමුව බලමු ASK ක්‍රමය කොහොමද මෙලෙස යොදා ගන්නේ කියා. සාමාන්‍ය ASK ක්‍රමයේදී වාහකයේ විස්තාරය අගයන් දෙකක් අතර පමණයිනෙ තබා ගත්තේ (ඒ අනුව එම සාමාන්‍ය ක්‍රමය binary ASK හෝ 2-ASKලෙස වුවද හැඳින්විය හැකියි). එහෙත් අගයන් 2ක් වෙනුවට විස්තාර අගයන් 4කින් එය කළ හැකියි නේද? ඔව්. විස්තාර අගයන් 8ක්, 16ක්, 32ක් ආදී ලෙස තව තවත් විස්තාර මට්ටම් ගණන වැඩි කරගෙන යා හැකියි නේද? පිළිතුර “බැහැ” යන්නයි. එය කළ හැකි ප්‍රායෝගික සීමාවක් ඇත. මේ සියල්ල ගැන සරලව බලමු දැන්.


විස්තාර මට්ටම් 4ක් සහිත අවස්ථාව ගමු. මෙවිට සාමාන්‍ය ASK ක්‍රමයට වඩා දෙගුණයක දත්ත සම්ප්‍රේෂණ වේගයක් ඊට ඇත (බෑන්ඩ්විත් එක වැඩි නොකර). ඊට හේතුව සාමාන්‍ය ASK ක්‍රමයෙදි එක් සිම්බල් එකකදී එක් බිට් එකක් යවනවා වෙනුවට, එක සිම්බල් එකකදී බිට් 2ක්ම යැවේ. උපමාවකින් කියතොත් මුලදී එක වාහනයකින් එක්කෙනෙකු පමණක් ගමන් කරවූවා නම්, දැන් එක වාහනයක දෙදෙනෙකුව යවනවා. ඉහත රූපය බලන්න. අධ්‍යනයේ හා භාවිතාවේ පහසුව තකා අප සාමාන්‍යයෙන් බිට් දෙකේ කාණ්ඩවලින් දත්ත නිරූපණය කරනවා. බිට් 2ක කාණ්ඩයක් dibit ලෙසද නම් කෙරෙනවා. මෙම ඒඑස්කේ ක්‍රමය මේ අනුව 4ASK හෝ QuadASK (QASK) ලෙස හැඳින්විය හැකියි.

මේ අනුව, සම්ප්‍රේෂණය කළ යුතු ඩිජිටල් දත්තය ගෙන, බිට් දෙකේ කොටස්/කාණ්ඩවලට (dibits) කඩා, ඒ එක් එක් කාණ්ඩයට හිමි තරංග ස්වරූපය ආදේශ කරන්නටයි තිබෙන්නේ. මේ විදියට එක් සිම්බල් එකකින් බිට් 3ක් යැවිය හැකියි. එවිට, විස්තාර අගයන් 8ක් ගැනීමට සිදු වේ. බිට් තුනේ කාණ්ඩය tribit ලෙස නම් කෙරේ. මෙය 8ASK ලෙස හැඳින්විය හැකියි.

හැමවිටම යැවිය යුතු බිට් ගණන (N) දන්නා විට, තිබිය යුතු විස්තාර අගයන්/මට්ටම් ගණන 2N යන සරල සූත්‍රයෙන් දැන ගත හැකිය. සාමාන්‍ය හෙවත් බයිනරි ඒඑස්කේ හිදී එක් සිම්බල් එකකින් යවන්නේ එක් බිට් එකක්නෙ. ඉතිං, විස්තාර අගයන් 21 = 2 ක් ලැබේ. බිට් 2ක් යවන විට, විස්තාර මට්ටම් 22 = 4ක් ලැබේ. බිට් 3ක් යැවීමට අවශ්‍ය වූ විට, විස්තාර මට්ටම් 23 = 8 ක් තිබිය යුතුය. මේ ලෙස සලකා ගෙන ගියොත්, බිට් 4ක් එක් සිම්බල් එකකින් යැවීමට අවශ්‍ය වූ විට (quadbit), විස්තාර අගයන් 24 = 16ක් අවශ්‍ය වෙනවා නේද? ඔව්.

