Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

මෝහනය / mohanaya (Hypnosis) - 21

තමන්ට තමන්ම යෝජනා සිදු කිරීම “ස්වයං-යෝජනා(self-suggestion) ලෙස හැඳින් වේ. ස්වයං-යෝජනා සාර්ථක වන්නට නම්, එම යෝජනා පහත දැක්වෙන ගතිගුණ වලින් යුක්ත විය යුතුය.

මවිසින් ඉංග්‍රිසි බසින් ලියා ඇමසන් හි ප්‍රකාශයට පත් කළ මෝහනය මුල සිට ක්‍රමානුකූලව උගන්වන අත්පොත පහත ලින්ක් එක මත ක්ලික් කර දැන් නිවසටම ගෙන්වා ගත හැකිය.

https://www.amazon.com/dp/B0851MHRSM
  1. යෝජනාව කුඩා විය යුතුය. කුඩාම ළමයෙකුට වුවත් තේරුම්ගත හැකි පරිදි සරල වාඛ්‍යයක් විය යුතුයි.
  2. කිසිවිටක නිශේධාත්මක (negative) වාඛ්‍ය භාවිතා නොකරන්න. “එපා, නැහැ, නොහැකියි” වැනි වචන භාවිතා නෙකරන්න. එනම්, ධණාත්මක (positive or affirmative) වාඛ්‍ය රටා භාවිතා කරන්න.
  3. යෝජනාව ප්‍රායෝගික විය යුතුයි. හැකි පමණ “මැනිය හැකි” ආකාරයේ යෝජනාවක් වීම වඩා උචිතය. උදාහරණක් ලෙස, “ලෝකයේ සිටින හොඳම කෙටි දුර ධාවකයා වෙමි” යන යෝජනාව සරල හා ධණාත්මක හා ප්‍රායෝගිකය. එහෙත් එය මැනිය නොහැකිය. ඒ වෙනුවට “මං මාසයකින් මාගේ වේගය දැනට පවතින වේගයට වඩා සියයට දහයකින් වැඩි කර ගන්නවා” යන්න ඉතා හොඳ ස්වයං-යෝජනාවකි. ඊට හේතුව මෙය මැනිය හැකි වීමයි (තවද, මැනිය හැකි වනවා සේම ප්‍රායෝගිකද විය යුතුය. උදාහරණයක් ලෙස, මම ශබ්දයේ වේගය දක්වා වේගයක් ඇති කර ගනිමියි කිව්වට එය කිසිසේත් ප්‍රායෝගික නොවේ.)
  4. වර්තමාන කාලයේ වාඛ්‍ය රටාවක් භාවිතා කරන්න.
  5. මම” යන්න උක්තය ලෙස පවතින සේ වාඛ්‍ය ලියන්න. උදාහරණක් ලෙස, “ඔබ දිනෙන් දින සාර්ථක වෙනවා” වෙනුවට “මම දිනෙන් දින සාර්ථක වෙනවා” ලෙස වාඛ්‍ය සකස් කරන්න.
  6. යමක් ගැන කැමැත්තක් උද්‍යෝගයක් සේම යමක් ගැන අකමැත්තක් එපාවීමක්ද ඇති කරනු පිණිස ස්වයං-යෝජනා සකස් කළ හැකියි. උදාහරණ ලෙස, “අරක්කු හා සිගරට් මා පිළිකුල් කරනවා” යන වාඛ්‍ය බලන්න.
ඉහත සරල රීතින් අනුගමනය කර ඔබට අවශ්‍ය ඕනෑම යෝජනාවක් අති සාර්ථකව සාදාගත හැකියි. මෙලෙස සාදාගත් යෝජනා යොදා ගන්නේ කෙලෙසද? එය කළ හැකි ආකාර කිහිපයක් තිබේ.
මෝහනය හෝ ස්වයංමෝහනයට පත් නොවී මෙවැනි යෝජනා නිතරම කියවීම, බැලීම, මෙනෙහි කිරීම මගින්ද එම යෝජනා ක්‍රමක්‍රමයෙන් යටි සිතට කාවදී. සමහරුන් එවැනි ස්වයං-යෝජනා කුඩා කොලයක ලියා පර්ස් එකේ හෝ සාක්කුවක දාගෙන යනවා. විවේකයක් ලද මොහොතක එය රැගෙන කියවනවා. ඇස් දෙක වසාගෙන එය මෙනෙහි කරනවා. මෙයට ගත වෙන්නේ තත්පර කිහිපයක් පමණි. එකවර යෝජනා දුසිම් ගණනක් කියවන්න එපා. තමන්ට වටිනාම යෝජනා එකක් දෙකක් පමණක් වරකට භාවිතා කරන්න. සතියක් දෙකක් පමණ එලෙස එකම යෝජනාව භාවිතා කරන්න. ඉන්පසු තවත් යෝජනා තිබේ නම්, එලෙසම වෙනත් යෝජනාවක් ඊළඟ කාල සීමාවට යොදා ගන්න. මෙය ඉතාම ඵලදායි ක්‍රමය නොවුණත් යම් පමණකට ප්‍රතිඵල ලබා දේ.
වඩාත්ම ප්‍රතිඵලදායක ක්‍රමය නම් මෝහනයේ සිටින විට මෙවැනි යෝජනා ලබා දීමයි. මෙහිදී එකවර යෝජනා දුසිම් ගණනක් වුව දිය හැකියි. ස්වයංව එය කළ හැකි ආකාර දෙකක් මා පෙන්වා දෙන්නම්.
