Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

ජනමාධ්‍යයට ආචාර ධර්ම පද්ධතියක් හා දෙරණ ටීවී විගඩම

මාධ්‍යයට ආචාර ධර්ම පද්ධතියක් හඳුන්වා දීමට එකවරම දෙරණ මාධ්‍යය ජාලය ඉදිරිපත් වී ඇත. ඇත්තටම ලංකාවේ ජනමාධ්‍යයට එවැනි දෙයක් අවශ්‍ය වේ.

අද සියළුම එ‍ෆ් එම් නාලිකාවල නිවේදක නිවේදිකාවන් කතා කරන්නේ උන් ර‍හසේ බුදියන පුරුෂයා හෝ ගැහැණියට කතා කරන අයුරින්ය. ඉස්සර "ඔබ" කියා අමතපු ආකාරය වෙනුවට අද කියන්නේ "ඔයා" කියාය. සෑම වචන දහයකට සැරයක් නිවේදිකාව "සෙක්සි" ‍කොක් හඬලා සිනහවක් දමයි. සිනහ වීම හොඳ දෙයකි. එහෙත් මෙය එවැනි අව්‍යාජ සිනහවක් නොව "මෝල් සිනහවකි". අපේ කො‍ල්ලෝ එම සිනහවට "මෝල්" වී පැණි හැලියට ඇලවුණු ඇඹලයන් සේ එම ‍මාධ්‍ය වෛශ්‍යාවන්ට සවන් යොමුකරගෙන සිටී. මේවාට ආචාර ධර්ම අවශ්‍ය කෙරේ.

රූපවාහිනියේ බොහෝ නිවේදිකාවන්ට තමන්ගේ "දිලෙසන ෂේව් කරපු කලවා" හා "එල්ලා වැටෙන ලොට තන්ද" පෙන්වීමට පුදුම මේනියාවක්ද ඇත. මුන්ට මෙච්චර අමාරුවක් ඇති නම්, රූපවාහිනි නිවේදනය අත් හැර නිල් චිත්‍රපටිවල රඟපාන ලෙස අප ඉල්ලා සිටිය යුතුයි. මෙම ප්‍රවණතාව වැඩි වීමට තවත් හේතුවක් නම්, වැඩසටහන් ඉදිරිපත් කිරීමට දැන් දමා ඇත්තේ නළු නිළියන් වීමය. අපට වෘත්තීමය නිවේදක නිවේදිකාවන්ගේ අඩුවක් තිබේද? මේ ගැනත් ආචාර ධර්ම අවශ්‍ය කෙරේ.

අප පොඩි කාලේ බලපු කාටුන් අදටත් ආදරයෙන් සිහිපත් වේ. ඒවායේ ළමා මනස පෝෂණය කරන බොහෝ දේවල් තිබුණි. අද කාටුන් වැඩි හිටියන්ට සාදපු animations වේ. ඒවායේ ගැබ්ව ඇති දේ, හා ඒවායේ දෙබස් කිසිසේත් ළමුන්ට උචිත නොවේ. මෙම කාටුන් විකෘති කිරීමේ වගකීම සිරස ටීවි එක විසින් භාරගත යුතුය. මේවාටද ආචාර ධර්ම අවශ්‍ය වේ.‍

ෂැම්පු ගාන්නේ හිසේය. එහෙත් ෂැම්පූ ඇඩ් පටන් ගන්නේම මොඩෙල්ගේ කකුල් දෙක පෙන්වාය. ඉන්පසු බාගෙට විවිර කරපු ළැම හා වෙනත් ලිංගික උත්තේජනයන් ඇති කරන සුළු දේවල් පෙන්වයි. ෂැම්පු ගාන විට අර ‍ඇඩ් එකේ සිටි මොඩෙල්ගේ කකුල්ද සිහිපත් වේ. ඉන්ස්ටන්ට් නූඩ්ල්ස් ඇඩ් එකේ පෙන්වන්නේ බුරිය වටේ පච්ච කොටපු ගැහැණුන්ය. සමහර විට ඒ නූඩ්ල්ස් ජාතිය කෑවාම ගැහැණුන්ගේ බුරිය වගේ ටැටූ වදිනවාද දන්නෙ නැහැ. මෙලෙස ටීවී එකේ යන බොහෝ ඇඩ්වල ලිංගිකත්වය අමු අමුවේ විකුණනවා. මෙය ඇඩ් සාදන උන් දැනුවත්ව කරන දෙයකි. (මෙය මනෝ විද්‍යාත්මක උපක්‍රමයකි) මෙවැනි බාල වැඩ නතර කිරීමට ආචාර ධර්ම අවශ්‍ය වේ.‍