එසේ වුවත්, සිම්බල් එකකින් යැවිය හැකි බිට් ගණන අපට ඕන ඕන තරම් විශාල අගයක් ලෙස ගත නොහැකියි ප්‍රායෝගිකව. උදාහරණයක් ලෙස, එක් සිම්බල් එකකින් බිට් 10ක් යැවීමට අවශ්‍ය නම්, විස්තාර අගයන් 210 = 1024ක් අවශ්‍ය වනු ඇත. එහෙත් එය කිරීමේ ප්‍රායෝගික ගැටලු ඇත. භාහිර ඝෝෂාව ඊට හරස් වේ. මට්ටම් ගණන වැඩි වන විට, මට්ටම් දෙකක් අතර තිබෙන වෙනස එන්න එන්නම සියුම් වෙනවා. ඒ කියන්නේ, සිම්බල් එකකට යවන බිට් ගණන වැඩි වන්නට වන්නට ඝෝෂාවෙන් ඊට එල්ලවන බලපෑම ක්‍රමයෙන් වැඩි වේ. SNR (signal to noise) අගය අවශ්‍යයෙන්ම ඉහල අගයකින් තිබිය යුතු වෙනවා.

ඇත්තටම ප්‍රායෝගික ලෝකයේ ASK ක්‍රමය මේ විදියට යොදා ගන්නේ නැත. ඊට හේතුව, අනෙක් ඩිජිටල් මූර්ජන ක්‍රම දෙකටම වඩා ASK භාහිර ඝෝෂාවට සංවේදී වීමයි. මට්ටම් 2ක් තිබියදීත් ඝෝෂාවට එතරම් සංවේදී නම්, සියුම් මට්ටම් රාශියක් තිබෙන විට එය කොතරම් සංවේදී වනු ඇත්දැයි සිතා ගත හැකියිනෙ. එහෙත් මට්ටම් කිහිපයක් බැඟින් යොදා ගෙන මූර්ජනය කිරීම FSK හා PSK දෙකෙහිම බහුලවම යොදා ගැනේ. ඒ දෙකම භාහිර ඝෝෂාවට හොඳින් ඔරොත්තු දීම ඊට හේතුව වේ. දැන් ඉහත දැනුමද සමග ඒ ගැනත් විමසා බලමු.

සාමාන්‍ය FSK ක්‍රමය BFSK (Binary FSK) ලෙස හැඳින්විය හැකිය. ඩිබිට් යොදමින් සිදුකරන FSK මූර්ජනය 4FSK හෝ QFSK (quadFSK) ලෙස හඳුන්වමු. මෙහිදී විස්තාරය නියතයිනෙ. සංඛ්‍යාතය මට්ටම්/අගයන් 4කින් යුතු වේ. මෙලෙසම අවශ්‍ය නම්, විවිධ සංඛ්‍යාත 8ක් යොදා ගනිමින් 8FSK (එවිට එක සිම්බල් එකකින් ට්‍රිබිට් එකක් හෙවත් බිට් 3ක් නිරූපණය කළ හැකියි) සෑදිය හැකිය.


සංඛ්‍යාත වෙනස ඇඳ දැක්වීම එතරම් පහසු නැත. ඉතිං වෙනස් වෙනස් සංඛ්‍යාත කිහිපයක් ඇඳ දැක්වීම ඉතාම අපහසුය. එම අපහසුතාව මඟ හැරීමට පහත ආකාරයේ සරල සටහන් ක්‍රමයක් භාවිතා කළ හැකිය. ඉහත රූපයෙන් පෙන්වන දේම පහත රූපයෙන් ඊට වඩා සරලව නිරූපණය කෙරේ. මෙහි ඒ ඒ ඩිබිට් එකට හිමි සංඛ්‍යාතයන් (හෝ යම් “පදනම්” හෙවත් මූලික සංඛ්‍යාතයක සිට ඇති සංඛ්‍යාත විස්ථපනයන් ලෙස) දක්වා ඇත.