ඔබට අවශ්‍ය ස්වයංයෝජනා පළමුව ලියා ගන්න නිවැරදිව. ඉන්පසු ඔබ (හෝ වෙනත් කෙනෙකු ලවා හෝ) එම යෝජනා පටිගත (record) කර ගන්න. ඒ සඳහා ඔබේ පරිගණකය හෝ මොබයිල් ෆෝන් එක පහසුවෙන්ම භාවිතා කරන්නට පුළුවන් (ඔබට මේ දෙකම නැතිනම්, මිතුරෙකුගේ උදව් ලබා ගත හැකියි). ඇත්තටම රෙකෝඩිං එකක් භාවිතා කරනවා නම්, මෙලෙස සරල ස්වයංයෝජනා පමණක් නොව, සාමාන්‍ය මෝහනයේදී භාවිතා වෙන දිගු හා සංකීර්ණ යෝජනාවලියක් වුව යොදාගත හැකියි. ඔබ භාවිතා කරන්නේ සරල යෝජනා කිහිපයක් පමණක් නම්, විනාඩි දෙකකින් පමණ එම රෙකෝඩිං එක අවසන් විය හැකියි. එනිසා, නැවත නැවත ප්ලේ (repeat) වෙන ආකාරයට එය ධාවනය කළ හැකියි. එසේත් නැතිනම්, ඔබට අවශ්‍ය කාල සීමාව (උදාහරණක් ලෙස එය විනාඩි 20ක් ලෙස ගමු) පුරාම පවතින සේ ස්වයංයෝජනා ඔබට රෙකෝඩ් කළ හැකියි (ඇත්තටම ඊට වඩා හොඳයි සාමාන්‍ය ස්ක්‍රිප්ට් එකක් රෙකෝඩ් කරනවා නම්).
මෙහිදී පිළිපැදිය යුතු ක්‍රියාපටිපාටිය මෙයයි. කුමන හෝ රෙකෝඩිං එකක් පටිගත කරන විට, රෙකෝඩ් බට්න් එක ඔබා පළමු විනාඩි දෙක තුනක් පමණ කිසිත් නොකියා නිශ්ශබ්දව සිටින්න. ඉන්පසු හොඳ පැහැදිලි හඬකින් යෝජනා කියවා රෙකෝඩිං එක “ස්ටොප්” කරන්න. ඔබ දැන් එම රෙකෝඩිං එක ප්ලේ කරන විට, මුලින්ම පවතින්නේ අර නිශ්ශබ්දතාවයි. එය අත්‍යවශ්‍යයි. ඊට හේතුව මෙයයි. ඔබ සුදුසු අසුනක වාඩි වී, ප්ලේයර් එකේ ප්ලේ බට්න් එක ඔබා ස්වයංමෝහනයට පත් වේ. (මෙය ඔබේ මොබයිල් ෆෝන් එකේ ප්ලේයර් එක විය හැකියි. මොබයිල් ෆෝන් එකක් භාවිතා කරන්නේ නම්, අනිවාර්යෙන්ම එහි සිම් එක ගලවා දැමීම හෝ ඕෆ්ලයින් හෙවත් ෆ්ලයිට් මෝඩ් එකට පත් කළ යුතුය. නැතිනම්, ඔබ මෝහනයෙන් සිටින විට රෙකෝඩිං එක ප්ලේ වෙන අතර කෝල් එකක් ආවොත් සම්පූර්ණයෙන්ම ඔබේ මෝහන සැසිය කඩාකප්පල් වේ. කොහොමත්, ඕනෑම මෝහනයකදී මොබයිල් ෆෝන් ඕෆ් කිරීම හෝ ඕෆ්ලයින් කිරීම කළ යුතුය.) මෙලෙස ස්වයංමෝහනයට පත් වීමට යම් කාලයක් ගත වේ. මෙන්න මේ කාලය තුල නිශ්ශබ්දතාව පවත්වාගෙන යෑම සඳහායි රෙකෝඩිං එකේ මුල් විනාඩි කිහිපය තුල කිසිම යෝජනාවක් පටිගත නොකරන්නේ.
තමන්ට ස්වයංයෝජනා ලබා දිය හැකි තවත් ආකාරයක් තිබේ. මෙහිදී වරකට එක් යෝජනාවකට සීමිත වීම මෙහි ඇති දුර්වලතාවයි. එක් යෝජනාවක් කුඩා කොල කැබැල්ලක ලියා ගන්න. එයත් රැගෙන සුදුසු අසුනක වාඩි වී එය දෙස බලාගෙන හොඳ සිහියෙන් එය කිහිප සැරයක් කියවන්න. ඇස් දෙක වසාගෙනද එය කිහිප සැරයක් මෙනෙහි කරන්න. දැන් නැවත ඇස් විවෘත කර ඔබේ සුපුරුදු ස්වයංමෝහන ඇන්කර් එක යොදාගෙන මෝහනයට පත් වන්න. ඉන්පසු එම යෝජනාව මෙනෙහි කරන්න. මෙය සඳහා විනාඩි දෙක තුනක් ප්‍රමාණවත්. වැඩි වේලාවක් මේ සඳහා යොදා ගැනීමේ ප්‍රයෝජනයක් නැත. ඇත්තටම මෙම ක්‍රමය ඉහත රෙකෝඩිං ක්‍රමයට වඩා ඵලදායිතාව අඩුය. කිසිම කෙනෙකුගේ යෝජනා තුලින් මෙහෙයවීමකින් තොරව යමක් මෙනෙහි කරන විට, උඩු සිත යම් ප්‍රමාණයකට අවධි වේ. එනිසා මෙම ක්‍රමයේ ඵලදායිතාව අඩු වේ.