විද්‍යුත් චුම්භක සංඛ්‍යාත ඔස්සේ සිදු කරන ජන සන්නිවේදනය යනු අනෙක් ජනමාධ්‍ය මෙන් නොව. එය ජාතික සම්පතක් භාවිතා කිරීමකි. යම් සංඛ්‍යාතයක් යම් මාධ්‍ය ආයතනයකට ලබා දුන් විට, එම සංඛ්‍යාතය රට තුළ වෙනත් කිසිම අයෙකුට භාවිතා කළ නොහැකියි. එමනිසයි සංඛ්‍යාත ජාතික සම්පතක් ලෙස සැලකෙන්නේ. මෙවැනි මාධ්‍ය එමනිසා අනිවාර්යෙන්ම පොදු ජනයාට වගකිව යුතුයි. මහජනයාට යහපත් දේ ලබා දිය යුතුයි. අධ්‍යාපනයට මුල් තැන දිය යුතුයි. එහෙත් ඒ වෙනුවට සිදු වන්නේ මවගේ තනෙන් කිරිබොන පොඩි එකාගේ සිට ඔන්න මෙන්න වල කජ්ජ ගාන්නට ඉන්න එකා දක්වා වනචරයන් බවට පත් කරන ලිංගිකත්වය හෝල්සේල් කරන ව්‍යාපාරයකි. මීට වහම ආචාර ධර්ම අවශ්‍ය වේ.

පෞද්ගලික සිදුවීම් කිසි වගක් නැතිව වීඩියෝ ගත කර මුලු ලොවටම විසුරුවා හැරීමට කිසිදු වග විභාගයක් තොරව මේ කොහි මාධ්‍යයත් විසින් සිදු කරනු පෙනේ. සිර ගෙදර සිට නිදහස් වී එන සිවිල් මිනිසුන්ගේ මුහුණු පෙන්වයි. යම් සිවිල් හබයකදී ඒ පාර්ශ්ව පෙන්වයි. සිවිල් වැසියන්ගේ රහස්‍යබව (privacy) ගැන මුන් තඹ දොයිතුවකට ගනන් ගන්නේ නැත. දේශපාලුවන් හා රාජ්‍ය මට්ටමේ අයගේ ඒවා එසේ පළ කළ හැකි වුවත්, සිවිල් වැසියන් සම්බන්ද දේවල් එසේ කිරීමට බැහැ එම අයගේ අවසරයකින් තොරව. මේ සඳහාද ආචාර ධර්ම අවශ්‍ය වේ.

මේ ආදී බොහෝ කාරණා තිබෙනවා ආචාර ධර්ම හඳුන්වාදිය යුතු. එහෙත් හිටි හැටියේ දෙරණට ඇති වී ඇති කුලප්පුව කුමක්ද? දෙරණ යනුද සදාචාර විරෝධිව දේශපාලය අරමුණු වෙනුවෙන් කටයුතු කරන ආයතනයක් බව මහින්ද රාජපක්ෂගේ පරාජයෙන් පසු එළිවෙමින් පවතිනවා. මහින්දට කඩේ යන බව කාටත් පේනවා. සිරසත්, ස්වර්ණවාහිනියත් එලෙසම බොහෝ සදාචාර විරෝධි ව්‍යාපර පමණක් වේ. හිරු ගැනද එසේමයි. කුඩු චොදනා ලැබූ දේශපාලුවෙක් ප්‍රමෝට් කරන්නට බොහෝ උත්සහයක් දරන බව පේනවා. මේවා දැන් සුදු පිරුවට අඳින්නට හැදුවත් උන්ගේ සායම ලෙහෙසියෙන් හැරිය නොහැකියි. දැන් දෙරණ කරන්නට උත්සහ කරන්නේ සිරසට ගේමක් දීමටයි. ඒ සඳහා සාමාන්‍ය මිනිසුන් ඉදිරියට දමා ආචාර ධර්ම යන නමට මුවා වී ඒ දේ සිදු කිරීමට යයි. දිලිත් ජයවීර කියන කොටස් වෙළඳපොලේ ලොකු ලොකු කෙරුම් කරපු, මහින්ද ආණ්ඩුවේ සමහර දූෂන ක්‍රියා සම්බන්ධයෙන් චෝදනා ලැබ තිබෙන දෙරණ නාලිකාවේද අයිතිකාරයෙක් වන එකෙක්ව ආරක්ෂා කිරීමට මේ ආකාරයෙන් දෙරණ ඉදිරිපත් වීම පිළිකුල් සහගත වේ.

පෙර සඳහන් කළ ආකාරයට අපට ජනමාධ්‍ය සඳහා ආචාර ධර්ම පද්ධතියක් අවශ්‍යයි. එහෙත් එය දෙරණින් හෝ සිරසින් හෝ වෙනත් දූෂිත ආයතනයකින් නොව, නමගිය වැදගත් උගත් බුද්ධිමතුන් විසින් සාදන ලද්දක් විය යුතුය.

Comments

  1. ඔබත් සමග එකගයි එත් අපේ බුදධිමත් දේශපාලුවෝ ඒ වගේ ගොන් වැඩ කරයිද
    මුන් කවද්ද ඒ වගේ කෙලින් තිරන ගත්තේ

    ReplyDelete
  2. "පෙර සඳහන් කළ ආකාරයට අපට ජනමාධ්‍ය සඳහා ආචාර ධර්ම පද්ධතියක් අවශ්‍යයි. එහෙත් එය දෙරණින් හෝ සිරසින් හෝ වෙනත් දූෂිත ආයතනයකින් නොව, නමගිය වැදගත් උගත් බුද්ධිමතුන් විසින් සාදන ලද්දක් විය යුතුය." ��

    ReplyDelete

Post a Comment

Thanks for the comment made on blog.tekcroach.top

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,