ඝෝෂාවෙන් එතරම් ප්‍රශ්නයක් නැති නිසා, FSK සඳහා විශාල මට්ටම් ගණනක් ගත හැකියිනෙ කියා ඔබට සිතෙනු ඇත. එහෙත් එහිද ප්‍රායෝගික සීමා ඇත. උදාහරණයක් ලෙස, එක් සිම්බල් එකකින් බිට් 10ක් යැවීමට අවශ්‍ය නම්, සංඛ්‍යාත මට්ටම් 1024ක් අවශ්‍ය වෙනවානෙ. එහෙත් සාමාන්‍යයෙන් වෘත්තයක/තරංගයක ඇති සම්පූර්ණ අංශක ගණන 360ක්නෙ. එවිට, එක් එක් සංඛ්‍යාත මට්ටම් 2ක් අතර පරතරය 360/1024 = අංශක 0.35ක් පමණ වේ. එය අංශක භාගයකටත් වඩා අඩු අගයක් නේද? ඉතිං මෙවැනි සියුම් සංඛ්‍යාත පරතර නිවැරදිව හැසිරවීමට පරිපථ (විශේෂයෙන් ඔසිලේටර් පරිපථ) නිර්මාණය කිරීම ඉතාම අපහසු හා වියදම් සහගතය. ඕනෑම පරිපථයක ක්‍රියාකාරි සංඛ්‍යාතය (operating frequency) කාලය, පරිපථයේ උෂ්ණත්වය ආදී සාධක මත සුලු වශයෙන් හෝ විචලනය වේ (frequency drift). ඊට අමතරව, සිම්බල් එකකට යවන බිට් ගණන වැඩි වන විට, ඒ සඳහා වැයවන බෑන්ඩ්විත් එකද වැඩි වේ.

Gaussian FSK (GFSK) ලෙසද ක්‍රමයක් ඇත. මෙහිදී සාමාන්‍ය කොටු ආකාරයෙන් පවතින ඩිජිටල් තරංගය පළමුවෙන්ම Gaussian Filter එකක් හරහා යවනවා. ගවුසියන් ෆිල්ටරයකින් සිදු වන්නේ කොටු ආකාරයේ තරංග හැඩයක් පහත රූපයේ ආකාරයේ තරංග හැඩයක් බවට පත් කරන එකයි. මෙම හැඩය බෙල් එකක් වැනිය. එනිසා Bell curve හෝ Gaussian curve ලෙස එම හැඩය හැඳින්වේ.


දැන් ඩිජිටල් තරංගයේ තියුණු බෑවුම් නැත; බෑවුම් සුමට කර ඇත. මෙහි ප්‍රතිපලය ඔබ දැන් දන්නවා. එනම්, ඩිජිටල් සංඥාවේ උපරිතාන ගණන විශාල ලෙස අඩු වේ. එහි ප්‍රතිපලයක් ලෙස, අවසානයේදී මූර්ජිත සංඥාව සඳහා අවශ්‍ය කරන බෑන්ඩ්විත් එක අඩු වේ. bluetooth හා GSM හා තවත් බොහෝ අවස්ථාවල මෙම ක්‍රමය යොදා ගනී.

Audio FSK (AFSK) ලෙසද ක්‍රමයක් ඇත. ඇත්තටම මෙය සාමාන්‍ය FSK ක්‍රමයම වන අතර, එකම වෙනස වන්නේ වාහකයේ සංඛ්‍යාතය මිනිස් ශ්‍රවන කලාපයේ (audible range) තිබීමයි. මෙම ක්‍රමය එකල බහුලවම භාවිතා වූයේ පැරණි රැහැන් දුරකතන මාර්ග ඔස්සේ ඩිජිටල් සංඥා යැවීමටයි. ඩයල්අප් මොඩෙම් මේ ක්‍රමය යොදා ගත්තා. දත්ත සම්ප්‍රේෂන වේගය අඩුය (මොකද බෑන්ඩ්විත් එක හැමවිට කුඩා නිසා). ඇත්තටම ඔබ මෙවැනි සම්ප්‍රෙෂණයක විදුලි සංඥාව ස්පීකරයක් හරහා යවා ඇහුම් කන් දුන්නොත් එහි වෙනස් නාද (tone) 2ක් ඇසෙනු ඇති.

තවද, මීට පෙරත් සඳහන් කර ඇති, Coherrent FSK හෙවත් Continuous Phase FSK (CPFSK) යනුද විශේෂිත FSK ක්‍රමයකි. එහිදී mark frequency හා space frequency අතර ඛණ්ඩනයක් සිදු නොවන පරිදිනෙ සංඛ්‍යාත දෙක අතර මාරු වෙන්නේ. එහි ප්‍රතිපලයක් ලෙස, උපරිතාන අවම වී, සයිඩ්බෑන්ඩ් කුඩා වේ. එමඟින් බෑන්ඩ්විත් එක කුඩා වේ.

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,