අද සෑම දෙනාටම පාහේ රෙකෝඩිං පහසුකම් තිබෙන මොබයිල් ෆෝන් පවතින බැවින්, ඉහත සඳහන් කළ රෙකෝඩිං ක්‍රමය ඉතා පහසුවෙන් යොදා ගත හැකි නිසා අනෙක් ක්‍රමවල වටිනාකම අඩු වෙමින් පවතී. තවද, අද රුපියල් දෙතුන් සීයට mp3 ප්ලේයර් පවා තිබේ. මෙමරි කාඩ් පවා දෙතුන් සීයකට ගත හැකියි. ඉතා කුඩා වියදමකින් “ස්වයංමෝහන කිට් එකක්” ඔබට සාදාගත හැකියි.
ස්වයංයෝජනා කිහිපයක්
  • මට මාගේ ශාරීරික හා මානසික සෞඛ්‍යය (පවුලේ සාමය හා ආදරය, බිරිඳගේ සතුට, පරිසරයේ පිරිසිදුකම, පයින් ගමන් බිමන් යෑම, …) ගොඩක් වැදගත්.
  • මා නිතිපතා සුදුසු ව්‍යායාම කරනවා (පාඩම් කරනවා, ගේදොර අස්පස් කරනවා, …)
  • ව්‍යායාම කිරීම (කාමරය පිරිසිදුව පිළිවෙලට තබා ගැනීම, මිනිසුන් සමග කතාබහ කිරීම, බිරිඳ සමග ආදරයෙන් සිටීම, ළමයින්ගේ වැඩකටයුතු සොයා බැලීම, පයින් ගමන් බිමන් යෑම, …) මට සතුටක් සැනසීමක් ලබා දෙනවා.
  • සීනි හෝ පැණි රස කෑම ගොඩාක් ලෙඩ රෝග ඇති කරන නිසා මා සීනි හා පැණි රස කෑම අඩු කරනවා. (අහවල් කරුණ නිසා අවහවල් දේ කරනවා යන වාඛ්‍ය රටාව ඉතා වැදගත්ය. මෙහිදී “අහවල් කරුණ” ඔබ සත්‍ය යැයි පිළිගන්නා හෝ පිළිගත හැකි දෙයක් විය යුතුය. උදාහරණක් ලෙස, මෙහි සීනි කෑම ලෙඩ සාදන බව අප කාටත් පිළිගත හැකි දෙයක්.)
  • වෙනත් අය සමග කටයුතු කරන විට, සමගිව ටීම් එකක් ලෙස සැහැල්ලුවෙන් කටයුතු කිරීමට මා තව තවත් උනන්දු වෙනවා. (මෙයද ඉහත නිසා වැනිම තවත් වටිනා බලවත් රටාවකි.)
  • ගුණාත්මක කෑම (ඉගෙනීම, මාගේ පවුලේ කටයුතු, …) ගැන මාගේ උනන්දුව දිනෙන් දින වැඩි වෙනවා.
  • මට මාගේ පවුලේ අයගේ සතුට වටිනවා.
  • මා අහවලාට (බිරිඳ, ස්වාමියා, ළමයින්, …) ගොඩක් ආදරේ කරනවා.
  • දිනෙන් දින මාගේ ඉවසීමේ හැකියාව (මතක ශක්තිය, පාඩම් වැඩ කිරීමේ උනන්දුව, …) වැඩි වෙනවා.
  • මම දක්ෂයෙක් (හොඳ ලේඛකයෙක්, දක්ෂ ගුරුවරයෙක්, අති දක්ෂ ශිෂ්‍යයෙක්, …)
  • අරක්කු සිගරට් (බැන්දට පසු වෙනත් ගැහැණුන් ආශ්‍රය කරන එක, අනවශ්‍ය දේට සල්ලි වියදම් කරන එක, පරිසරය දූෂනය කරන එක, …) කියන්නේ ජරාම ජරා දෙයක්.
  • ඕනෑම අභියෝගයක් මා සැහැල්ලුවෙන් භාර ගන්නවා.
ඉහත යෝජනාවල යටින් ඉරි ගසා ඇති කොටස්වලට සුදුසු වාඛ්‍ය ඛණ්ඩ හෝ වචන ආදේශ කර එම රටාවන්ටම වෙනත් යෝජනා සෑදිය හැකියි. මෙහි පැටර්න් කිහිපයක් මා විස්තර කරන්නම්.
මට අහවල් දේ ගොඩක් වැදගත්” යන පැටර්න් එක අපට භාවිතා කරන්න පුළුවන් ජීවිතයට වැදගත් කියා දැනුනත් අපට නිතර අතපසු වෙන දේවල් සඳහා. උදාහරණයක් ලෙස, අප කවුරුත් දන්නවා ව්‍යායාමවල ඇති වැදගත්කම. එහෙත් නිතරම එය අපෙන් මග හැරෙනවා නේද? ඊට හේතුව අපේ යටි සිතේ ව්‍යායාමවලට වැඩි වටිනාකමක් නොදී තිබීම හෝ ඊට වඩා වැඩි වටිනාකම් වෙනත් කාර්යන් සඳහා ලබා දීමයි. එනිසා යටි සිතට කිව යුතුයි ව්‍යායාම කිරීම අනෙක් දේවල් සේම හෝ ඊට වඩා හෝ වැදගත් බව.
මේ හා සමානම පැටර්න් එකක් තමයි “මං නිතිපතා අහවල් දේ කරනවා” යන්න. මෙහිදී යොදා ඇත්තේ නිතිපතා යන විශේෂන පදයයි. එය මා හිතාමත් කළ දෙයක්. සමහරෙක් මේ වෙනුවට හැමදාම හෝ සතියකට දෙපාරක් (හෝ තුන් පාරක් හෝ ආදී වශයෙන්) ආදී විශේෂණ පද යොදන්න පුළුවන්.

යම් යම් දේවල් අපට කිරීමට සිදු වෙනවා අප ඒ දේට අකමැති වුවත්. බොහෝ සේවා ස්ථානවල සේවකයන්ගේ මානසික ආතතිය හා අසහනය මේ නිසා ඇති වෙනවා. ඒ දෙය නීති විරෝධියි නම් හෝ සදාචාර සම්පන්න නොවේ නම්, එය කවුරු කිව්වත් නොකර සිටින්නට තමන්ට නීතිමය මෙන්ම සදාචාර අයිතියක් තිබේ. ඒ සඳහා නොබියව මුහුණ දෙන්න (අවශ්‍ය නම් මෝහනය තුළින්ම ඊට අවශ්‍ය ශක්තිය හා නිර්භීතකම වැඩි දියුණු කර ගත හැකියි). එහෙත් නීත්‍යානුකූල හා සදාචාර සම්පන්න දේවල්වලදී ඔබට අනිවාර්යෙන්ම ඒවා කළ යුතු වෙනවා. එනිසා ඒ ගැන ඔබ කලකිරී සිටීම ඔබ ඔබටම කරගන්නා හානියකි. එවැනි අවස්ථාවක “අහවල් දේ කිරීම මට සතුටක් හා සහනයක් ලබා දෙනවා” වැනි පැටර්න් එකක් භාවිතා කරන්නට පුළුවන්. දැනට ඒවා කරන විට ඔබට දැනෙන්නේ දුක හා අසහනය නම්, එය සතුට හා සැනසීමට හරවා ගත හැකියි. මෙමගින් සේවා ස්ථානයේ වැඩේ සිදු කෙරෙනවා පමණක් නොවේ, ඔබේ සතුට හා සැනසීමද දිනෙන් දින වැඩි වේ.

Hypnosis (mohanaya) ...

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,